کلمه جو
صفحه اصلی

گئورگ دوم دوک ساکس ماینینگن

دانشنامه عمومی

گئورگ دوم، دوک ساکس – منینگن (به انگلیسی:Georg II, Duke of Saxe-Meiningen) یکی مانده به آخرین دوک در ساکس ماینینگن بود که از سال ۱۸۶۶ تا ۱۹۱۴ حاکمیت کرد.
Princess Charlotte Frederica of PrussiaPrincess Feodora of Hohenlohe-Langenburg
آنچه وی انجام داد واگذار کردن مسئولیت اجرای نمایش (در همهٔ ابعادش) به هنرمندی واحد بود تا اجرا دارای دید زیبا شناسانهٔ یکسان و پیوسته ای باشد قدمی که او برداشت بنیادین و انقلابی بود وی با این اقدام به چندگونگی فرم و سبک (در درون یک اجرا) که تئاتر اروپا را تقریباً به مدت دو قرن متلاشی کرده بود عکس العمل نشان داده، تعریفی برای تئاتر امروزی به دست داد.» به این ترتیب دوک ساکس ماینینگن با هدایت بازیگران، طراحی صحنه، لباس، چهره پردازی و...... عملاً به کارگردانی نمایش به گونه ای که منعکس کننده دیدگاه واحدی باشد پرداخت. روشن است که آنچه وی در آن روزها انجام داد تنها اولین قدم هایی بود که در این زمینه برداشته می شد.
بسیاری معتقدند که جورج دوم نخستین کسی بود که یک اجرای نمایشی را به تمامی به صورت یک نمایش دیداری ارائه داد. او از این راه به آن یکپارچگی سبکی، شخصیت سازی و گویایی بخشید. او نشان داد همچنان که یک ارکستر نیاز به یک رهبر دارد، یک گروه تئاتری نیز باید یک کارگردان داشته باشد.


کلمات دیگر: