کلمه جو
صفحه اصلی

درایو حالت جامد

دانشنامه عمومی

درایو حالت جامد یا اس اس دی (به انگلیسی: SSD) که به دیسک حالت جامد یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته می شود (گرچه دارای هیچ گونه «دیسک» یا «موتور چرخان» نیست) یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره سازی دائم داده ها استفاده می کند.
در ایران حافظه های SSD عموماً تحت عنوان "هارد SSD" خرید و فروش میشود. در صورتی که استفاده از کلمه "هارد" قبل از "SSD" کاملا اشتباه است. تلاش هایی از سوی سایت های مختلف برای تصحیح این اشتباه شده است ولی تا کنون هیچکدام از تلاش ها موفق نبوده و هنوز خریداران و فروشندگان از کلمه " هارد SSD" به جای کلمه "SSD" یا " حافظه SSD" استفاده میکنند.
(Solid State Drives) یا به عبارتی همان SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت یا همان Hard Disk Drive) HDD)شود. در واقع SSD حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با HDD برق کمتری مصرف می کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسک ها (HDD) صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می خواند. بر خلاف آن، هیچ کدام از اجزاء داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به HDD دوام بیشتری دارد.
از آنجایی که مزایای استفاده از SSD فلش قابل توجه هستند، به لحاظ قیمت نیز با هاردها(HDD)کاملاً متفاوتند. این نوع درایوها گران قیمت هستند و طبعاً لپ تاپهای مجهز به SSD گرانتر از لپ تاپهای مبتنی بر HDD هستند. علی رغم آن، SSD هم به لحاظ سرعت عملکرد و هم از نظر میزان مصرف انرژی به مراتب بهتر از HDD است. SSD هم سرعت عملکرد بیشتری دارد و هم از انرژی، برق کمتری مصرف می کند که بدنبال آن موجب افزایش عمر باتری لپ تاپ نیز می گردد. با این حال از نظر میزان ذخیره سازی داده ها نسبت به HDD ظرفیت کمتری دارد.


کلمات دیگر: