افساید
فارسی به انگلیسی
دانشنامه عمومی
آفساید. آفساید قانونی در ورزش فوتبال است. بر اساس این قانون بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار دارد حق مشارکت فعال در بازی را ندارد. بازیکنی در موقعیت آفساید است که در هنگام زدن ضربه توپ توسط هم تیمیش هم جلوتر از توپ و هم جلوتر از بازیکن ماقبل آخر تیم حریف به دروازه حریف نزدیکتر باشد.
موقعیت آفساید: هرگاه بعد از ضربه توپ بازیکن هم دسته هر قسمت از بدنش جلوتر از آخرین مدافع حریف باشد در موقعیت آفساید می باشد.
خطای آفساید:
از آن جا که دروازه بان معمولاً نزدیک ترین بازیکن هر تیم به دروازه خودی است، موقعیت آفساید معمولاً به معنای جلوتر بودن مهاجم از آخرین مدافع تیم حریف تعریف است. در صورت تخطی از این قانون خطای آفساید اعلام شده و توپ در مالکیت تیم حریف قرار داده می شود.
وجود قانون آفساید از تمرکز بازیکنان در جلوی دروازه حریف جلوگیری کرده چون هیچ بازیکنی نمی تواند در نزدیکی دروازه حریف ایستاده و با صبر کردن برای توپ شانسی برای گل زدن داشته باشد و امکان ارسال پاس های بلند به نزدیکی دروازه حریف هم محدود می شود. به این ترتیب مدافعان نیز می توانند از دروازه خودی فاصله بگیرند و در جریان بازی مشارکت بیشتری داشته باشند. همه جای بدن جزو افساید محسوب می شود و هیچ محدودیتی ندارد.
ریشه آفساید به مسابقات فوتبال مدارس خصوصی انگلیس در سده نوزدهم می رسد. معمولاً قانون آفساید در آن دوران سخت گیرانه تر از آفساید در حال حاضر اعمال می شد به طوری که در برخی مسابقات هر بازیکنی که جلوتر از توپ قرار داشته باشد «آف هیز ساید» (off his side) محسوب می شد و در نتیجه بازیکنان عملاً نبایستی بین توپ و دروازه حریف قرار می گرفتند که مشابه قانون فعلی آفساید در راگبی است. در نقطه مقابل در قوانین فوتبال شفیلد که بین سال های ۱۸۵۷ تا ۱۸۷۷ در شهر شفیلد اجرا می شد و باشگاه فوتبال شفیلد بر اساس آن تأسیس شد، قانون آفساید وجود نداشت و در نتیجه تعدادی از بازیکنان معروف به «تمام کننده» به طور دائم در نزدیکی دروازه حریف می ایستادند.
موقعیت آفساید: هرگاه بعد از ضربه توپ بازیکن هم دسته هر قسمت از بدنش جلوتر از آخرین مدافع حریف باشد در موقعیت آفساید می باشد.
خطای آفساید:
از آن جا که دروازه بان معمولاً نزدیک ترین بازیکن هر تیم به دروازه خودی است، موقعیت آفساید معمولاً به معنای جلوتر بودن مهاجم از آخرین مدافع تیم حریف تعریف است. در صورت تخطی از این قانون خطای آفساید اعلام شده و توپ در مالکیت تیم حریف قرار داده می شود.
وجود قانون آفساید از تمرکز بازیکنان در جلوی دروازه حریف جلوگیری کرده چون هیچ بازیکنی نمی تواند در نزدیکی دروازه حریف ایستاده و با صبر کردن برای توپ شانسی برای گل زدن داشته باشد و امکان ارسال پاس های بلند به نزدیکی دروازه حریف هم محدود می شود. به این ترتیب مدافعان نیز می توانند از دروازه خودی فاصله بگیرند و در جریان بازی مشارکت بیشتری داشته باشند. همه جای بدن جزو افساید محسوب می شود و هیچ محدودیتی ندارد.
ریشه آفساید به مسابقات فوتبال مدارس خصوصی انگلیس در سده نوزدهم می رسد. معمولاً قانون آفساید در آن دوران سخت گیرانه تر از آفساید در حال حاضر اعمال می شد به طوری که در برخی مسابقات هر بازیکنی که جلوتر از توپ قرار داشته باشد «آف هیز ساید» (off his side) محسوب می شد و در نتیجه بازیکنان عملاً نبایستی بین توپ و دروازه حریف قرار می گرفتند که مشابه قانون فعلی آفساید در راگبی است. در نقطه مقابل در قوانین فوتبال شفیلد که بین سال های ۱۸۵۷ تا ۱۸۷۷ در شهر شفیلد اجرا می شد و باشگاه فوتبال شفیلد بر اساس آن تأسیس شد، قانون آفساید وجود نداشت و در نتیجه تعدادی از بازیکنان معروف به «تمام کننده» به طور دائم در نزدیکی دروازه حریف می ایستادند.
wiki: جعفر پناهی و نویسندگی جعفر پناهی و شادمهر راستین است. این فیلم که ساخته سال ۲۰۰۶ است، پنجمین فیلم پناهی در مقام کارگردان به شمار می رود.این فیلم در ایران نمایش عمومی داده نشد و همین موضوع سبب شد که آفساید نتواند نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۰۷ شود.
تهیه کننده: داوود سماواتی
فیلمنامه: جعفر پناهی، شادمهر راستین
تدوین: جعفر پناهی
مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری
طراح لباس و صحنه: ایرج رامین فر
چهره پردازی: پارمیس زند
طراح صدا:محمدرضا دلپاک
صدابردار: نظام الدین کیایی
عکاس: جعفر پناهی
محل و زمان فیلمبرداری: ورزشگاه آزادی تهران، ۱۸/۳/۱۳۸۴
زمان: ۹۳ دقیقه
تاریخ اکران: این فیلم مجوز وزارت ارشاد نگرفت و در ایران به اکران عمومی در نیامد.
سیما مبارک شاهی، صفر سمندر، شایسته ایرانی، محسن تنابنده، محمد خیرآبادی، آیدا صادقی، مسعود خیمه کبود، گلناز فرمانی، محمدرضا قره باغی، مهناز ذبیحی، هادی سعیدی، نازنین صدیق زاده، مسعود غیاث وند، ملیکا شفاهی، علی برادری، علی روشن، رضا خیری، کریم خدابنده لو.به همراه هشتاد هزار تماشاگر بازی ایران و بحرین. (همه دختران بازیگر در این فیلم فارغ التحصیلان تئاتر هستند)
داستان روایتگر شرح حال دخترانی است که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بازی ایران-بحرین را برای ورود ایران به جام جهانی ببینند تا جای کسانی را که در بازی ایران-ژاپن جان خود را از دست داده اند خالی نباشد آنها هر کدام با لباسی مبدل سعی می کنند وارد ورزشگاه بشوند اما تعدادی از آن ها به دلیل ممنوعیت ورود زن ها به استادیوم دستگیر می شوند. سرانجام به دست سربازانی که آن ها را گرفته اند به کمیته منتقل می شوند اما در راه به علت برد ایران در بازی با بحرین خیابان ها شلوغ می شود و دخترها به این ترتیب فرار می کنند.
این فیلم تحسین بسیاری از منتقدین را به دنبال داشت. سایت جمع آوری کنندهٔ نظرات راتن تومیتوس گزارش داد که ۹۷٪ منتقدین از ۷۶ بررسی موجود به این فیلم با نگاه مثبت نگریسته اند. متاکریتیک گزارش داده است که از میان ۲۵ بررسی انجام شده در مورد فیلم ۸۵٪ نظر مثبت داشته اند.
تهیه کننده: داوود سماواتی
فیلمنامه: جعفر پناهی، شادمهر راستین
تدوین: جعفر پناهی
مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری
طراح لباس و صحنه: ایرج رامین فر
چهره پردازی: پارمیس زند
طراح صدا:محمدرضا دلپاک
صدابردار: نظام الدین کیایی
عکاس: جعفر پناهی
محل و زمان فیلمبرداری: ورزشگاه آزادی تهران، ۱۸/۳/۱۳۸۴
زمان: ۹۳ دقیقه
تاریخ اکران: این فیلم مجوز وزارت ارشاد نگرفت و در ایران به اکران عمومی در نیامد.
سیما مبارک شاهی، صفر سمندر، شایسته ایرانی، محسن تنابنده، محمد خیرآبادی، آیدا صادقی، مسعود خیمه کبود، گلناز فرمانی، محمدرضا قره باغی، مهناز ذبیحی، هادی سعیدی، نازنین صدیق زاده، مسعود غیاث وند، ملیکا شفاهی، علی برادری، علی روشن، رضا خیری، کریم خدابنده لو.به همراه هشتاد هزار تماشاگر بازی ایران و بحرین. (همه دختران بازیگر در این فیلم فارغ التحصیلان تئاتر هستند)
داستان روایتگر شرح حال دخترانی است که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بازی ایران-بحرین را برای ورود ایران به جام جهانی ببینند تا جای کسانی را که در بازی ایران-ژاپن جان خود را از دست داده اند خالی نباشد آنها هر کدام با لباسی مبدل سعی می کنند وارد ورزشگاه بشوند اما تعدادی از آن ها به دلیل ممنوعیت ورود زن ها به استادیوم دستگیر می شوند. سرانجام به دست سربازانی که آن ها را گرفته اند به کمیته منتقل می شوند اما در راه به علت برد ایران در بازی با بحرین خیابان ها شلوغ می شود و دخترها به این ترتیب فرار می کنند.
این فیلم تحسین بسیاری از منتقدین را به دنبال داشت. سایت جمع آوری کنندهٔ نظرات راتن تومیتوس گزارش داد که ۹۷٪ منتقدین از ۷۶ بررسی موجود به این فیلم با نگاه مثبت نگریسته اند. متاکریتیک گزارش داده است که از میان ۲۵ بررسی انجام شده در مورد فیلم ۸۵٪ نظر مثبت داشته اند.
wiki: آفساید (فیلم)
نقل قول ها
آفساید (فیلم). آفساید فیلم ایرانی که جعفر پناهی کارگردانی کرده است. این فیلم در ایران نمایش عمومی داده نشد.
•
•
wikiquote: آفساید_(فیلم)
پیشنهاد کاربران
بُرونوَر
آفساید
اَفساحَت، رَفپُشت ( رَفت پُشت ) ، پُشتاز، آزرفت
اَفساحَت، رَفپُشت ( رَفت پُشت ) ، پُشتاز، آزرفت
جلوتر
کلمات دیگر: