کلمه جو
صفحه اصلی

تسنیم

فرهنگ اسم ها

اسم: تسنیم (دختر) (عربی) (طبیعت، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: tasnim) (فارسی: تسنيم) (انگلیسی: tasnim)
معنی: نام چشمه ای در بهشت، از ریشه ی «سنم» در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است، ( اَعلام ) طبق روایات چشمه ای در بهشت، مذکور در قرآن کریم، و ( به مجاز ) آب آن چشمه، ( عربی ) طبق روایات چشمه ای در بهشت و ( به مجاز ) آب آن چشمه

(تلفظ: tasnim) (عربی) طبق روایات چشمه‌ای در بهشت و (به مجاز) آب آن چشمه .


فرهنگ فارسی

چشمه ایست در بهشت .
پرکردن، بلندکردن وبالابر آوردن یابر آمدن چیزی
( مصدر ) خر پشته کردن : تسنیم قبور.
چشمه ایست در بهشت آبی است در بهشت

فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) پُر کردن ظرف . ۲ - (اِ. ) نام چشمه ای در بهشت .

لغت نامه دهخدا

تسنیم . [ ت َ ] (اِخ ) چشمه ای است در بهشت . (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) (از زمخشری ). آبی است در بهشت که بالای غرفه ها روان است ، یا چشمه ای است که بالای اهل جنت برآمده . (منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء). چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد. (از متن اللغة). آبی است در بهشت . (ازمتن اللغة) (از المنجد) : و مزاجه ُ من تسنیم عیناً یشرب ُ بها المقربون . (قرآن 83 / 27 و 28).
شفای تب زدگان بود شربتش گویی
که برد شربتش از سلسبیل و از تسنیم .

سوزنی .


بشارتی برساند به گوش مجلسیان
ز خمر و حور و قصور و ز کوثر و تسنیم .

سوزنی .


قربه ای پرکن ز تسنیم ضمیر
روح را با آن به سقایی فرست .

خاقانی .



تسنیم . [ ت َ ] (ع مص )بزرگ کوهان کردن گیاه ، شتر را. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از متن اللغة) (از اقرب الموارد) (از المنجد). || پرکردن آوند را. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). پرکردن ظرف . (آنندراج ). پرکردن ظرف چنانکه از سر آن بگذرد و مانند کوهان برآمده گردد. (از متن اللغة). پرکردن آوند. (از اقرب الموارد) (از المنجد). || پرکردن کیل چنانکه سنامی بر فوق آن درست شود. (از اقرب الموارد) (از المنجد). || برآمدن بر چیزی . (منتهی الارب ) (از آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از متن اللغة) (از اقرب الموارد)(از المنجد). || برداشتن چیزی را: سنم الشی ٔ؛ رَفعه ُ. (از متن اللغة). || چیزی برسان خرپشته کردن . (تاج المصادر بیهقی ). خرپشته کردن قبر را، خلاف تسطیح . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از متن اللغة) (از اقرب الموارد) (از المنجد).


تسنیم. [ ت َ ] ( ع مص )بزرگ کوهان کردن گیاه ، شتر را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || پرکردن آوند را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). پرکردن ظرف. ( آنندراج ). پرکردن ظرف چنانکه از سر آن بگذرد و مانند کوهان برآمده گردد. ( از متن اللغة ). پرکردن آوند. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || پرکردن کیل چنانکه سنامی بر فوق آن درست شود. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || برآمدن بر چیزی. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد )( از المنجد ). || برداشتن چیزی را: سنم الشی ٔ؛ رَفعه ُ. ( از متن اللغة ). || چیزی برسان خرپشته کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). خرپشته کردن قبر را، خلاف تسطیح. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ).

تسنیم. [ ت َ ] ( اِخ ) چشمه ای است در بهشت. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( از زمخشری ). آبی است در بهشت که بالای غرفه ها روان است ، یا چشمه ای است که بالای اهل جنت برآمده. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد. ( از متن اللغة ). آبی است در بهشت. ( ازمتن اللغة ) ( از المنجد ) : و مزاجه ُ من تسنیم عیناً یشرب ُ بها المقربون. ( قرآن 83 / 27 و 28 ).
شفای تب زدگان بود شربتش گویی
که برد شربتش از سلسبیل و از تسنیم.
سوزنی.
بشارتی برساند به گوش مجلسیان
ز خمر و حور و قصور و ز کوثر و تسنیم.
سوزنی.
قربه ای پرکن ز تسنیم ضمیر
روح را با آن به سقایی فرست.
خاقانی.

فرهنگ عمید

۱. پر کردن ظرف.
۲. بلند کردن و بالا آوردن چیزی.
۳. برآمدن بر چیزی.
۴. (اسم ) چشمه ای در بهشت.

دانشنامه آزاد فارسی

تَسنیم
از چشمه های بهشت، مانند سلسبیل و کوثر، که گواراترین آشامیدنی بهشت را دارد. این نام یک بار در قرآن (مطففین، ۲۷) آمده است. نقل است که تسنیم بهترین شراب اهل بهشت است که مقرّبان خاصاز آن خالص می نوشند ولی برای اصحاب یمین و سایر اهل بهشت آن را با آشامیدنی های دیگر ممزوج می کنند. آیت الله جوادی آملی تفسیری به همین نام دارد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] تَسنیم نام چشمه ای در بهشت.
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، مؤمنان در باغ های پرنعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه مؤمنان می داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.
تسنیم، از ریشه «سنم» و به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، «سنام» به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت «اَسنِمَه» به کار رفته است. در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر «مُسَنَّم» می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی لحاظ شده است. در نهج البلاغه نیز کلمه «تَسَنَّمْتُم» به کار رفته است.

پیشنهاد کاربران

آبی که از بلندی فرو می ریزد

تسنیم : رودى در بهشت که امام ها از ان مى خورند!!!!!!!!

رید

چشمه ای در بهشت که بهشتیان از اون مینوشند

مقربان، از چشمه تسنیم در بهشت مینوشند :
ومزاجه من تسنیم• عینـا یشرب بها المقربون. �و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است؛ چشمه ای که مقربان ( خدا ) از آن نوشند. �

تسنیم : تسنیم ( عربی ) رودی در بهشت ( سوره مطففین ) .

تسنیم :

تسنیم چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد، آبی است در بهشت.

چشمه ای در بهشت

نام چشمه ای در بهشت که بی پایان است

تسنیم: عین من ماء الجنة یُسقى منها المقربون والصالحون. ترجمه : تسنیم: چشمه ای از بهشت ​​آب که مقربان و صالحان از آن سیراب می شوند.

اسم دختر نازمه

چشمه ای در بهشت ، مذکور در قرآن کریم . تسنیم ، از ریشة « سنم »، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن » است . از این ریشه ، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه به کار رفته است . در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است ( ابوالفتوح رازی ، ج 20، ص 191؛ نیز رجوع کنید بهطوسی ، ج 10، ص 303؛ ازهری ، ج 13، ص 15، ذیل «س ن م » ) . در نهج البلاغة ( خطبة 4 ) نیز کلمة تَسَنَّمْتُم به کار رفته است .
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت ، مرجوع کنید بهمنان در باغهای پرنعمت الاهی بر کرسیهای خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقة مرجوع کنید بهمنان می داند ( مُطَفِفین : 26 ) . این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند ( مطففین : 27ـ 28 ) .
به نظر طباطبائی ( ج 20، ص 239 ) ، بنا بر توصیف قرآن چشمة تسنیم از شراب رحیق برتر است ، زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می شود و از طرف دیگر، چون مقربان از تسنیم می نوشند، مرتبة آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می شوند والاتر است . اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب ، نمی تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد، مگر آنکه این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود، یا از معنای کلمة مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمة ابرار به دست آید.
در توصیف تسنیم گفته اند که نهری است جاری در هوا ( شاید مراد بالا باشد ) و هنگامی که اهل بهشت بخواهند، در ظرف آنها ریخته می شود ( طبرسی ، ج 10، ص 693 ) . از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند که تسنیم نام آبی است که از زیرعرش روان است و بهترین نوشیدنی بهشتی ، و از مصادیق آیة هفدهم سورة سجده است که می گوید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُم مِنْ قرة اَعْیُن . . . » ( طبرسی ، همانجا؛ میبدی ، ج 10، ص 419؛ نیز رجوع کنید به ابوالفتوح رازی ، ج 20، ص 191ـ192 ) . از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران به دست نمی آید که محتوای چشمة تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر، ولی پاره ای از مفسران و مترجمان ، ناخودآگاه کلمة آب را به نام تسنیم افزوده اند ( برای نمونه رجوع کنید بهمراغی ، ج 30، ص 82 ) .
منابع : علاوه بر قرآن ؛ ابوالفتوح رازی ، روض الجِنان و روح الجَنان فی تفسیر القرآن ، چاپ محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح ، مشهد 1365ـ 1376ش ؛ محمدبن احمد ازهری ، تهذیب اللغة ، ج 13، چاپ احمد عبدالعلیم بردونی ، قاهره ] بی تا. [ ؛ طباطبائی ؛ طبرسی ؛ طوسی ؛ علی بن ابی طالب ( ع ) ، امام اول ، نهج البلاغة ، چاپ صبحی صالح ، قاهره 1411/1991؛ احمد مصطفی مراغی ، تفسیر المراغی ، بیروت 1985؛ احمدبن محمد میبدی ، کشف الاسرار و عدة الابرار ، چاپ علی اصغر حکمت ، تهران 1361ش .
/ سعید عدالت نژاد /مهدی نیروبخش /

تسنیم : رودی در بهشت ( سوره مطففین )

در آیه ۲۵ و۲۷سوره مطففین به ترکیب شراب خالص، با شربتی از چشمه تسنیم برای ابرار دراشاره شده است :
یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. �از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است. �
( �رحیق�، شراب خالص که هیچ گونه غش و ناخالصی در آن وجود ندارد


کلمات دیگر: