کلمه جو
صفحه اصلی

صباح احمد جابر صباح

دانشنامه عمومی

صباح احمد جابر الصباح (به عربی: صباح الاحمد الجابر الصباح) (زاده ۱۶ ژوئن ۱۹۲۹) امیر کویت است. وی در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ در کویت به قدرت رسید، خاندان آل صباح از سال های ۱۷۵۰ میلادی بر کویت حکمرانی می کنند.ناصر محمد الاحمد الصباحجابر مبارک الحمد الصباح
در گزارش سال ۲۰۱۰ روزنامه ایندیپندنت از ثروتمندترین سران کشورهای جهان، صباح در رتبهٔ ۱۴ قرار گرفت. او برخلاف همتایانش در کشورهای عربی منطقه، ماهیانه حقوق دریافت می کند. از سال ۲۰۰۶ که او امیر کویت شد، حقوقش از ۲۵ میلیون دلار در سال به ۱۸۸ میلیون دلار افزایش یافت.
بر اساس قانون اساسی کویت، هرگونه تعرض و توهین به امیر این کشور یا انتقاد از آن یک جرم ضد امنیت ملی به شمار می رود و مجازات آن حداکثر ۵ سال زندان است. از این رو، شمار زیادی از مخالفان کویتی به زندان محکوم شدند، از جمله مسلم البراک، رهبر مخالفان دولت و نماینده پیشین پارلمان کویت که به ۵ سال زندان محکوم شد و عبدالعزیز المطیری، تبعه عربستان سعودی که به جرم اهانت به امیر کویت به ۵ سال زندان محکوم شد.
شیخ جابر الاحمد الصباح، به مناسبت ماه رمضان طی دستوری تعدادی از کسانی را که به اتهام توهین به شخص امیر این کشور زندانی شده بودند، مورد عفو قرار داد.

نقل قول ها

صباح احمد جابر صباح (۱۹۲۹) امیر کویت از ۲۰۰۶، نخست وزیر کویت از ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۳ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶.
• «ما باید به قانون اساسی و آزادی بیان در کویت افتخار کنیم.».• «کویت متعلق به همه مردم آن است و کسی در این دایره مستثنی نیست.».


کلمات دیگر: