کلمه جو
صفحه اصلی

صادق ایینه وند

دانشنامه عمومی

صادق آیینه وند. دکتر صادق آئینه وند (زاده ۱۳۳۰ در یکی از روستاهای تویسرکان – درگذشتهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴)، چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه تربیت مدرس وی به شکل مدعو استاد دانشگاههای خوارزمی تهران،شهید بهشتی و تهران نیز بود. او دانش آموختۀ دانشگاه القدیس یوسف لبنان و دانشگاه تهران بود. آئینه وند در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۲، به عنوان رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شد و تا پایان عمر این سمت را بر عهده داشت.
دکتری: ادبیات عرب - دانشگاه القدیس یوسف لبنان
کارشناسی ارشد: زبان و ادبیات - ادبیات عربی - دانشگاه تهران
کارشناسی: زبان و ادبیات - ادبیات عربی - دانشگاه تهران
وی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ در سن ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی در بیمارستان لاله تهران درگذشت.
صادق آئینه وند در سال ۱۳۳۰ ه. ش در یکی از روستاهای تویسرکان متولد شد و تحصیلات و ابتدایی را در زادگاه و دوران دبیرستان را در اسدآباد همدان به پایان رسانید و درهمین دوران بود که به فعالیت های فرهنگی و سیاسی پرداخت و با کانون فعالیت های جوانان ولی عصر همدان ارتباط یافت.
آئینه وند در این سال در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته ادبیات عرب پرداخت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی خود را نیز ادامه داد. تأسیس تشکلی اسلامی با عنوان کتابخانه دانشجویی «ن والقلم و ما یسطرون» از جمله فعالیت های او در دوران دانشجویی قبل از انقلاب است.

نقل قول ها

صادق آیینه وند. صادق آیینه وند (۱۹۵۱، تویسرکان - ۷ مه ۲۰۱۵، تهران) ادیب عربی، مترجم، نویسنده و دانشگاهی ایرانی.
• «در جهان اسلام وحدت و برنامه مشخصی وجود ندارد به همین دلیل امروز گروه های افراط گرا در جهان اسلام تبدیل به فتنه ای شده اند که به نام اسلام جنایت می کنند، فکر را منحرف می کنند و ضد تمدن هستند»• «هور و خفای این اندیشه ها از عواملی تغذیه می کند؛ این عوامل همان هایی هستند که وقتی یک مجال پیدا می کنند و امکانات، ظرف و شرایط برای شان فراهم می شود، خود را نشان می دهند. این امر در بطن جامعه و تفکرهای دینی حتی تفکرهای ایدئولوژیکی مثل نازیسم، فاشیسم و مارکسیسم وجود دارد و تنها خاص ادیان الهی نیست. منتها چون اعمال و رفتار این گروه های افراطی به گونه ای است که با تکیه به دین و به نام خداوند کشتار به راه می اندازند، خطر آنها بیشتر است.»• «تنها راه این است که یک بخشی از جهان اسلام یعنی علمای دین، مراجع و نخبگان حرکت کنند. ما باید همه کسانی را که به اسلام اعتقاد دارند، هدایت کنیم و به مردم نشان دهیم که از آنها دفاع می کنیم. این گروه ها باید کنگره بگذارند، با هم متحد شوند، چارچوبی برای تبلیغ جهان اسلام بیان کنند و برنامه ای برای آینده داشته باشند. منظور از متحد بودن این است که فتوا دادن در سوریه، نجف و قم به یک صورت و یکپارچه باشد و جهان اسلام با تشتت آرا مواجه نباشد… ضروری است که شیعه نجف و قم و اهل سنت الازهر با یکدیگر متحد شوند و یک استراتژی روشنی برای هدایت و تربیت جهان اسلام تصویب کنند. از سوی دیگر دانشمندان جهان اسلام، روشنفکران، عالمان و همه کسانی که به عزت اسلام اعتقاد دارند و جنگ شان یک برنامه تمدن ساز معرفتی است و همچنین جامعه شناسان، روان شناسان و فیلسوفان باید جمع شوند، این حرکت را آسیب شناسی کرده و یک برنامه ریزی مدون شده ای برای ۲۰ سال آینده جهان اسلام تدوین کنند.»'


کلمات دیگر: