کلمه جو
صفحه اصلی

حاج اخوند قمی غلامرضا

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] حاج آخوند قمی غلامرضا. آیت الله حاج ملا غلامرضا قمی معروف به حاج آخوند نامش در زاویه گمنامی مانده و کمتر به زندگی علمی او پرداخته شده است.
تاریخ تولد آن فقیه بزرگ به خوبی روشن نیست، اما از آنجا که وی قریب السن و یا هم سن مرحوم آیت حاج سید صادق قمی یار دیرین و هم مباحثه خویش بوده و تاریخ ولادت او، 1255ق بوده است شاید سال تولد «حاج آخوند» نیز حدود 1255ق باشد.
او در دوران کودکی و نوجوانی، مقدمات علوم دینی را در قم و تهران و اصفهان نزد مرحوم علامه شیخ علی نوری را به مدت چهار سال بیاموخت. در سال 1279ق به همراه دوست دیرین و هم مباحثه اش آیت الله حاج سید صادق، رهسپار نجف اشرف گردید و به مدت دو سال از درسهای فقه و اصول شیخ انصاری بهره برد. این دو سال در پرورش شخصیت علمی و باروری استعداد او نقش به سزایی داشت.
پس از درگذشت شیخ انصاری در 1281ق، وی با شرکت در حلقه درسی آیات عظام: میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی به تکمیل دانسته های خویش پرداخت. با مهاجرت میرزای شیرازی به سامراء، او و هم بحثش حاج سید صادق ملازمت میرزا حبیب الله رشتی را برگزیدند و تا سال 1296ق، به مدت 16 سال از درسهای فقه و اصول آن وارث دانش شیخ انصاری بهره بردند.
سپس در اواخر سال 1296ق به همراه دوستش رهسپار سامراء شد و دو سال نیز از درس آیت الله میرزای شیرازی بهره برد و با مکتب فقهی سامراء نیز آشنا شد.


کلمات دیگر: