کلمه جو
صفحه اصلی

باب اجیاد صغیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی حج] باب اجیاد صغیر: از درهای ضلع جنوبی مسجدالحرام بوده است. نام های دیگری برای این در ذکر شده است، ازجمله: باب بنی مخزوم، جیاد صغیر، خَلقَیین، باب الخلیفتین، باب الخلفیین، باب اجیاد اصغر، باب حلاقین. این در به دست مهدی عباسی در سال ۱۶۴ق. ساخته شده است. بر بالای ورودی ها، آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره ص، نوشته شده است. این درب در چندین بازسازی مسجدالحرام تعمیر شده است. این باب در گسترش دوران سعودی برداشته شد.
باب اجیاد صغیر، چهارمین در از درهای دیوار جنوبی مسجدالحرام از سمت شرق بوده که میان باب الصفا و باب اجیاد کبیر ساخته شد. در منابع از این در با چندین نام یاد شده است؛ از جمله باب بنی مخزوم به علت روبه رو بودن با خانه های بنی مخزوم. ناصر خسرو (م. 481ق.) نام آن را طوی و ابن جبیر (م. 614ق.) آن را جیاد صغیر و خَلقَیین دانسته اند. در برخی منابع، از این در با عنوان باب الخلیفتین یا الخلفیین نیز یاد شده که شاید تصحیف الخلقیین باشد. اجیاد اصغر و حلاقین (گروهی که سرهای حاجیان را می تراشند) نیز از دیگر نام های این در بوده است. در منابع به سبب این نام گذاری ها اشاره نشده است.
این باب به طول 5/13 ذرع (بیش از شش و نیم متر) و عرض 15 ذرع (بیش از هفت متر) و یک ستون در وسطِ دو طاقی که بر دو ورودی در قرار داشتند، در جریان گسترش دوم روزگار عباسی به سال 164ق. به دست مهدی عباسی (حک: 158-169ق.) ساخته شد. منابع پیشین اعدادی متفاوت را در شمارگان پله های این در یاد کرده اند. برخی علت این اختلاف را پوشانده شدن شماری از پله ها بر اثر انباشت گل ولای سیل هایی دانسته اند که از جنوب مسجدالحرام به درون می ریخت و به تدریج پله ها را می پوشاند.


کلمات دیگر: