کلمه جو
صفحه اصلی

باب اجیاد کبیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی حج] باب اجیاد کبیر: از درهای پیشین ضلع جنوبی مسجدالحرام بوده است. این در به علت قرار گرفتن در برابر دره اجیاد کبیر، به این نام مشهور شد. درباره وجه تسمیه این در گزارش های مختلفی ذکر شده ازجمله: اسبان تیزرو سمیدع، امیر قطورا که تیره ای از عمالقه بود، از این منطقه برای نبرد با قبیله یمنی جرهم که در مکه ساکن بودند، حرکت کردند و یا خون ۱۰۰ تن از مردم قطورا که در پی شکست از جرهم گردن زده شدند، در آن جا ریخته شد. این در به نام های مختلفی ذکر شده مثل باب بنی مخزوم؛ باب التمارین؛ باب الرحمه و باب المجاهدیه. این باب در گسترش دوم دوران مهدی عباسی که مسجدالحرام را از سمت جنوب گسترش دادند و درهایی در آن سمت ساختند، میان باب صفا و باب بنی تیم ساخته شد. این باب در گسترش اول دوره سعودی (۱۳۶۸-۱۳۷۵ق.) برداشته شد.
این باب، پنجمین در از درهای ضلع جنوبی مسجدالحرام از سمت شرق بود که به سبب قرار گرفتن در برابر دره اجیاد کبیر، بدین نام مشهور شد. اجیاد که گاه به صورت جیاد نیز تلفظ شده، جمع جَید به معنای اسب تیزرو و نیز گردن است. این نام بر منطقه ای در جنوب شرقی مسجدالحرام نهاده شده بود که از دو دره به نام های اجیاد صغیر و کبیر در دامنه کوه ابوقُبَیس تشکیل می شد.
درباره سبب اشتهار این مکان به اجیاد، سخنان گوناگون گزارش شده است که از آن جمله است: اسبان تیزرو سَمَیْدَع، امیر قطورا که تیره ای از عَمالقه بود، از این منطقه برای نبرد با قبیله یمنی جرهم که در مکه ساکن بودند، حرکت کردند و یا خون 100 تن از مردم قطورا که در پی شکست از جرهم گردن زده شدند، در آن جا ریخته شد.


کلمات دیگر: