کلمه جو
صفحه اصلی

ضامن حاتم صالح

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «حاتم صالح ضامن»، در 1938م، در بغداد زاده شد.
دوره ابتدایی را در سال 1952م، در مدرسه «الأعظمیة» و دوره متوسطه را در سال 1955م و نیز دوره دبیرستان را در سال 1957م، در همان مدرسه به پایان رساند. او لیسانس زبان عربی را از دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد در سال 1961م، دریافت کرد و به مدت نوزده سال در وزارت آموزش و پرورش به تدریس پرداخت و کارشناسی ارشد را در گرایش «نحو» در سال 1973م و نیز دکترایش را در گرایش «لغت» در سال 1977م، از همان دانشکده گرفت و در سال 1980م، به عنوان مدرس کتابداری و نحو و فقه اللغه به دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد منتقل شد. او در اواخر سال 1983م، به سمت دانشیاری ارتقاء یافت و سال بعد، ریاست بخش زبان عربی را بر عهده گرفت.
او در اوایل سال 1989م، به درجه استادی ارتقاء یافت. او که برای بار دوم ریاست بخش زبان عربی را در سال 1988م، پذیرفته بود، در اواخر سال 1990م، آن را به کناری نهاد و به عنوان استاد در بخش زبان عربی دانشکده ادبیات به فعالیت علمی اش ادامه داد.
او بر بیش از پنجاه پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا راهنمایی و نظارت کرده و داوری بیش از 188 پایان نامه ارشد و دکترا را بر عهده گرفته است. او حدود 160 کتاب را به صورت تحقیق و تصحیح یا تألیف پدید آورده و بیش از 100 مقاله علمی در نشریات عراقی و عربی تولید کرده است. همچنین وی کارشناسی نسخه های خطی در «مرکز جمعة الماجد للثقافة و التراث» در دبی را در سال های 1999 - 2003م، بر عهده داشت.
او عضو شورای مشاوران «مجلة المورد التراثیة» در سال های 1983 - 1991م و عضو هیئت یکسان سازی روش های آموزش زبان عربی در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های عراق و عضو شورای نگارش کتاب های قواعد زبان عربی دوره راهنمایی و دبیرستان در بغداد بود.
وی مسؤولیت های علمی - اجرایی متعددی را نیز بر عهده داشت، از جمله عضو شورای احیاء و تحقیق میراث عربی اسلامی در بیت الحکمه بغداد و عضو مشاوران «مجلة کلیة المعارف الجامعة» در استان انبار و عضو مشاور «مجلة الشریعة و القانون (کلیة الشریعة و القانون)» در دانشگاه امارات عربی متحده و استاد تحصیلات تکمیلی در دانشکده تحقیقات اسلامی و عربی دبی و عضو هیئت تحریریه همان دانشکده و عضو هیئت تحریریه مجله «آفاق الثقافة و التراث» در دبی.


کلمات دیگر: