کلمه جو
صفحه اصلی

راه اندازی

فارسی به انگلیسی

initiation

مترادف و متضاد

triggering (اسم)
رها سازی، راه اندازی

فرهنگ فارسی

عمل به راه انداختن سامانه‌های عامل


دانشنامه عمومی

راه اندازی ممکن است به موارد زیر اشاره کند:
راه اندازی (پروژه)
راه اندازی (رایانه)

راه اندازی (پروژه). راه اندازی (به انگلیسی: Commissioning) در پروژه های صنعتی فرآیندی است که در آن درستی عملکرد سیستم ها و تجهیزات نصب شده به منظور حصول اطمینان از مطابقت با مشخصات طراحی، نقشه ها و اصول مهندسی بررسی می گردد تا به ترتیب و مرحله به مرحله، آماده بهره برداری گردند.این فرایند پس از تکمیل عملیات ساخت و نصب تجهیزات، اعم از تجهیزات مکانیکی، برقی و ... آغاز می گردد و شامل دو بخش پیش راه اندازی و راه اندازی است.
بخش پایپینگ: انجام تمیزکاری مقدماتی، کنترل خطوط، هیدروتست و فلاشینگ، نهایی سازی خطوط جهت راه اندازی (Reinstatement).
بخش مکانیک: مطابقت تجهیز و نصب آن با ملزومات طراحی، انجام تمیزکاری مقدماتی، مسدودنمودن ورودی خروجی های تجهیزات ثابت و انجام آزمونهای سرد در تجهیزات دوار ، کنترل و آزمون مخازن
بخش برق: آزمون عایق، کنترل پیوستگی کابل ها و آزمونهای قدرت، کنترل و آزمونهای ترانس ها، باتری ها و یوپی اس ها و تابلوها
ابزاردقیق: ، کنترل تجهیزات نصب شده، آزمونهای عملکردی تجهیزات ابزار دقیق، کنترل و آزمایش لوله های هوا، کنترل جعبه های اتصال، کالیبراسیون تجهیزات، کنترل و آزمایش کابل ها
بخش ساختمان : کنترل تجهیزات نصب شده در ساختمان، ;کنترل بنایی و معماری، عایق کاری، درب و پنجره، دیوارها و ...
بخش تهویه مطبوع: کنترل نصب تجهیزات، لوله ها و داکت ها و...
بخش ارتباطات: بررسی و آزمایش کابل ها، تجهیزات نصب شده
بخش ایمنی: بررسی و آزمایش تجهیزات هشداردهنده، بررسی و آزمایش کابل ها
به کلیه فعالیت هایی از قبیل انجام آزمون ها، بازرسی ها و هر نوع عملیات تکمیلی دیگری گفته می شود که پیش از تکمیل ساخت و پس از نصب تجهیزات انجام می گیرد، به نحوی که موضوع پیمان را آماده راه اندازی می کند. مهم ترین فعالیت های پیش راه اندازی به شرح ذیل می باشد:
به مجموعه فعالیت های لازم گفته می شود که بعد از اتمام مرحله پیش راه اندازی در جهت بررسی درستی عملکرد تجهیزات مکانیکی و سیستم های کنترلی انجام گرفته، تا موضوع پیمان در شرایط عملیاتی قرار گیرد. مهم ترین فعالیت های راه اندازی به شرح ذیل می باشد:
مهم ترین فعالیت های بهره برداری به شرح ذیل می باشد:

راه اندازی (رایانه). راه اندازی کردن یا بوت کردن (به انگلیسی: Booting)، بارگذاری سیستم عامل در حافظه کامپیوتر است که معمولاً از درایو دیسک سخت و گاه گاهی از روی دیسک نرم انجام می شود.
راه اندازی معمولاً روال خودکاری است که با روشن نمودن یا بازنشانی رایانه شروع می گردد. مجموعه ای از دستورها که در حافظه فقط خواندنی قرار دارند، شروع به اجرا می کند. دستورها مجموعه ای از خودآزمایی هنگام روشن شدن (POST) را به منظور حصول اطمینان ار صحت عملکرد ابزارهایی مانند دیسکهای سخت انجام می دهند، سپس محل سیستم عامل را تعیین و آن را بارگذاری می کنند. در نهایت کنترل نیز را به سیستم عامل می دهند.
بارگذار بوت یا بارگذار راه انداز (به انگلیسی: bootloader) یک برنامه کامپیوتری است که باعث بارگذاری سیستم عامل یا دیگر برنامه های نرم افزاری به محض روشن شدن سیستم می شود.
هر دیسکی که توان بارگذاری و راه اندازی اولیه سیستم عامل را دارد، اغلب به یک دیسک نرم گفته می شود؛ که دارای یک علامت در اولین سکتور آن (بوت سکتور) یعنی وجود عددی خاص در آخرین ۲ بایت این سکتور است

دانشنامه آزاد فارسی

راه اندازی (boot)
فرآیند شروع یا راه اندازی مجدد رایانه. وقتی که رایانه ای برای اولین بار روشن می شود (این عمل، بوت سرد نامیده می شود) و یا در حین روشن بودن مجدداً راه اندازی شود (این عمل بوت گرم نامیده می شود) نرم افزاری اجرا می شود که سیستم عامل را بارگذاری و راه اندازی می کند و رایانه را آماده استفاده می سازد.

فرهنگستان زبان و ادب

{boot , bootstrap} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] عمل به راه انداختن سامانه های عامل

واژه نامه بختیاریکا

نشستن وا کار

پیشنهاد کاربران

تأسیس

راه اندازی ( Launching ) [اصطلاح دریانوردی]به آب اندازی کشتی، سکو و غیره


کلمات دیگر: