کلمه جو
صفحه اصلی

اسپرس

فارسی به انگلیسی

sainfoin, esparcet, french-grass

sainfoin


مترادف و متضاد

sainfoin (اسم)
اسپرس

فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی از دست. اسپرس ها از تیر. پروانه واران . ساقه ایست بارتفاع ۳٠ تا ۶٠ سانتی متر و برگهایش جفت جفت و دراز و نوک تیزند . گلهایش صورتی کم رنگ و دارای خطوط ارغوانی است . میوهاش محتوی یک تخم است و در اراضی آهکی خوب میروید . این گیاه مصرف علیق دارد اسپست عرن انوبروخیس اونوبروخیس .
( اسم ) اسب ریس .

فرهنگ معین

(اِ پِ رِ ) (اِ. ) گیاهیست از دستة پروانه - پرها با ساقه های نازک و برگ هایی که از سه برگچه تشکیل می شود. برای خوراک دام از آن استفاده می کنند.

لغت نامه دهخدا

اسپرس. [ اِ پ ِ رِ ] ( اِ ) قسمی گیاه برای علیق ستور و آن غیر یونجه است .، اسپ رس. [ اَ رِ ] ( اِ مرکب ) اسب رس. اسپ ریز. اسپ ریس. اسفریس. میدان اسب دوانی. رجوع به اسب ریس و اسپ ریس و اسپرسا شود. || میدان. ( برهان ). ( جهانگیری ). عرصه. ( برهان ). || میدان جنگ. رزمگاه.

اسپرس . [ اِ پ ِ رِ ] (اِ) قسمی گیاه برای علیق ستور و آن غیر یونجه است .


فرهنگ عمید

گیاهی علفی از خانوادۀ باقلا با ساقه های نازک و گل های صورتی به شکل پروانه که به عنوان خوراک دام مصرف می شود.

دانشنامه عمومی

اسپرس سردهای از گیاهان علفی اورآسیایی است.
از سردهٔ اسپرس در ایران ۵۶ گونه گیاه علفی یک ساله و چندساله می روید که دارای ارزش چراگاهی بسیار زیاد است. ۲۷ گونه از آن ویژهٔ ایران است. در اروپا ۲۳ گونه از اسپرس یافت شده است.
اسپرس (با نام علمی: Onobrychis sativa) گیاهی است از تیره Leguminosae زیر تیره باقلائیان و قبیله Hedysareae و جنسOnobrychis که دارای مقاومت چندین صد ساله در کشور می باشد. در گزارش های مختلف تعداد ۵۰ الی ۷۰ گونه از این جنس را در ایران گزارش نموده اند که در بین این گونه ها گونه D.viciifoliae از نظر خصوصیات زراعی مطلوب ترین بوده و عموماً منظور از اسپرس این گونه می باشد.

اسپرس (سرده). اسپرس سردهای از گیاهان علفی اورآسیایی است.
اسپرس درخشان
اسپرس زرد
اسپرس طناز
اسپرس ونوسا
اسپرس پابلند
از سردهٔ اسپرس در ایران ۵۶ گونه گیاه علفی یک ساله و چندساله می روید که دارای ارزش چراگاهی بسیار زیاد است. ۲۷ گونه از آن ویژهٔ ایران است. در اروپا ۲۳ گونه از اسپرس یافت شده است.
اسپرس (با نام علمی: Onobrychis sativa) گیاهی است از تیره Leguminosae زیر تیره باقلائیان و قبیله Hedysareae و جنسOnobrychis کهدارای مقاومت چندین صد ساله در کشور می باشد. در گزارش های مختلف تعداد۵۰ الی ۷۰ گونه از این جنس را در ایران گزارش نموده اند که در بین این گونه ها گونه D.viciifoliae از نظر خصوصیات زراعی مطلوب ترین بوده و عموماً منظور از اسپرس این گونه می باشد.
اسپرس گیاهی است چند ساله بدون تیغ که دارای ریشه عمیق به قطر یک متر تا پنج سانتی متر و عمق چند متر با انشعابات جانبی بسیار (تقریباً دو برابریونجه) می باشد. ساقه های این گیاه قائم،تو خالی با ارتفاع حدود یک متر که از قسمت طوقه برخاسته است. برگ هایاسپرس شانه ای متقابل که معمولاً دارای ۷ تا۱۰جفت برگچه به شکل بیضی می باشند.

دانشنامه آزاد فارسی

اِسْپِرس (sainfoin)
اِسْپِرس
گیاه بقولاتی پایایی از جنس Onobrychis، بومی آسیا، و خوکرده در اروپا. دارای گل های قرمزرنگی در سنبله های جانبی است. گاهی مانند گیاه علوفه ای در زمین های خشک و گچی می روید و علوفه مرغوبی شبیه یونجه دارد.

گویش مازنی

مرتعی در نزدیکی روستای زانوس رستاق کجور


/esperesh/ مرتعی در نزدیکی روستای زانوس رستاق کجور


کلمات دیگر: