از دیدگاه ارسطو :سعادت انسان در عمل به اخلاقیات است. او عقیده دارد همه کارهایی که انسان انجام می دهد، برای سود و خیری است که آن را مطلوب می شمارد. هر کسی به چیزی میل دارد؛ اما اگر درست توجه شود، می بینیم هیچ موضوعی به غایت و خیر اصلی خود نمی رسد، مگر اینکه همواره وظیفه ای را که برای آن به وجود آمده است، به بهترین نحو اجرا کند. فضیلت یا خیر یا نیکویی همان آراستگی ایست که در اثر بدست آوردن چیزی بواسطه عملی در ما به وجود می آید.
از دیدگاه استاد الهی؛ معنویت اصیل به منزله طب روح است. طب روح عبارت از علمی است.که موضوع مورد بررسی و مطالعه آن روح است و آن عبارت از مجموعه قوانین و اصولی است که ناظر بر رشد طبیعیروح است. از دیدگاه ایشان انسان وجودی صرفاً مادی نیست و همان طور که بهرام الهی در کتاب طب روح در این باره توضیح می دهند انسان یک ارگانیسم روحی -روانی است که دارای ساختارهای روحی است.هر یک از این ساختارها؛ از مجموعه ای از صفات روحی به وجود می آیند؛ و نیز هریک از این ساختارها با تعامل با یکدیگر صفات مرکب روحی به وجود می آورند. صفات روحی می توانند در اثر اراده و آگاهی تغییر یافته یا خلق شوند و نیز همین صفات هستند که اخلاق را به وجود می آورند. در نتیجه خودشناسی و عمل به اخلاقیات اصیلمی توانیم صفات اخلاقی را به فضایل اخلاقی تبدیل کنیم.
از دیدگاه استاد الهی؛ معنویت اصیل به منزله طب روح است. طب روح عبارت از علمی است.که موضوع مورد بررسی و مطالعه آن روح است و آن عبارت از مجموعه قوانین و اصولی است که ناظر بر رشد طبیعیروح است. از دیدگاه ایشان انسان وجودی صرفاً مادی نیست و همان طور که بهرام الهی در کتاب طب روح در این باره توضیح می دهند انسان یک ارگانیسم روحی -روانی است که دارای ساختارهای روحی است.هر یک از این ساختارها؛ از مجموعه ای از صفات روحی به وجود می آیند؛ و نیز هریک از این ساختارها با تعامل با یکدیگر صفات مرکب روحی به وجود می آورند. صفات روحی می توانند در اثر اراده و آگاهی تغییر یافته یا خلق شوند و نیز همین صفات هستند که اخلاق را به وجود می آورند. در نتیجه خودشناسی و عمل به اخلاقیات اصیلمی توانیم صفات اخلاقی را به فضایل اخلاقی تبدیل کنیم.
wiki: فضیلت اخلاقی