کلمه جو
صفحه اصلی

جهرا

فارسی به انگلیسی

publicly, openly


فرهنگ فارسی

آشکارا یا بلند

لغت نامه دهخدا

( جهراً ) جهراً. [ ج َ رَن ْ ] ( ع ق ) آشکارا. ( آنندراج ). || بلند. به آواز بلند. رجوع به جَهْر شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
جهر (۱۶ بار)

آشکار شدن و آشکار کردن اعمّ از آنکه به وسیله دیدن باشد یا شنیدن مثل که بوسیله دیدن است و مثل که به وسیله شنیدن است پس جهر هم قولی است و هم فعلی . به نظر می‏آیدکه جهر قولی، آشکار شدن معمولی نیست بلکه شبیه به فریاد است. درباره دعوت حضرت نوح هست مقابله جهار با اعلان مبیّن بودن جهار به معنی فریاد است یعنی آنها را با صدای بلند و علنی و پنهانی دعوت کردم. و از کریمه نیز این معنی استفاده می‏شود و چون میان خود با صدای بلند سخن می‏گفتند از اینکه با حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» آن طور سخن گویند، نهی شدند در مجمع ذیل فرموده: جهار را نیز در سوره نوح فریاد گفته است در اقرب آمده «جَهَرَ الصُّوتَ جَهَراً وَ جَهاراً:اَعلاهُ» . و اگر از این سخن تنزّل کنیم باید بگوئیم که «جهر» مطلق و به هر یک از صدای بلند و صدای عادی شامل است و با موارد و قرائن می‏توان پی برد که آیا صدای بلند و فریاد مراد است یا صدای عادی مثلاً در آیه صدای عادی و در آیات فوق صدای بلند مراد است. * خفوت به معنی آرامی است در صحاح گوید: «خَفَتِ الصَّوْتُ خُفُوتاً: سَکَنَ» در نهج البلاغه خطبه 147 هست: «لیعظکم هُدُوِّی وَ خُفُتُ اِطْراقی و سکون اطرلفی» تا نصیحت کند شما را بی حرکت بودنم وآرامی اطرافم که به نقل محمد عبده مراد از اطراف چشمهای آن حضرت است علی هذاخفوت در کلام آهستگی شدید است و با این قریته می‏شود فهمید که مراد از «لا تَجْهَرْ» صدای بلند است و معنی آیه این می‏شود: نمازت را با صدای بلند و با صدای بسیار آهسته مخوان میان صدای بلند و آهسته شدید، مراتب بسیار است لذا در فهم موارد جهر و اخفات در نمازها احتیاج به روایات داریم و «وَابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سِبیلاً» مجمل است و اگر روایات نبود از آن تخییر مستفاد می‏شد ولی جهر و اخفات در نماز چنانکه فقها گفته‏اند عزیمت است . خدا آشکار کردن گفتار بد را دوست نمی‏دارد مگر از کسی که ستم دیده است . آیه دلیل آنست که مظلوم حق دارد از خود دفاع کند و ظلم ظالم را اظهار نماید و آن از موارد غیبت و اشاعه فحشل‏ء نیست . جهرة اسم است به معنی آشکار شده (اقرب الموارد) هرگز به تو ایمان نیاوردیم تا خدا را آشکارا ببینیم طبرسی در ذیل آیه گوید رؤیت ممکن است در خواب و یا با قلب باشد و چون فرموده «جهرة» فقط دیدن با چشم است یعنی یهود می‏گفتند: باید خدا را مانند یک چیز مادّی ببینیم.


کلمات دیگر: