کلمه جو
صفحه اصلی

راسیات

فرهنگ فارسی

جمع راسیه که به معنی کوه استوار است . جمال راسیات کوههای محکم و استوار .

لغت نامه دهخدا

راسیات. ( ع ص ، اِ ) ج ِ راسیة که بمعنی کوه استوار است. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). راسیات ورواسی ج ِ راسیة. ( دهار ). ج ِ راسیة. ( منتهی الارب ):
- جبال راسیات ؛ کوههای محکم و استوار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) :
با تو گویند این جبال راسیات
وصف حال عاشقان اندر ثبات.
مولوی.
رجوع به راسیة شود.
- قدور راسیات ؛ دیگهای بزرگ که همواره جهت کلانی بر یکجای بماند. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) : یعلمون له ما یشاء من محاریب... و قدور راسیات. ( قرآن 13/34 ).

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی رَّاسِیَاتٍ: ثابت و پابر جاها
ریشه کلمه:
رسو (۱۴ بار)

«راسِیات» جمع «راسیه» به معنای «پا بر جا و ثابت» است، و در اینجا منظور دیگ هایی است که به خاطر بزرگی، آن را از جا تکان نمی دادند.
ثبوت و رسوخ (اقرب) در مفردات آمده «رسا الشیی‏ء یرسو. ثبت». . یعنی دیگ‏های ثابت. رواسی جمع راسیه به معنی ثابت و راسخ است . یعنی دئر زمین کوههای ثابت و ریشه دار قرار داد که شما را وطرب نکند و حرکت ندهد. رواسی نه بار در قرآن مجید آمده و پیوسته صفت جبال است. ارساء به معنی اثبات است . مرسی بضم اول جایز است که مصدر میمی، اسم زمان و مکان، و اسم مفعول باشد در آیه . هر دو مصدراند یعنی: در آن سوار شوید به نام خداست حرکت و ایستادن آن. * . . مرسی به معنی ثبوت و اثبات هر دو آمده. بعضی‏ها در آیه زمان مقدر کرده و گفته‏اند: زمان ثبوت آن کی است؟ بعضی‏ها مرسی را وقوع معنی کرده و گفته‏اند: وقوع قیامت کی خواهد بود؟ در المیزان گفته: ساعت، ساعت بعث و رجوع الی اللّه... مرسی اسم زمان و مکان و مصدر میمی است به معنی اثبات یعنی وقوع و ثبوت قیامت کی است؟. ولی وقوع چنان که از راغب و اقرب نقل شد و نیز قاموس و صحاح گفته همان ثبوت و رسوخ است وانگهی وقوع در آیات دیگر جور در نمی‏آید. از دو آیه فوق روشن است که درباره ثبوت ساعت از آن حضرت سؤال کرده‏اند آیه در جواب آنها آمده است. اگر بگوئیم مشرکان از ایستادن وقت پرسش کرده‏اند بعید است زیرا ایستادن زمان مطلبی است که بذهن آنها نمی‏رسید. ولی به نظر می‏آید که کفّار از شنیدن حالات قیامت و خلود که هر چیز در آن جاودانی و یکنواخت است و تغییر و تبدّل و تحوّلی در آن نیست نتیجه گرفته‏اند که در قیامت زمان می‏ایستد و محسوس نمی‏شود زیرا احساس زمان در اثر تغیِّ و تبدّل اشیاء و فاصله دو حرکت است و اگر اینها از بین برود دیگر زمان محسوس نمی‏شود و آن عبارت اخرای ایستادن و توقف زمان است. لذا می‏پرسیدند توقف و ایستادن زمان که آمدن قیامت باشد کی خواهد بود؟ ساعت چنان که جوهری گفته در اصل به معنی وقت حاضر است و قاموس آنرا جزء وقت یعنی جزءی از اجزاء شب و روز و نیز وقت حاضر گفته است در این صورت سؤال چنین است: وقت حاضر و جاری کی توقف خواهد کرد؟ و این سؤال از وقوع قیامت است به لازم آن ولی باز معنای وقوع بهتر به نظر می‏رسد. جناب محمد رضوی در کتاب تجسم عمل... زیر عنوان زمان در آخرت توقف می‏کند بحث مفصل و مفیدی در این زمینه دارد که از هر حیث قابل استفاده است.


کلمات دیگر: