کلمه جو
صفحه اصلی

تفسیر المبین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر المبین (ابهام زدایی). تفسیر المبین ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • تفسیر المبین (مغنیه)، تألیف محمدجواد مغنیه، از جمله مفسران بزرگ معاصر شیعی• تفسیر المبین (کاشانی)، اثـر نورالدین محمد (زنده در ۱۱۱۵ ق) فرزند شاه مرتضی بن محمد مؤمن بن مرتضی کاشانی
...

[ویکی فقه] تفسیر المبین (مغنیه). استاد مغنیه، پس از آنکه تفسیر «الکاشف» را به رشته تحریر درآوردند با عنایت به اهمیت نسل جوان و آگاهی از نقش آنان از آغاز دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم تاکنون در پیشرفت اسلام، مصمم گردید تفسیری بر قرآن با قلمی روان و مستند و در عین حال به طور موجز و مختصر که مورد پسند جوانان باشد تحت عنوان «التفسیر المبین» به نگارش درآورد. این تفسیر، هم از نظر محتوا و هم از نظر سبک نگارش، یکی از تفاسیر بدیع امامیه در قرن اخیر به شمار می رود. استاد جعفر سبحانی پس از آنکه مرحوم مغنیه را از جمله مفسران بزرگ معاصر شیعی به شمار می آورد و از تفاسیر او یاد می کند، در معرفی تفسیر «المبین» به موجز بودن و مورد پسند واقع شدن آن از طرف جوانان اشاره می کند.
از ویژگی های این تفسیر، اختصار و حذف زواید تفسیری و مطالب غیر ضروری است که مفسر در این باب کوشیده است که غالبا مطالب را در قالب عبارات موجز و کوتاه و با نثر عربی روان و رسا، به دور از غموض ادبی و فنی به خوبی بیان نماید. بدین جهت نثر این تفسیر برای هر محققی که تا اندازه ای با ادبیات عرب آشنا باشد قابل استفاده است. وی ابتدا با استناد به آیه «ان هو الا ذکر و قرآن مبین» تفسیر خود را به نام «التفسیر المبین» نام گذاری کرده است. این تفسیر در یک مجلد و ۸۲۷ صفحه در بیروت بارها به چاپ رسیده است. مفسر در این تفسیر ابتدا در صدر هر سوره به بحث مکی و مدنی بودن آن پرداخته و بدین وسیله توجه محقق را در آغاز، به سبک و روش و اسلوب آیات که در مکه نازل شده یا در مدینه، معطوف می دارد، و تعداد آیات هر سوره را بیان می کند. سپس در استنباط، کشف و تبیین مفاهیم تفسیری آیات، از انواع روش های تفسیری سود برده است.
← تفسیر قرآن به قرآن
استناد به منابع و متونی که در طول قرون متمادی دارای اعتبار و ارزش فراوان بوده و مفسران جهت تایید آرا و روش های تفسیری خود بدانها تمسک کرده اند، بیانگر اهمیت و ارزش آن منابع است. لذا مفسر معاصر «استاد محمد جواد مغنیه» در تفسیر آیات قرآن از آن منابع و متون بهره های فراوان برده و گاه در مقام تایید آرای تفسیری خود، بدانها استناد کرده و گاه در مقام نقد و بررسی، در بعضی مواقع به رد آنها پرداخته است. بنابراین آشنایی اجمالی با منابع مورد استفاده، خود گویای روش و آرای تفسیری مفسر در «المبین» می باشد، که به اختصار به بیان آن منابع می پردازیم.
← منابع تفسیری المبین
۱. ↑ تفسیر تبیان، مقدمه جعفر سبحانی،/ ۲۳۴.۲. ↑ یس/سوره۳۶، آیه۶۹.
...

[ویکی فقه] تفسیر المبین (کاشانی). تفسیر المبین اثـر نورالدین محمد (زنده در ۱۱۱۵ ق) فرزند شاه مرتضی بن محمد مؤمن بن مرتضی کاشانی، وی حفید برادر ملامحسن فیض کاشانی می باشد.
تـفـسـیر مورد بحث در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه روائی و کلامی شامل تمام قرآن کریم از سوره الحمد لغایت الناس که مؤلف به معانی کلمات قرآن و تفسیر آنها پرداخته است. از ایـن اثر نسخه مورخ ۱۲۷۴ ق در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی (شماره ۱۳۸۴) موجود است.
تفاسیر دیگر مفسر
مـؤلـف تـفـسـیـرهای دیگری از خود باقی گذارده است بدین قرار:۱) المعین فی تفسیر الکتاب الـمـبـیـن، در یک مجلد بزرگ به زبان عربی و شیوه روائی شامل تمام قرآن کریم تفسیری است مختصر به شیوه تفسیر سید عبداللّه شبر با استناد به روایات و احادیث ائمه اطهار (علیهم السّلام). مؤلف این اثر خویش را بدین جهت مختصر نگاشته تا برای کسی که هنگام قرائت قرآن میل دارد از مـعانی و تفسیر آیات اطلاع اجمالی حاصل نماید و بیشتر موارد را به تفسیر صافی عمومی پدرش ملامحسن فیض کاشانی اشاره نموده است، وی یک مقدمه در ضوابط مهم تفسیر و یک خاتمه در تفسیر دعاهای تلاوت قرآن کریم نوشته و در ۱۰۹۰ ق از تالیف آن فراغت یافته است. نـسخه های متعدد از آن در کتابخانه های عمومی و خصوصی موجود است از جمله شش نسخه را شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعة معرفی نموده است. نسخه مورخه ۱۲۱۴ ق در کتابخانه آیت اللّه مرعشی (شماره ۶۳۸۵) در قم موجود است.۲) تفسیر الوجیز، در یک مجلد به زبان عربی و شیوه روائی شامل تمام قرآن کریم. مؤلف در این اثر خود از روایات و احادیث ائمه اطهار (علیهم السّلام) و تفاسیر قدما سود جسته است. نـسـخه ای از این تفسیر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی (شماره ۱۲۵۹) موجود است که مـؤلـف فهرست آستان قدس رضوی این تفسیر را به غلط به علم الهدی محمد فرزند ملا محسن فیض کاشانی نسبت داده است.شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعة نظر مؤلف فهرست آستان قدس را رد کرده و این تفسیر را از مؤلفات نورالدین محمد بن شاه مرتضی نواده برادر ملا محسن فیض کاشانی دانسته است.

[ویکی فقه] تفسیر المبین (کتاب). استاد مغنیه، پس از آنکه تفسیر «الکاشف» را به رشته تحریر درآوردند با عنایت به اهمیت نسل جوان و آگاهی از نقش آنان از آغاز دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم تاکنون در پیشرفت اسلام، مصمم گردید تفسیری بر قرآن با قلمی روان و مستند و در عین حال به طور موجز و مختصر که مورد پسند جوانان باشد تحت عنوان «التفسیر المبین» به نگارش درآورد. این تفسیر، هم از نظر محتوا و هم از نظر سبک نگارش، یکی از تفاسیر بدیع امامیه در قرن اخیر به شمار می رود. استاد جعفر سبحانی پس از آنکه مرحوم مغنیه را از جمله مفسران بزرگ معاصر شیعی به شمار می آورد و از تفاسیر او یاد می کند، در معرفی تفسیر «المبین» به موجز بودن و مورد پسند واقع شدن آن از طرف جوانان اشاره می کند.
از ویژگی های این تفسیر، اختصار و حذف زواید تفسیری و مطالب غیر ضروری است که مفسر در این باب کوشیده است که غالبا مطالب را در قالب عبارات موجز و کوتاه و با نثر عربی روان و رسا، به دور از غموض ادبی و فنی به خوبی بیان نماید. بدین جهت نثر این تفسیر برای هر محققی که تا اندازه ای با ادبیات عرب آشنا باشد قابل استفاده است. وی ابتدا با استناد به آیه «ان هو الا ذکر و قرآن مبین» تفسیر خود را به نام «التفسیر المبین» نام گذاری کرده است. این تفسیر در یک مجلد و ۸۲۷ صفحه در بیروت بارها به چاپ رسیده است. مفسر در این تفسیر ابتدا در صدر هر سوره به بحث مکی و مدنی بودن آن پرداخته و بدین وسیله توجه محقق را در آغاز، به سبک و روش و اسلوب آیات که در مکه نازل شده یا در مدینه، معطوف می دارد، و تعداد آیات هر سوره را بیان می کند. سپس در استنباط، کشف و تبیین مفاهیم تفسیری آیات، از انواع روش های تفسیری سود برده است.


کلمات دیگر: