کلمه جو
صفحه اصلی

احمد عبادی

دانشنامه عمومی

احمد عبادی (زادهٔ ۱۲۸۵ خورشیدی در تهران - درگذشتهٔ ۱۷ اسفند ۱۳۷۱ در تهران) از استادان موسیقی ایرانی و نوازندهٔ برجستهٔ سه تار و فرزند میرزا عبدالله فراهانی فرزند آقا علی اکبر فراهانی بود. وی همچنین مبدع روش کوک نوینی برای سه تار است و سبک نوازندگی وی از نظر برخی کارشناسان متفاوت و ویژه است. او با خواننده هایی مانند غلامحسین بنان همکاری داشته است. همچنین محمدرضا شجریان از وی به عنوان بزرگترین استادش در موسیقی ایرانی یاد می کند.
IRANIAN CLASSIC_1, موزیک کلاسیک ایران ABADI, احمد ... - YouTube
روح الله خالقی، «احمد عبادی»، سرگذشت موسیقی ایران
استاد احمد عبادی - موسیقی ایران
احمد عبادی به سال ۱۲۸۵ در تهران به دنیا آمد. وی از ۷ سالگی مشق سه تار را نزد پدرش شروع کرد و ۱۳ سال بیشتر نداشت که پدرش میرزا عبدالله درگذشت. پس از آن، او مشق سه تار را پیش خواهرانش ملوک و مولود و برادرش جواد ادامه داد به گونه ای که در ۱۸ سالگی توانایی نواختن قابل قبول ساز را پیدا کرد.با این که وی پسر میرزا عبدالله بود نوازندگیش هیچ شباهتی به نوازنده های هم دوره خود که اکثراً از شاگردان میرزا عبدالله بودند نداشت و با نوازندگی هنرمندان قدیمی تر از خودش نیز متفاوت بود. وی در دوره ای که سه تار به خاطر حجم کم به خلوت افراد رفته و در غبار فراموشی فرورفته بود این ساز را در رادیو معرفی کرد. وی با بزرگانی همچون رضاقلی میرزا ظلی، غلامحسین بنان، حسین قوامی، محمدرضا شجریان، فرامرز پایور، حسن کسایی و علی تجویدی همکاری داشت.
از شاخص های نواخته های قدما مضراب های پر و با واخوان و بعضاً پرقدرت بود. عبادی یک بار وقتی که از دوستانش دربارهٔ نواخته های خود پرسید (در آن زمان امکان ضبط از رادیو نبود و اجراها کاملاً زنده انجام می شد) آنها جواب دادند گاهی اوقات نت ها دقیق شنیده نمی شوند و تداخل دارند و حالت ناخوشایندی ایجاد می کنند. عبادی به فکر حل این مشکل افتاد و در نهایت نوازندگی تک سیم را ابداع کرد که سبب شد سه تار نوازی متحول شود.عبادی در نواختن سه تار دارای سبک و شیوه ای مخصوص به خود بود که کمتر کسی توانسته از عهده تقلید آن بر آید. البته عده ای این سبک خاص ساز زدن او را مربوط به امکانات و وسایل صدابرداری زمان وی می دانند. مضراب های تک سیم و دومضراب ها از مشخصه های بارز سبک وی هستند. از دیگر شاخصه های ساز عبادی بداهه نوازی ها و ویبره های طولانی و گلیساندوهای به موقع است.
از کارهایی که او در نوازندگی سه تار ایجاد کرد، ابداع کوک های مختلف در سه تار است که در آلبوم کوک سه تار آن ها راعرضه کرده است. قبلاً نوازنده ها معمولاً از کوک های تار برای سه تار استفاده می کردند ولی عبادی این رویه را تغییر داد و ثابت کرد بعضی از این کوک ها مناسب سه تار نیستند و دو نوار به عنوان آموزش کوک سه تار منتشر کرد که در آن برای گامهای مختلف و حتی گوشه های مختلف کوک معرفی کرد.نکته جالب توجه در نوازندگی عبادی این است که او همیشه و کاملاً تک سیم نمی زد و به موقع واخوان می داد و پر قدرت می زد و به موقع تک سیم می زد که کاملاً در قطعات ضربی وی مانند ضربی سه گاه و چهارگاه و… مشهود است.احمد عبادی مدت ها در وزارت پیشه و هنر به تدریس و تحقیق در موسیقی ایرانی و سه تار پرداخت و در جهت معرفی موسیقی ملی ایران کنسرت های متعددی در داخل و خارج از کشور از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش داشت که مورد استقبال هنردوستان واقع شده است.


کلمات دیگر: