متلب (به انگلیسی: MATLAB) یک محیط نرم افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه نویسی نسل چهارم است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه نویسی مورد نظر است که از ترکیب دو واژهٔ MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می شوند.
سیمیولینک، ابزاری برای شبیه سازی سامانه ها به صورت مجرد
جعبه ابزار مخابرات متلب، توابع و ابزارهای محاسبات مهندسی مخابرات
جعبه ابزار کنترل متلب، توابع و ابزارهای محاسبات مهندسی کنترل
جعبه ابزار فازی متلب، توابع و ابزارهای محاسبات فازی
جعبه ابزار محاسبات متلب، توابع و ابزارهای محاسبات عددی
جعبه ابزار تخمین متلب، توابع و ابزارهای محاسبات بحث تخمین سیستم در مهندسی کنترل
جعبه ابزار آمار متلب، توابع و ابزارهای محاسبات آمار
جعبه ابزار جمع آوری داده متلب، توابع و ابزارهای جمع آوری داده
جعبه ابزار شبکه عصبی متلب، توابع و ابزارهای محاسبات شبکه عصبی
جعبه ابزار پردازش تصویر متلب، توابع و ابزارهای محاسبات پردازش تصویر
جعبه ابزار پردازش صوت متلب، توابع و ابزارهای محاسبات پردازش صوت
جعبه ابزار احتمالات متلب
جعبه ابزار محاسبات سیمبولیک متلب
جعبه ابزار کارگاه بی درنگ متلب، توابع و ابزارهای محاسبات سامانه های بی درنگ
کار کردن با ماتریسها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس ۱*۱ ذخیره می شود. یک رشته مانند «Whale is the biggest animal» به شکل ماتریسی با یک سطر و چندین ستون (که تعداد ستون ها به تعداد کاراکترهاست) ذخیره می شود. حتی یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می شود. فایل های صوتی نیز در متلب به شکل ماتریس های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می شوند؛ بنابراین جای تعجب نیست که متلب مخفف عبارت آزمایشگاه ماتریس باشد.
علاوه بر توابع فراوانی که خود متلب دارد، برنامه نویس نیز می تواند توابع جدید تعریف کند.
ساخت رابط گرافیکی کاربر مانند دیالوگ هایی که در محیط های ویژوال مانند بیسیک و C وجود دارند، در متلب امکان پذیر است. این قابلیت، ارتباط بهتری را میان برنامه های کاربردی نوشته شده با متلب و کاربران برقرار می کند.
سیمیولینک، ابزاری برای شبیه سازی سامانه ها به صورت مجرد
جعبه ابزار مخابرات متلب، توابع و ابزارهای محاسبات مهندسی مخابرات
جعبه ابزار کنترل متلب، توابع و ابزارهای محاسبات مهندسی کنترل
جعبه ابزار فازی متلب، توابع و ابزارهای محاسبات فازی
جعبه ابزار محاسبات متلب، توابع و ابزارهای محاسبات عددی
جعبه ابزار تخمین متلب، توابع و ابزارهای محاسبات بحث تخمین سیستم در مهندسی کنترل
جعبه ابزار آمار متلب، توابع و ابزارهای محاسبات آمار
جعبه ابزار جمع آوری داده متلب، توابع و ابزارهای جمع آوری داده
جعبه ابزار شبکه عصبی متلب، توابع و ابزارهای محاسبات شبکه عصبی
جعبه ابزار پردازش تصویر متلب، توابع و ابزارهای محاسبات پردازش تصویر
جعبه ابزار پردازش صوت متلب، توابع و ابزارهای محاسبات پردازش صوت
جعبه ابزار احتمالات متلب
جعبه ابزار محاسبات سیمبولیک متلب
جعبه ابزار کارگاه بی درنگ متلب، توابع و ابزارهای محاسبات سامانه های بی درنگ
کار کردن با ماتریسها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس ۱*۱ ذخیره می شود. یک رشته مانند «Whale is the biggest animal» به شکل ماتریسی با یک سطر و چندین ستون (که تعداد ستون ها به تعداد کاراکترهاست) ذخیره می شود. حتی یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می شود. فایل های صوتی نیز در متلب به شکل ماتریس های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می شوند؛ بنابراین جای تعجب نیست که متلب مخفف عبارت آزمایشگاه ماتریس باشد.
علاوه بر توابع فراوانی که خود متلب دارد، برنامه نویس نیز می تواند توابع جدید تعریف کند.
ساخت رابط گرافیکی کاربر مانند دیالوگ هایی که در محیط های ویژوال مانند بیسیک و C وجود دارند، در متلب امکان پذیر است. این قابلیت، ارتباط بهتری را میان برنامه های کاربردی نوشته شده با متلب و کاربران برقرار می کند.
wiki: متلب