کلمه جو
صفحه اصلی

عشور

فرهنگ فارسی

جمع عشر
۱ - ( اسم ) عدد ده . ۲ - ( اسم ) هر ده آیه از قر آن مجید.توضیح رسم قاریان قدیم بوده که شاگردان خود را هر روز ده آیه سبق می داده اند ده آیت . یا عشر زرین . در حاشیه قر آنهای قدیم به خط زرین بر سر هر ده آیت عشر می نوشتند .
جمع عشر آنچه از تجار بر معابر بحار بطریق باج گیرند

لغت نامه دهخدا

عشور. [ ع ُ] ( ع مص ) ده یک گرفتن از اموال کسی. ( از منتهی الارب )( از اقرب الموارد ). عَشر. رجوع به عشر شود. || عشر و ده یک مال را ستدن. ( از اقرب الموارد ).

عشور. [ ع ُ ]( ع اِ ) ج ِ عُشر. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به عُشر شود. آنچه از تجار بر معابر بحار بطریق باج گیرند. ( آنندراج ) : از تجار و مترددین بنادر عشور گرفته قلیلی به والی مذکور میدادند. ( عالم آرای عباسی از آنندراج ). وجوه عشور بنادر رسد فرنگان وانگلیس و پرتکال. ( تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 96 ).
- عشور جنگلی ؛ عوارض که بر مبنای بهای چوب از خداوند آن گیرند.
|| ج ِ عَشیر. ( منتهی الارب ). رجوع به عشیر شود.

عشور. [ ع ُ ](ع اِ) ج ِ عُشر. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد). رجوع به عُشر شود. آنچه از تجار بر معابر بحار بطریق باج گیرند. (آنندراج ) : از تجار و مترددین بنادر عشور گرفته قلیلی به والی مذکور میدادند. (عالم آرای عباسی از آنندراج ). وجوه عشور بنادر رسد فرنگان وانگلیس و پرتکال . (تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 96).
- عشور جنگلی ؛ عوارض که بر مبنای بهای چوب از خداوند آن گیرند.
|| ج ِ عَشیر. (منتهی الارب ). رجوع به عشیر شود.


عشور. [ ع ُ] (ع مص ) ده یک گرفتن از اموال کسی . (از منتهی الارب )(از اقرب الموارد). عَشر. رجوع به عشر شود. || عشر و ده یک مال را ستدن . (از اقرب الموارد).


فرهنگ عمید

= عُشر

عُشر#NAME?


دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عشور از منبع درآمد بیت المال، است و آن مالی بود که از بازرگانان خارجی گرفته می شد.
نقل شده است که عمرو بن عاص به عمر بن خطاب گزارش داد که وقتی مسلمانان در سرزمین های کفر به تجارت می روند، ده یک مالشان را از آنان می گیرند. عمر دستور داد تا به عنوان مقابله به مثل، از بازرگان های خارجی که به منظور تجارت به سرزمین های اسلامی می آیند نیز ده یک قیمت کالایشان گرفته شود. البته دریافت مالیات از بازرگانان تنها به این مورد محدود نشد، بلکه از بازرگان های مسلمان و اهل ذمه نیز مالیات دریافت می شد. البته میزان آن کمتر بود.
علت عدم رقبت مسلمانان به تجارت در صدر اسلام
گفتنی است، هر چند که مسلمانان جزیرة العرب مردمانی تجارت پیشه بودند، اما اشتغال به جهاد آنان را از این کار باز می داشت. علاوه بر آن درآمدشان از طریق غنایم به اندازه ای زیاد بود که رغبتی به تجارت نشان نمی دادند. بنابراین درآمد بیت المال از این راه چندان چشمگیر نبوده است.


کلمات دیگر: