کلمه جو
صفحه اصلی

حایری مازندرانی محمدصالح

دانشنامه آزاد فارسی

حائری مازندرانی، محمّدصالح (کربلا ۱۲۹۸ـ مشهد ۱۳۹۱ق)
فقیه، فیلسوف، مفسّر و شاعر ایرانی. در عتبات عالیات ادبیات، فقه و فلسفه را نزد ملاعباس اخفش، ملاعلی سیبویه، میرزاحسین خلیلی، آخوند خراسانی، و برادرش ملاعلی حائری آموخت. در ۱۳۲۴ق جهت معالجۀ چشم به ایران آمد و در بابل زادگاه پدرش سُکنی گزید. در پی ممنوعیت روضه خوانیِ دورۀ رضاشاه، یک سال به زندان قصر افتاد و سپس به سمنان تبعید شد و تا آخر عمر در همان جا ماند. از وی در حدود سیصد اثر برجای مانده است. از آثارش: تفسیر سوره های فاتحه و حدید و آیةالکرسی؛ سبائک الذهب در شرح کفایۀ آخوند خراسانی، سبیکة الذهب منظومه ای در علم اصول؛ حکمت بوعلی سینا در پنج مجلد در دفاع از حکمت مشایی و ردّ حکمت متعالیه؛ دیوان شعر به فارسی؛ دیوان شعر به عربی.

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] حضرت آیت الله شیخ محمد صالح حایری معروف به «علامه مازندرانی» فرزند آیت الله شیخ فضل الله مازندرانی
وی در سال 1297 در شهر مقدس کربلاء متولد گردید.
مادر علامه دختر آیت الله حاج ملا محمد یوسف استرآبادی صاحب کتاب «صیغ العقود» و «رضاع» است که هر دو کتاب یاد شده در ایران به طبع رسیده است.
علامه بعد از طی مقدمات و ادبیات عرب در محضر اساتیدی همچون آخوند ملا عباس اخفش و آخوند ملا علی سیبویه و بعد از تحصیل سطوح فقه و اصول به جهت تکمیل دانش خویش به نجف اشرف - علی ساکنها آلاف التحیة و الثناء - مشرف می شود و به مدت دوازده سال در درسهای آخوند خراسانی، حاج میرزا حسین حاجی میرزا خلیل طهرانی حاضر شده و بهره ها می برد.
علامه مازندرانی معقول را از محضر مرحوم ملا اسماعیل بروجردی در نجف استفاده می نماید.


کلمات دیگر: