کلمه جو
صفحه اصلی

ریچارد کاتم

دانشنامه عمومی

ریچارد کاتم(به انگلیسی: Richard COTTAM) (متولد ۱۹۲۵- درگذشت ۱۹۹۷) استاد دانشگاه پیتسبورگ در رشته علوم سیاسی و یکی از ماموران سیا در ایران می باشد. کاتم در نیمه نخست دهه ۱۹۵۰، گرداننده تیم عملیات پنهانی سیا در ایران بود ریچارد کاتم از همکاران شبکه بدامن شبکه مسوول جنگ روانی و جعل مدارک سیاسی در دوران جنبش ملی شدن صنعت نفت بود.
Cottam، Richard W. ۱۹۶۴. Nationalism in Iran. University of Pittsburgh Press.
شبکه های اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در ایران
#شبکه بدامن
یرواند آبراهامیان می گوید که: سیا در تهران یک مأمور جوان به نام ریچارد کاتم (COTTAM) نیز داشت.جان والر رئیس سیا در ایران، در اواخر سال ۱۹۴۰ و آغاز دههٔ ۱۹۵۰، می گوید: "ریچارد کاتم از افسران ویژهٔ من بود." کاتم در ۱۹۵۸، استاد دانشگاه پیتسبورگ شد، ولی همچنان با سیا همکاری می کرد.
از جمله فعالیتهای ریچارد کاتم نوشتن مقالاتی درتخریب شخصیت حسین فاطمی وزیر امور خارجه دولت مصدق بوده است. این مقالات که به نیت مشوش کردن اذهان مردم نوشته می شد، به زبان فارسی در نشریات «صبا» و «جوشن» منتشر می گشت.(تحت عناوینی همچون بهایی بودن و همجنس گرایی دکتر حسین فاطمی). ریچارد کاتم نویسنده کتاب ناسیونالیسم در ایران است.
وی در ۷ دی ۱۳۵۷ دیداری با سید روح الله خمینی در نوفل لوشاتو داشته است. وی که عازم سفر به ایران بود، بر سر راه خود در پاریس توقف کرد تا با او دیدار کند.


کلمات دیگر: