کلمه جو
صفحه اصلی

کمون پاریس

دانشنامه عمومی

کمون پاریس ممکن است به یکی از موارد زیر اطلاق شود:
کمون پاریس: دولت انقلابی در پاریس از سال ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۵
کمون پاریس: دولت انقلابی در پاریس از ۲۶ مارچ تا ۲۰ مه ۱۸۷۱
کمون پاریس (۱۸۷۱). اصطلاح کمون پاریس، در اصل، به حکومت پاریس در طول انقلاب فرانسه اطلاق می شود. اما، بیش تر مرسوم است که از این کلمه برای اشاره به حکومت سوسیالیستی که در دوره ای بسیار کوتاه از ۱۸ مارس (به طور رسمی تر از ۲۶ مارس) تا ۲۸ مه ۱۸۷۱ بر پاریس حکم راند، استفاده شود.
نیروهای مسلح فرانسه
جمهوری فرانسه
به طور رسمی، کمون پاریس ۱۸۷۱، چیزی نبود جز حکومتی محلی (در فرانسوی:کمون)، که حدود دوماه در بهار ۱۸۷۱، در پاریس، قدرت را در دست داشت. اما شرایطی که کمون در آن شکل گرفت، قوانین بحث برانگیزی که اعلام داشت و پایان آن که با شکست شدید کمون و اعدام گسترده شرکت کنندگانش همراه بود، را به یکی از مهم ترین دوره های سیاسی تاریخ تبدیل می کند.
به قدرت رسیدن کمون، به وسیلهٔ شورش شهری همهٔ انقلابیون، از هر مرام و عقیده ای پس از شکست فرانسه در جنگ با پروس ممکن شد. جنگ فرانسه و پروس که توسط ناپلئون سوم(«لوئی بناپارت») در ژوئیه ۱۸۷۰ آغاز گشته بود به صورت فاجعه باری برای فرانسه پیش رفت و تا ماه سپتامبر خود پاریس تحت محاصره بود. فاصلهٔ بین فقیر و غنی در پایتخت طی سال های اخیر بیشتر گشته بود و حالا کمبود غذا و بمب های بی وقفهٔ پروسی بر نارضایی وسیع مردم می افزود. کارگران روی خوش بیش تری به عقاید رادیکال نشان می دادند. یک خواست مشخص و عینی این بود که پاریس باید دولتی خودمختار با کمون انتخابی مخصوص به خود داشته باشد. چیزی که اکثر شهرهای فرانسه از آن بهره می بردند اما دولت که از مردم خشمگین پاریس در هراس بود انجامش را در پاریس مجاز نساخته بود. خواست مشترک و عمومی) اما کمی مبهم) برای دولتی با شرایط اقتصادی عادلانه تر در فریاد عمومی «لا سوسیال» منعکس می گشت.


کلمات دیگر: