[ویکی فقه] خلأ. خلأ، اصطلاحی فلسفی و کلامی و در مقابل ملأ می باشد.
خلأ یا فراغ در لغت به مکان و فضایی اطلاق می شود که چیزی یا کسی در آن نباشد و ضد آن، ملأ، به معنای پُر، سرشار، آکنده و انباشته است
wikifeqh: گیاه تازه می باشد. این عنوان به مناسبت در باب
حج به کار رفته است.
خلا به معنی گیاه تازه است ولی برخی لغویان خلا را به گیاه خشک تعریف کردهاند.
احکام خلا
کندن درختان و گیاهان
حرم حرام است؛ لیکن بعضی
فقها به استناد برخی روایات با مضمون
نهی از کندن خلا در حرم،
حرمت را به کندن درختان و گیاهان تازه اختصاص داده و کندن درختان و گیاهان خشکیده را
جایز دانستهاند.
از این دلیل جوابهایی داده شده است که یکی از آنها تعریف خلا به گیاه خشک توسط بعضی لغویان میباشد.
[ویکی الکتاب] معنی
خَلَا: آن دو خلوت کردند
ریشه کلمه:
خلو (۲۸ بار)
«خَلا» از مادّه «خلاء»، در اصل به معنای مکانی است که ساتری در آن نباشد; این واژه، هم در مورد زمان به کار می رود و هم مکان و از آنجا که زمان در گذر است، به ازمنه گذشته «ازمنه خالیه» گفته می شود; زیرا اکنون اثری از آنها نیست، و دنیا از آن خالی شده است.
خلاء و خلوّ به معنی خالی شدن است (اقرب) ایضاً خلوّ به معنی گذشتن زمان ب کار میرود راغب میگوید: خلوّ در زمان و مکان هر دو استعمال میشود لیکن چون از خالی شدن، گذشتن آن به نظر آمده لذا اهل لغت «خلا الزمان» را: زمان گذشت معنی کردهاند. استعمالات قرآن مجید همه از این قبیل مثل هیچ امّتی نیست مگر آنکه در آن انذار کنندهای گذشته است. ، ، . * خلوت را از آن جهت خلوت گویند که از اغیار خالی است «خلاالیه» یعنی در خلوت به او رسید. علی هذا معنی آیه چنین میشود: و چون در خلوت به شیاطین خود رسیدند میگویند ما با شمائیم. و چون خلوت کنند سر انگشتان را از خشم بر شما بد دندان گزند. * یوسف را بکشید و یا به زمین نا معلومی بیاندازید تا توجّه پدرتان برای شما خالی از حبّ یوسف و خالص باشد . تخلیه: ترک کردن، شخص از ترک کردن، شخص از ترک شده خالی و کنار میشود راغب اصل آن را ترک کردن در جای خالی گفته است . تخلّی: خالی شدن ایّام خالیة: روزهای گذشته . * این آیه روشن میکند که هیچ امّتی از امّتها بدون پیغمبر نبوده و در تمام آنها پیامبرانی از جانب خدا آمدهاند. توضیح آنکه: چون در امّتی پیامبری از جانب خدا مبعوث شود بعد از گذشتن او دینش در اثر مرور زمان آلوده به شرک و کفر و بت پرستی میشود لذا گفتهاند ریشه شرک و بت پرستیها توحید است و هر جا که آن دو بوده باشد باید پی برد که ابتدا پیامبری بوده است در تاریخ آمریکا دیدهام: کاشفین آن چون وارد مملکت «پرو» شدند در آن جا معبد آفتاب یافتند حتی مردم آنجا میگفتند: این تازه واردها پسران آفتاباند. باید از این دریافت که در آنجا نیز پیامبرانی وجود داشته است. بطور کلّی با دقت در این آیه و تحقیق در تاریخ امتّها میتوان بوجود پیامبران در آنها پی برد و عموم موهبت الهی را در آنها کشف کرد. گر چه در ممالک غرب پیغمبری سراغ نداریم و تمام پیامبران امثال نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد «صلوات اللّه علیهم» از اهل شرقاند ولی اگر در سابقه آنها دقّت شود حتماً پیامبرانی در میان آنها بوده است. قرآن میفرماید: بعضی از پیامبران را بر تو حکایت کردیم و برخی را حکایت ننمودیم .
[ویکی فقه] خلا (ابهام زدایی). واژه خلأ ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • خلأ (فضای خالی)، خلأ یا فراغ اصطلاحی فلسفی و کلامی، در مقابل ملأ، به معنای مکان و فضای خالی• خلا (گیاه تازه)، به فتح خاء به معنای گیاه تازه و دارای کاربرد فقهی در باب حج
...
[ویکی فقه] خلا (فضای خالی). خلأ، اصطلاحی فلسفی و کلامی و در مقابل ملأ می باشد.
خلأ یا فراغ در لغت به مکان و فضایی اطلاق می شود که چیزی یا کسی در آن نباشد و ضد آن، ملأ، به معنای پُر، سرشار، آکنده و انباشته است
← خلأ در نظر قدمای فلسفه
ریشه اعتقاد به خلأ، ملاحظه مکان های خالی و سپس پر شدن آن ها به وسیله اجسام بوده است و این تصور را ایجاد کرده که پیش از هر مکان مندی باید خلأیی موجود باشد و حرکت اجسام نیز فقط از همین طریق توجیه می شود. به نظر منکران خلأ، قائل شدن به خلأ ناشی از تصرفات قوه واهمه است و در غالب موارد، از وجود هوا در مکانی که خالی فرض می شود غفلت شده است.
استعمال خلأ در دو معنا
۱) بُعد مفروض یا همان مکان مطلق در اصطلاح متکلمان. معمولا این معنا درباره خلأِ بیرون عالم مطرح می شود و در آن، مکان با متمکّن نسبتی ندارد. ۲) مکان خالی از هر چیزی که آن را اشغال کند که این مکان ممکن است بعد موجود یا موهوم یا سطح باشد. جمهور حکما، هم آنان که مکان را به سطح تعریف می کنند، مانند فارابی و ابن سینا ، منکر خلأ به هر دو معنا هستند و هم معتقدان به بعد بودن مکان، مانند خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا وجود بعد موهومی به نام خلأ را انکار کرده اند.
نظریه متکلمان در مورد خلأ
...
[ویکی فقه] خلا (گیاه تازه). خلا به فتح خاء گیاه تازه می باشد. این عنوان به مناسبت در باب حج به کار رفته است.
خلا به معنی گیاه تازه است ولی برخی لغویان خلا را به گیاه خشک تعریف کردهاند.
احکام خلا
کندن درختان و گیاهان حرم حرام است؛ لیکن بعضی فقها به استناد برخی روایات با مضمون نهی از کندن خلا در حرم، حرمت را به کندن درختان و گیاهان تازه اختصاص داده و کندن درختان و گیاهان خشکیده را جایز دانستهاند.
از این دلیل جوابهایی داده شده است که یکی از آنها تعریف خلا به گیاه خشک توسط بعضی لغویان میباشد.