کلمه جو
صفحه اصلی

مهرزنی

فارسی به انگلیسی

impress

دانشنامه عمومی

مهرزنی (پرس کاری) فرایندی است که در آن صفحهٔ صاف فلز به صورت سیم پیچ ورق یا ورق صاف وارد دستگاه مهر زنی می شود و در آن توسط یک ابزار و یک قالب، تحت فشار قرار گرفته و شکل نهایی را تولید می کند. فرایند مهرزنی، فرایندهای شکل دهی ورق مختلفی همچون، منگنه زنی توسط ماشین پرس یا مهرزنی، منبت کاری، خم کاری، حکاکی، فلنج زنی و سکه زنی را شامل می شود. مهر زنی می تواند تک مرحله ای باشد؛ به این صورت که هر ضربهٔ دستگاه پرس، شکل مطلوب ورق فلز را تولید کند یا اینکه می تواند از سلسله ای از مراحل ضربه زنی تشکیل شود. از این فرایند معمولاً برای ورق فلز استفاده می شود، اما برای مواد دیگر مثل پلی استایرن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق کاری
شکل دهی چرخشی
فرایندهای شکل دهی
عملیات مهرزنی معمولاً بر روی ورق سرد انجام می شود. برای شکل دهی فلز داغ به صفحهٔ آهنگری مراجعه کنید.
در دهه ۱۹۸۰، قطعات مهرزنی شده برای تولید دوچرخه ها به صورت انبوه استفاده می شدند. مهرزنی جایگزین آهنگری با قالب و ماشین کاری شد، که منتج به کاهش هزینهٔ تولید به طرز قابل توجهی شد. اگرچه که این قطعات به اندازهٔ قطعات آهنگری شده استحکام ندارند؛ اما دارای کیفیت قابل قبولی اند.
تا سال ۱۸۹۰ قطعات دوچرخه که با مهرزنی تولید شده بودند از آلمان به ایالات متحدهٔ آمریکا وارد می شدند. بعد از آن شرکت های آمریکایی شروع به ساخت این قطعات در داخل کشور، به وسیلهٔ دستگاه های مهرزنی ای که توسط ماشین سازی های آمریکایی ساخته شده بودند، پرداختند. به سبب تحقیقات و توسعه های شکل گرفته در آن دوره، شکرت وسترن ویل (به انگلیسی Western Wheel) قادر بود تا بیشتر قطعات مهرزنی شدهٔ دوچرخه را تولید کند.


کلمات دیگر: