کلمه جو
صفحه اصلی

باب دار شیبه بن عثمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی حج] باب دار شیبة بن عثمان: از درهای پیشین ضلع شمالی مسجدالحرام می باشد. این در به خاطر روبه رو بودن با خانه شیبة بن عثمان عبدری صحابی رسول خدا، به این نام مشهور بود. از این در با نام های دیگری چون باب دُریبه، باب بنی شیبه، باب بنی شیبه صغیر، یاد شده است. باب دار شیبه در گسترش اول دوران مهدی عباسی در سال 161ق. ساخته شد. این باب در گسترش اول دوره سعودی به سال 1380ق. برداشته شد.
باب دار شیبة بن عثمان از درهای قدیم مسجد بود که در زاویه شرقی دیوار شمالی مسجد قرار داشت.این در به سبب روبه رو بودن با خانه شیبة بن عثمان عبدری (م. 59ق.) صحابی رسول خدا و کلیددار کعبه، به این نام شهرت داشت.این خانه که درِ آن به مسجد باز می شد، در شمال مسجد و کنار دارالندوه قرار داشت.
این در با نام دُریبه نیز شناخته می شد؛ زیرا روبه روی کوچه ای باریک (درب)که گویا همان زقاق الحذایین بود، قرار داشت. برخی از آن با نام باب بنی شیبه یاد کرده اند.از این در با نام باب بنی شیبه صغیر نیز یاد شده است.ابن جبیر (م. 614ق.) آن را دری کوچک و بدون نام می داند. وی به سخنی ضعیف اشاره می کند که نام در را باب الرباط یاد کرده است.ابن ضیاء (م. 854ق.) به اشتباه نام این در را باب زیاده دارالندوه خوانده؛ اما باب قطبی در همین ضلع مسجد، بدین نام شناخته می شد.


کلمات دیگر: