آگوست رودن. آگوست رودن (به فرانسوی: Auguste Rodin) (زاده ۱۲ نوامبر ۱۸۴۰ - مرگ ۱۷ نوامبر ۱۹۱۷) با نام اصلی فرانسوا اوت رنه رودن هنرمند فرانسوی بود. شهرت وی بیشتر مرهون مجسمه های اوست. از تندیس های معروف ساخته او می شود به اندیشه گر اشاره کرد.
wiki: فرانسوی بود. شهرت وی بیشتر مرهون مجسمه های اوست.از تندیس های معروفِ ساختهٔ او، می توان به اندیشه گر اشاره کرد.
سال های برنز، ۱۸۷۷
شهروندان کاله , ۱۸۸۹
بوسه, ۱۸۸۹
اندیشه گر , ۱۹۰۲
او فرزند دوم ژان باپتیست رودن و ماری شفر بود. او علاقهٔ زیادی به نقاشی داشت بنابراین وارد مدرسهٔ شاهنشاهی طراحی که یک مدرسه دولتی هنر و طراحی بود، شد. گرچه وی در ۱۷ سالگی برنده دو جایزهٔ نقاشی و طراحی شده بود، موفق به پذیرش در مدرسهٔ هنرهای زیبا نشده و ۳ بار در آزمون ورودی مردود شد.
کشش سمبولیست ها به نفوذ کردن و نشان دادن ذات و جوهرهٔ هستی، در مجسمه سازی اُگوست رودن نیز نمود پیدا کرده بود. تأثیرگذارترین مجسمه ساز اواخر قرن نوزده که به تنهایی پایه گذار مجسمه سازی قرن بیستمی شد، رودن بود. کار او تدریجاً شروع شد. او در مدرسهٔ هنرهای زیبا پذیرفته نشد و مجبور شد به پتی اکل برود که مخصوص هنرهای تزئینی بود. اولین بخت او در سال ۱۸۸۰ بود که سفارش مهمی به او داده شد که درهای برنزی برای یک موزهٔ جدید هنرهای تزیینی طراحی کند. اگرچه پروژه در نهایت به جایی نرسید، اما رودن کار کردن بر روی آن را تقریباً تا هنگام مرگش ادامه داد.
درهای بزرگ ۵متری که دروازه های دوزخ نامیده می شد الهام گرفته از مجموعهٔ گل های بدی بودلر و دوزخ کمدی الهی دانته و متفکری که در سینهٔ سنتوری نشسته و به صحنهٔ هراس انگیز و درهم و برهم پایین نگاه می کند، دانته است. در اصل درها، استعاره ای است از پوچی زندگی، ناتوانی از ارضای امیال عمیق مهار نشدنی، که تقدیر گناهکاران در مجلس دوم جهنم دانته است، مجلسی که رودن را بیش از هرکس مشغول ساخته است. این جهان بعد از فروپاشی است، دنیای مصائب ابدی و آدم و حوا هم در بین افراد شکنجه شده هستند. با وجود تلاش های رودن برای پروژه ی، ریخته گری دروازه ها در دوران حیات او انجام نشد.
سال های برنز، ۱۸۷۷
شهروندان کاله , ۱۸۸۹
بوسه, ۱۸۸۹
اندیشه گر , ۱۹۰۲
او فرزند دوم ژان باپتیست رودن و ماری شفر بود. او علاقهٔ زیادی به نقاشی داشت بنابراین وارد مدرسهٔ شاهنشاهی طراحی که یک مدرسه دولتی هنر و طراحی بود، شد. گرچه وی در ۱۷ سالگی برنده دو جایزهٔ نقاشی و طراحی شده بود، موفق به پذیرش در مدرسهٔ هنرهای زیبا نشده و ۳ بار در آزمون ورودی مردود شد.
کشش سمبولیست ها به نفوذ کردن و نشان دادن ذات و جوهرهٔ هستی، در مجسمه سازی اُگوست رودن نیز نمود پیدا کرده بود. تأثیرگذارترین مجسمه ساز اواخر قرن نوزده که به تنهایی پایه گذار مجسمه سازی قرن بیستمی شد، رودن بود. کار او تدریجاً شروع شد. او در مدرسهٔ هنرهای زیبا پذیرفته نشد و مجبور شد به پتی اکل برود که مخصوص هنرهای تزئینی بود. اولین بخت او در سال ۱۸۸۰ بود که سفارش مهمی به او داده شد که درهای برنزی برای یک موزهٔ جدید هنرهای تزیینی طراحی کند. اگرچه پروژه در نهایت به جایی نرسید، اما رودن کار کردن بر روی آن را تقریباً تا هنگام مرگش ادامه داد.
درهای بزرگ ۵متری که دروازه های دوزخ نامیده می شد الهام گرفته از مجموعهٔ گل های بدی بودلر و دوزخ کمدی الهی دانته و متفکری که در سینهٔ سنتوری نشسته و به صحنهٔ هراس انگیز و درهم و برهم پایین نگاه می کند، دانته است. در اصل درها، استعاره ای است از پوچی زندگی، ناتوانی از ارضای امیال عمیق مهار نشدنی، که تقدیر گناهکاران در مجلس دوم جهنم دانته است، مجلسی که رودن را بیش از هرکس مشغول ساخته است. این جهان بعد از فروپاشی است، دنیای مصائب ابدی و آدم و حوا هم در بین افراد شکنجه شده هستند. با وجود تلاش های رودن برای پروژه ی، ریخته گری دروازه ها در دوران حیات او انجام نشد.
wiki: اگوست رودن