سویل
سارا
پردهای خاکستری یا عایشه
مونگاتا
دختر یهود
دادستان
دادگاه
محاکمه دنیا
اوش لینی نوش لینی
ساموئل خاچیکیان (به ارمنی: Սամուէլ Խաչիկեան) (زادهٔ ۲۹ مهر ۱۳۰۲ در تبریز - درگذشتهٔ ۳۰ مهر ۱۳۸۰ در تهران) کارگردان، تدوینگر، نویسنده، آهنگ ساز فیلم و تهیه کنندهٔ نامدار ایرانی ارمنی تبار بود. او یکی از تأثیرگذارترین کارگردان ها در سینمای ایران به شمار می رود، تا آنجا که به وی لقب «هیچکاکِ ایران» داده شده است. همچنین، از او به عنوان «استاد دلهره و وحشتِ» سینمای ایران نام برده شده است.
دوستان و همکاران ساموئل خاچیکیان، او را با نام «سام ول» نیز می شناختند. او در آغازِ راهِ سینمای ایران با هنر و دانسته های خود به یاری این هنر و صنعت آمد و توانایی فنی خود را با به فرجام رساندن فیلم شب نشینی در جهنم (۱۳۳۶) نشان داد و سپس با طوفان در شهر ما (۱۳۳۷) سینمای ایران را با سبک ویژهٔ خود آشنا کرد.
خاچیکیان، که از نیمه های فیلم بازگشت تدوین فیلم هایش را خود به دست گرفته بود، در نورپردازی و کار فیلم بردارانش دخالت می کرد، و موسیقی فیلم هایش را خود برمی گزید. به گفتهٔ خودش، او همهٔ این ها را برپایهٔ برداشت و دریافت درونی انجام می داد. «نورپردازی جنایی» زبانزدی بود که خود او برای فیلم هایی همچون چهارراه حوادث (۱۳۳۳)، طوفان در شهر ما (۱۳۳۷)، فریاد نیمه شب (۱۳۴۰)، یک قدم تا مرگ (۱۳۴۰)، دلهره (۱۳۴۱)، ضربت (۱۳۴۳) و سرسام (۱۳۴۴) به کار می برد.
سارا
پردهای خاکستری یا عایشه
مونگاتا
دختر یهود
دادستان
دادگاه
محاکمه دنیا
اوش لینی نوش لینی
ساموئل خاچیکیان (به ارمنی: Սամուէլ Խաչիկեան) (زادهٔ ۲۹ مهر ۱۳۰۲ در تبریز - درگذشتهٔ ۳۰ مهر ۱۳۸۰ در تهران) کارگردان، تدوینگر، نویسنده، آهنگ ساز فیلم و تهیه کنندهٔ نامدار ایرانی ارمنی تبار بود. او یکی از تأثیرگذارترین کارگردان ها در سینمای ایران به شمار می رود، تا آنجا که به وی لقب «هیچکاکِ ایران» داده شده است. همچنین، از او به عنوان «استاد دلهره و وحشتِ» سینمای ایران نام برده شده است.
دوستان و همکاران ساموئل خاچیکیان، او را با نام «سام ول» نیز می شناختند. او در آغازِ راهِ سینمای ایران با هنر و دانسته های خود به یاری این هنر و صنعت آمد و توانایی فنی خود را با به فرجام رساندن فیلم شب نشینی در جهنم (۱۳۳۶) نشان داد و سپس با طوفان در شهر ما (۱۳۳۷) سینمای ایران را با سبک ویژهٔ خود آشنا کرد.
خاچیکیان، که از نیمه های فیلم بازگشت تدوین فیلم هایش را خود به دست گرفته بود، در نورپردازی و کار فیلم بردارانش دخالت می کرد، و موسیقی فیلم هایش را خود برمی گزید. به گفتهٔ خودش، او همهٔ این ها را برپایهٔ برداشت و دریافت درونی انجام می داد. «نورپردازی جنایی» زبانزدی بود که خود او برای فیلم هایی همچون چهارراه حوادث (۱۳۳۳)، طوفان در شهر ما (۱۳۳۷)، فریاد نیمه شب (۱۳۴۰)، یک قدم تا مرگ (۱۳۴۰)، دلهره (۱۳۴۱)، ضربت (۱۳۴۳) و سرسام (۱۳۴۴) به کار می برد.
wiki: ساموئل خاچیکیان