کلمه جو
صفحه اصلی

صفیه سلطان

فرهنگ فارسی

یکی از زوجات سلطان مراد خان ثالث

لغت نامه دهخدا

صفیه سلطان. [ ص َ فی ی َ س ُ ] ( اِخ ) یکی از زوجات سلطان مرادخان ثالث و والده سلطان محمدخان ثالث است. از زنان بسیار زیبا و خردمند بود و مدتها میل شدید پادشاه را بخود جلب کرد و در زمان وی و هم در زمان فرزنداو نفوذ و اهمیت بسیار داشت. ( قاموس الاعلام ترکی ).

دانشنامه عمومی

صفیه سلطان (زاده ۱۵۵۰ ونیز–درگذشته ۱۰ نوامبر ۱۶۱۸) با نام واقعی صوفیا بافو، تنها همسر رسمی و خاصگی سلطان مراد سوم و به عنوان والده سلطان برای پسرش محمد سوم بود. او چهارمین زن قدرتمند امپراتوری عثمانی در دوره سلطنت زنان بود. صفیه سلطان، سومین خاصگی و دومین والده سلطان قدرتمند بود. از او به عنوان خاص ترین بانوی تاریخ عثمانی یاد می شود، چرا که صفیه سلطان در طول سلطنت هفت تن از سلاطین عثمانی زندگی کرده بود.
Maria Pia Pedani, Safiye’s Household and Venetian Diplomacy, Turcica, 32 (2000), pp. 9–32
صوفیا از تبار ونیز بود. پدرش فرماندار ونیزی کورفو بود و او تنها فرزند این خانواده ثروتمند محسوب می شد. صوفیا دوره آموزش و پرورشش را در شرایط خوبی سپری کرد. با این وجود در سن ۱۲ سالگی در طول سفر در مدیترانه در داخل امپراتوری عثمانی توسط دزدان دریایی ربوده شده و یک سال بعد خود را در بازار برده ها در استانبول می یابد.
هماشاه سلطان، وی را دید و به خاطر زیبایی اش او را برای عموزاده خود مراد سوم خریداری کرد و پس از آن با توجه به نام واقعیش صوفیا مهرماه سلطان به او نام صفیه داد و او را به مراد بخشید. او موهایی بور، چشمانی درشت، قدی بلند و پوستی سفید داشت و با راه رفتنش مراد را شیفته خود کرده بود. صفیه علاوه بر زیبایی محسور کننده، نفوذ بسیار زیادی بر همسرش داشت. وی در سال ۱۵۶۶، فرزندش محمد سوم را به دنیا آورد و در سال ۱۵۷۴ سلیم دوم فوت شد و مراد سوم جانشین سلطنت شد.
در زمان سلطنت سلطان مراد سوم نوربانو سلطان و بعد از او صفیه سلطان به عنوان سلطان قدرت، اختیارات سیاسی زیادی داشتند و این امر باعث شده بود که قدرت صفیه از تمامی شاهزاده خانم های دربار بالاتر رود و بعد از نوربانو سلطان دومین زن قدرتمند حرم سرا شود. صفیه سلطان در کشته شدن سوکلو محمد پاشا همسر اسماخان سلطان نقش اساسی داشت. صفیه و مراد قصد ازدواج باهم داشته اند و مصطفی علی تاریخ نگار دربار عثمانی از صفیه به عنوان همسر عقدی مراد یاد کرده ولی راویان ونیزی این موضوع را رد کرده اند و معتقدند نوربانو سلطان مانع این ازدواج شده است، با این حال صفیه تا پایان سلطنت مراد تنها خاصگی سلطان او بوده است.

پیشنهاد کاربران

زن برگزیده


کلمات دیگر: