کلمه جو
صفحه اصلی

یوناتن بت کلیا

دانشنامه عمومی

فهرست نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی
فهرست نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی
فهرست نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی
فهرست نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی
فهرست نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی
فهرست نمایندگان مجلس شورای اسلامی
یوناتن بت کلیا (زاده ۱۳۳۰، در ارومیه) نماینده ادوار ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه نمایندگان اقلیت دینی آشوریان و کلدانی در مجلس شورای اسلامی می باشد. وی علاوه بر آشوری به زبان های فارسی ، ترکی آذربایجانی ، کردی و انگلیسی مسلط است.
یوناتن بت کلیا در چهار دوره حضورش در مجلس ششم، هفتم، هشتم و نهم عضو، کمیسیون های فرهنگی، عمران و از شهریور ۱۳۸۷ دبیرکل اتحادیه جهانی آشوری ها می باشد.از دیگر فعالیت های وی مدیر عاملی شرکت انتشاراتی ایلونا و مدیرعاملی شرکت ساختمانی تهران ماگان است.

نقل قول ها

یوناتن بت کلیا (۱۹۵۱، ارومیه) سیاستمدار ایرانی؛ نمایندهٔ آشوریان ایران در دوره های گوناگون مجلس.
• «ما ایرانی آشوری کلدانی هستیم، وارثان آشوریان باستان که در بین النهرین و مناطق وسیع از ایران زیسته اند. وارثان مرزداران سلحشوری که قرنها حفظ و حراست مرزهای میهن مان را در برابر یورش و تجاوز متجاوزان و غارتگرانی چون مغولها و تیموریان بر عهده داشتند. ما آشوری هستیم، از تبار آشوریان باستان، از وارثان حمورابی اولین بنیانگذار قانون بشری، از بازماندگان سومریها با تاریخ تمدن درخشانی در چهار هزار سال پیش از میلاد در بین النهرین، پس از فروپاشی و سقوط آن تمدن، با ظهور مسیحیت سلسله پادشاهانی در بین النهرین زاده شد که میداندار انتشار آیین مسیح بودند.»


کلمات دیگر: