[ویکی فقه] ظاهریه از مذاهب اهل سنت است.
ظاهریه از مذاهب منحرف و ساخته و پرداخته داوود بن علی بن خلف اصفهانی ( ۲۰۰ یا ۲۰۲ ۲۷۰ ه. ق) است که امروزه منقرض شده است. بنیان گذار این فرقه ابتدا
شافعی مذهب بود، سپس برای خود مذهبی خاص تراشید که مبتنی بود بر عمل به ظاهر کتاب
خدا و سنت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله، مگر آنکه دلیلی بر خلاف آن دو وجود داشته باشد.از ویژگیهای مذهب ظاهریه، نادیده گرفتن علتهای حکم و بها ندادن به قیاس ، استحسان ، تقلید و رأی و
اجتهاد است و در موارد عدم وجود نصّی از کتاب و سنت به اجماع
اصحاب یا همه علما تمسّک و بر اساس آن عمل می کرد. ظاهریه از مخالفان به شمار رفته و محکوم به احکام آن است.
wikifeqh: بغداد رفته و داوود در آن فضا به تحصیل علم پرداخت و سرانجام مذهب داوودیه یا یا مذهب ظاهریه را بنیان نهاد . او از محضر اساتید بزرگی چون ابو ثور شافعی و اسحاق بن راهویه بهره ها برد .
داوود از فقه شافعی هم ( مانند فقه حنفی ) ناخشنود شد و لذا مکتب خود را تاسیس کرد . او قرآن و حدیث و اجماع پیامبر را پذیرفت ولی قیاس ، رای ، استحسان و تقلید را یکسره رد کرد . گفته اند او فردی فقیه ، دانشمند ، زاهد و ورزیده در فن جدل بود . نقل است که او قرآن را مخلوق می دانست نه ازلی ( این روایت مشکوک است ) او سرانجام در سال 270/884 در بغداد در گذشت . ابن ندیم حدود 150 اثر را به او منسوب می کند . کتابهای او حول موضوعات مختلفی دور میزند که عبارتند از ؛ اصول دین، خلافت ، اجمال و ابطال قیاس ، ابطال تقلید ، فروع دین ، عبادات و معاملات شرعی .
او بنابر نص قرآن ، نماز مسافر را شکسته اعلام کرد و شرط مسافت را نیز برداشت . مسافر حتی اگر از یک اردوگاه به اردوگاه دیگر به عنوان مسافر برود نمازش قصر میشود.
داوود بر خلاف علمای اهل تسنن روزه مسافر را بدون هیچ قید و شرطی صحیح نمی داند و معتقد است که روزه نگرفتن مسافر بدون قید و شرط ، در نص قرآن و حدیث آمده است .
ربا در اسلام حرام است اما حدیثی از پیامبر وجود دارد که شما می توانید معاوضه کنید طلا را با طلا ، نقره را با نقره ، گندم با گندم ، جو با جو ، خرما با خرما ، نمک با نمک را معاوضه کنید به شرط آنکه مقدار معاوضه با هم برابر باشد و فی المجلس صورت بگیرد . شما نباید مقدار بیشتری را با مقدار کمتری از موارد بالا با هم معاوضه کنید که مقدار اضافی ربا محسوب می شود اما او در این باره قیاس را نمی پذیرد و تسری حکم از موارد بالا به موارد دیگری را ( علیرغم نظر اهل سنت ) جایز نمی داند .
4- ظاهریه معتقد به وقوع (( اقرار)) تنها از طریق لفظ و نوشتن و اشاره می باشند .