کلمه جو
صفحه اصلی

پیر بکران

فرهنگ فارسی

دهی از دهستان گرکن بخش فلاورجان شهرستان اصفهان

لغت نامه دهخدا

پیربکران. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان گرکن بخش فلاورجان شهرستان اصفهان واقع در 15هزارگزی جنوب خاور فلاورجان ، متصل براه آب نیل بپل بابامحمود. جلگه ، معتدل ، دارای 467 تن سکنه. آب آن از زاینده رود محصول آنجا غلات. شغل اهالی زراعت و راه ماشین رو است. دبستان و زیارتگاه دارد. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

دانشنامه عمومی

مختصات: ۳۲°۲۸′۰۰″شمالی ۵۱°۳۳′۰۰″شرقی / ۳۲٫۴۶۶۷°شمالی ۵۱٫۵۵°شرقی / 32.4667; 51.55پیربکران یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است.
بقعه پیربکران
استراخاتون
پل بابامحمود
این شهر با جمعیت ۱۳۴۶۹ نفر (برآورد ۱۳۹۵خ) در بخش پیربکران شهرستان فلاورجان قرار دارد.
نام این شهر از نام آرامگاهی به نام «پیربکران» گرفته شده که گور محمد بن بکران، از پارسایان نامور این ناحیه است.این آرامگاه که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد میان سال های ۷۰۳ تا ۷۱۲ هجری ساخته شده است.
پیربکران در گذشته بالان نام داشته است که فردی به نام محمد بن بکران بقعه ای می سازد که پیر نام دارد و آن را در کتاب ها پیرِ بکران می نامند.به علت وجود این بقعه در بالان این شهر را پیربکران می نامند که هم اکنون پسوند نام خانوادگی افراد این شهر بالانی است.

دانشنامه آزاد فارسی

پیر بَکْران
شهری در استان اصفهان، شهرستان فلاورجان، و مرکز اداری بخش پیربَکران. با ارتفاع ۱,۶۹۵ متر، در دشتی در ۲۴کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان و ۱۱کیلومتری جنوب شرقی فلاورجان، سر راه فلاورجان به خولنجان، قرار دارد. اقلیم آن معتدل است. از نظر بارندگی جزء نواحی خشکو جمعیت آن۱۰,۸۵۶ نفر است (۱۳۸۵).


کلمات دیگر: