کلمه جو
صفحه اصلی

تهویه مطبوع

فارسی به انگلیسی

air conditioning

مترادف و متضاد

air conditioning (اسم)
تهویه مطبوع

دانشنامه عمومی

هوایش برکام، هوایش دلپذیر.


تهویه مطبوع یعنی: انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع باعث می شود شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند.
کسمایی، مرتضی. «اقلیم و معماری». تهران:نشر، ۱۳۷۸
دکتر محمود. «مهندس محیط». انتشارات دانشگاه تهران
تهویه مطبوع یا هوارسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه ای از مهندسی مکانیک است. وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد.برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه ای واقعی تعیین می گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می شود.
تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روش های سرانگشتی انجام گیرد.دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه سازی مصرف انرژی است.تهویه مطبوع معمولاً شامل: سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت زدائی وتصفیه هوا می باشد.
تهویه مطبوع به سیستمی گفته می شود که بتواند سه فاکتور، رطوبت ،دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. به صورت کلی تمام سیستم های تهویه مطبوع بر یک اصل استوارند که گرما و سرما را به محل مورد نظر منتقل می کنند. بر اساس نوع سیال می توان سیستم های تهویه مطبوع را به سه دسته ۱- سیستم تهویه مطبوع تمام هوا ۲-سیستم های آب و هوا – آب ۳-سیستم تهویه مطبوع تمام آب تقسیم کرد.

دانشنامه آزاد فارسی

تهویۀ مطبوع (air conditioning)
سیستم تنظیم وضعیت هوای داخل ساختمان یا خودرو . دستگاه کامل تهویۀ مطبوع دما و رطوبت هوا را تنظیم می کند، گردوغبار و بوهای بد هوا را می گیرد، و با بادبزن (پنکه) هوا را به گردش درمی آورد. ویلیس هَویلند کَریر۱، مخترع امریکایی (۱۸۷۶ـ۱۹۵۰)، نخستین دستگاه کارامد تهویۀ مطبوع را در ۱۹۰۲، برای چاپخانه ای در نیویورک ساخت. در دستگاه تهویۀ مطبوع ، نوعی واحد تبرید۲، شامل یک کمپرسور۳ (متراکم کننده) و یک کندانسور (چگالنده ۴) هوا را خنک می کند. فیلتر و زغال چوب فعال ۵ نیز هوا را تصفیه می کند. رطوبت هوا براثر میعان بخار آب روی صفحه های فلزی سرد گرفته می شود. هوا را المنت های برقی و در دستگاه های بزرگ ، لوله هایی که آب داغ یا بخار آب از آن ها عبور می کند گرم می کنند. هوای خنک و خشک را با گذراندن از روی تشتک های آب یا از میان افشانه های آب مرطوب می کنند. نخستین دستگاه های تهویۀ مطبوع در کارخانه های نساجی قرن ۱۹ به کار رفتند. در آن ها از پاشش آب برای خنک و مرطوب کردن هوای محیط استفاده می شد. در فضاپیماها، دستگاه تهویۀ مطبوع مخصوصی نصب می شود که بخشی از سیستم حفظ حیات است . این دستگاه اکسیژن لازم برای تنفس فضانوردان را تأمین می کند و دی اکسید کربن بازدم آن ها را ازبین می برد. با دمش فواره های هوا۶ی خنک از بالای سر، فضاهای باز را نیز خنک می کنند.Willis Haviland Carrierrefrigeration unitCompressorCondenseractive charcoalair jets

پیشنهاد کاربران

با سلام بدلیل ساختار این نوع دستگاه و واژه لاتین عمومی تهویه لذا پیشنهاد من واژه {تبدیل هوا}در اصول فارسی و نگارشی مفهوم زیباتری دارد با سپاس


کلمات دیگر: