کلمه جو
صفحه اصلی

شیلیت

فارسی به انگلیسی

scheelite

دانشنامه عمومی

شئلیت (به انگلیسی: Scheelite) با فرمول شیمیایی CaWO4 از مجموعه کانی هاست و لومینسانس قوی دارد.(آبی تیره) از نام شیمیدان سوئدی K.Scheel اخذ شده است. به سختی در HCl و HNO۳ حل می شود. CaO:۱۹٫۴۷٪ WO۳:۸۰٫۵۳٪ برای اولین بار در آلمان شرقی کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری - قرصی شکل، رنگ: سفید - قهوه ای - زرد - خاکستری سفید - متمایل به قرمز - متمایل به سبز، شفافیت: شفاف - نیمه کدر، شکستگی: صدفی، جلا: الماسی - چرب، رخ: کامل- مطابق با سطح /۱۰۱/، سیستم تبلور: کوادراتیک و در رده بندی ولفرامات است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن پگماتیتی - پنوماتولیتی - هیدروترمال - دگرگونی مجاورتی است.
کانی
همایند کانی شناسی (پارانژ) آن سختی - چگالی - لومینسانس ومحتوای Pb و اشعه Xکروزیت - باریت - پاولیت - آنکلزیت -کوارتز- مولیبدنیت- فلوئورین- ولفرامیت- کوارتز و غیره است، از نظر ژیزمان بلوری - توده ای - پسودومرف فراوان است و بیشتر در آلمان شرقی و غربی، چک اسلواکی، نامبیا، استرالیا، گروئنلند، بولیوی، اطریش، کانادا، آمریکا و یونان یافت می شود.

پیشنهاد کاربران

شیلیت ( Chelate ) : [ اصطلاح آکواریم]به کامپلکس و ترکیباتی میگویند که آهن و دیگز مواد معدنی را با ترکیبات ارگانیک مخلوط کرده که این ترکیبات در گیاهان آکواریومی باعث جذب آهن و عناصر کمیاب میشود


کلمات دیگر: