کلمه جو
صفحه اصلی

برنامه درسی

فارسی به انگلیسی

syllabus

دانشنامه عمومی

مطالعات برنامهٔ درسی به شناخت، پیش بینی، سازماندهی و شکل دادن فعالیت های آموزشی و پرورشی در حیطهٔ یادگیری یادگیرندگان گفته می شود. فهم برنامه درسی شاخه ای از علوم تربیتی است. برنامه ریزی درسی یکی از مهم ترین شاخه های مطالعات برنامه درسی است که به «تدوین، اجرا و ارزشیابی» برنامه درسی می پردازد.
علوم پرورشی
برنامه ریزی درسی در میان عامه مردم و دانش آموزان و دانشجویان، بیشتر به معنای تعیین برنامه ای زمانی برای خواندن دروس و کتابهاست که به طور کلی با مفهوم علمی برنامه ریزی درسی متفاوت است.
تعریف واحدی از برنامهٔ درسی در میان صاحبنظران این علم وجود ندارد و هر کس بنا به تفکرات خود، تعریفی از برنامه ریزی درسی ارئه داده است. به طور کلی نگرشهای اساسی به برنامه ریزی درسی به چند شاخهٔ رشد فرایندهای ذهنی و عقلی، منطق گرایی علمی، تحقق خود، و تطابق و بازسازی اجتماعی قابل تقسیم است.
در زبان انگلیسی از برنامه ریزی درسی بیشتر با عنوان برنامهٔ درسی (به انگلیسی: Curriculum) یاد می شود. برخی تعاریف برنامهٔ درسی از دیدگاه اندیشمندان غربی:

پیشنهاد کاربران

Curriculum

برنامه درسی: ( Curiculum ) [ اصطلاح فنی حرفه ای] برنامه درسی نقشه ای است که در آن فرصت های مناسب یادگیری برای رسیدن به هدف های کلی و جزیی مربوط به آن برای کارآموزان فراهم می گردد. یا به تعریفی دیگر، برنامه درسی عبارت است از کلیه تجربیات، مطالعات، بحث ها، فعالیت های گروهی و فردی و سایر اعمالی است که کارآموز و دانش آموز انجام می دهد


علوم . ریاضی . اجتماعی. فارسی.


کلمات دیگر: