کلمه جو
صفحه اصلی

باشگاه فوتبال اتلتیک بیلبائو

دانشنامه عمومی

باشگاه اتلتیک که با نام اتلتیک بیلبائو شناخته می شود، باشگاه فوتبالی است که در منطقهٔ بیلبائو در بیسکای، واقع در ایالت باسک اسپانیا فعالیت می کند. نام این باشگاه Athletic Club است که عبارتی است به زبان اسپانیایی که به معنای 'باشگاه ورزشی' می باشد. این باشگاه از سال ۱۹۲۸ (۱۳۰۷) در دسته اول فوتبال اسپانیا، موسوم به لالیگا، شرکت کرده است، و در این سال ها ۸ بار موفق به قهرمانی در این رقابت ها شده است و از این حیث بعد از رئال مادرید و بارسلونا و اتلتیکو مادرید چهارمین تیم پرافتخار محسوب می شود. آن ها همچنین با ۲۳ عنوان قهرمانی در کوپا دل ری، موفق ترین تیم این رقابت ها بعد از بارسلونا می باشند. باشگاه همچنین دارای تیم زنان نیز می باشد، که ۴ بار موفق به کسب قهرمانی در لیگ دسته اول اسپانیا شده است.
قهرمان (۸): ۳۰–۱۹۲۹، ۳۱–۱۹۳۰، ۳۴–۱۹۳۳، ۳۶–۱۹۳۵، ۴۳–۱۹۴۲، ۵۶–۱۹۵۵، ۸۳–۱۹۸۲، ۸۴–۱۹۸۳
نایب قهرمان (۷) - ۳۲–۱۹۳۱، ۳۳–۱۹۳۲، ۴۱–۱۹۴۰، ۴۷–۱۹۴۶، ۵۲–۱۹۵۱، ۷۰–۱۹۶۹، ۹۸–۱۹۹۷
این تیم همچنین به «شیرها» (Los Leones) مشهور است، و آن به این دلیل است که ورزشگاه خانگی تیم در کنار کلیسایی با نام سن مامز (مامز مقدس) ساخته شده است. «مامز»، نام فردی مسیحی بوده که توسط رومیان باستان به عنوان مجازات جلوی شیرها اندخته می شود. شیرها از خوردن وی خودداری می کنند، و این باعث می شود که بعدها لقب قدیس (saint) به او داده شود. ورزشگاه سن مامز به همین دلیل به این نام «کلیسای جامع فوتبال» مشهور است.
شهرت اتلتیک بیلبائو به دلیل سیاست پرورش و استفاده از بازیکنان جوان باسکی، و نیز به خدمت گرفتن بازیکنان اهل باسک از تیم های دیگر (مانند جوزبا اتچه بریا یا ژاوی مارتینز) است. این باشگاه تنها با بازیکنانی قرارداد حرفه ای امضا می کند که متعلق به یکی از هفت استان منطقهٔ باسک باشند. اگرچه در سال های اخیر بازیکنانی در تیم دیده شده اند که متولد مناطقی خارج، اما نزدیک به باسک هستند. این سیاست، تحسین ها و البته انتقادهایی را هم به همراه داشته است. باشگاه به دلیل توجه به بازیکنان بومی و ایجاد حس وفاداری نسبت به تیم مورد تحسین واقع شده است. از طرف دیگر، اتلتیک بیلبائو به همراه بارسلونا، رئال مادرید و اوساسونا جزء چهار باشگاه اسپانیایی است که به عنوان بنگاهی ورزشی محسوب نمی شوند، بنابراین صاحبان آن ها شرکاء و سهام داران آن هستند.
لالیگا


کلمات دیگر: