کلمه جو
صفحه اصلی

ترک اعتیاد


برابر پارسی : خوباختن

فارسی به انگلیسی

cold turkey, withdrawal

دانشنامه عمومی

ترک اعتیاد به مواد مخدر به روند درمان روانی یا پزشکی اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، کوکائین، برخی داروها و الکل اطلاق می شود.بنا بر تعریف اداره خدمات مواد مخدر و بهداشت روانی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، که بر اساس تجربیات کسانی که خود را از چنگال اعتیاد رها کرده اند بنا شده است، تعریف ترک اعتیاد (بهبودی از اعتیاد) به شرح زیر است: «بهبودی یک فرایند تغییر است که از طریق آن افراد برای به دست آوردن سلامت و رفاه و آسایش خود و به دست گرفتن اختیار زندگی تلاش کرده و سعی می کنند تا همه امکانات و قابلیت های بالقوهٔ خود را مجدداً به دست آورند.»
اقرار به اینکه یک معتاد توانایی کنترل اعتیاد و اجبار به مصرف خود را ندارد
باور اینکه تنها یک نیروی برتر می تواند توانایی لازم را برای آن ها فراهم کند
مرور خطاهای گذشته به کمک یک راهنما یا یک عضو با تجربه
جبران خسارت اشتباهات گذشته
یادگیری روش زندگی جدید با استفاده از الگوهای رفتاری جدید
کمک به معتادان در حال عذاب دیگر که از همان اعتیاد و اجبار به مصرف رنج می کشند
در مراکز ترک اعتیاد یا مراکز بازپروری، معتادان مددجو، پس از پذیرش، با نظارت مددکاران دوره درمانی را می گذرانند. در مورد معتادان و کارتن خواب های تنهامانده، مددکاران، خانواده معتاد را شناسایی می کنند و آن ها را در جریان وضع فرد بیمار قرار می دهند.
مددجویان بعد از گذراندن دوره ترک اعتیاد و مرحله سم زدایی، وقتی از اتاق قرنطینه خارج می شوند هم زمان با شرکت در دوره ها و جلسات ترک اعتیاد با نظارت مددکاران در کارگاه های مهارت آموزی مشغول به کار می شوند. اشتغال و کسب درآمد مهم ترین دغدغه افرادی است که اعتیاد را کنار گذاشته اند و می خواهند به زندگی عادی برگردند. بدین منظور معمولاً در کمپ های ترک اعتیاد مرکز مهارت آموزی هم ایجاد می شود. در پی پاک ماندن فرد ترک اعتیاد کرده، گاه مددکاران برای آگاهی دادن به خانواده های آن ها با خانواده ها تماس می گیرند تا اعتماد آن ها را به تحول جدید جلب کنند.
برنامه های دوازده قدم مجموعه ای از اصول هستند که اقدام های لازم برای بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر، اجبار به مصرف، و اعتیادهای رفتاری را در اختیار ما قرار می دهد. برنامهٔ ۱۲ قدم معالجهٔ پزشکی نیست بلکه بهبودی از این طریق بر اساس تجربیات افرادی است که مبتلا به بیماری اعتیاد بوده و موفق به یافتن راه حلی در جهت بهبودی شده اند.

دانشنامه آزاد فارسی


پیشنهاد کاربران

ترک اعتیاد ( Cold Turkey ) [اصطلاح اعتیاد]ترک اعتیاد یکباره، بدون آمادگی و برای همیشه

Quit adiction

Break the addiction


کلمات دیگر: