کلمه جو
صفحه اصلی

دورافتاده


مترادف دورافتاده : بی کس، غریب، بعید، پرت، دوردست، متروک، دنج

متضاد دورافتاده : قریب، نزدیک

فارسی به انگلیسی

back, remote, remotely


back, remote, remotely, far-off, lone, lonely, out-of-the-way, outer, outlying, secluded, solitary, boondock, far-flung, retired

فارسی به عربی

بعیدا

مترادف و متضاد

۱. بیکس، غریب
۲. بعید، پرت، دوردست، متروک
۳. دنج، ≠ قریب، نزدیک


away (صفت)
کنار، رفته، دور افتاده، یکسو، فاصله دار

recluse (صفت)
تنها، دور افتاده

outlying (صفت)
دور افتاده، پرت، دور از مرکز

faraway (صفت)
دور افتاده، پریشان، خیلی دور

outland (صفت)
دور افتاده

straggly (صفت)
اواره، دور افتاده، پرت، پراکنده

far-off (صفت)
دور افتاده، دور دست، خیلی دور

unfrequented (صفت)
دور افتاده، تکرار نشدنی، بدون امد و رفت، غیر مکرر

فرهنگ فارسی

( صفت ) شخصی یا شئ که نسبت به فرد یا جامعه دور باشد : [[ آن محل دور افتاده را از جهت آن انتخاب کرده بود که کسی به اسرارش پی نبرد ]] .

مشاهده‌ای که تفاوت بسیار زیادی با سایر مشاهدات مجموعۀ داده‌ها داشته باشد


لغت نامه دهخدا

دورافتاده. [ اُ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) دورمانده از کسی یا جایی : غریب ؛ دورافتاده از مسکن. ( دهار ).
- دورافتاده از وطن ؛ جلای وطن کرده. ( یادداشت مؤلف ).
|| کنایه از کسی است که حقیقت را خوب نمی تواند درک کند. ( از آنندراج ) :
مه برآمد بررخش گفتم که لوحش ساده است
آفتاب این لاف زد گفتم که دور افتاده است.
تأثیر ( از آنندراج ).
کرده ام روی چو خورشید ترا نسبت به ماه
مه کجا رویت کجا بسیار دور افتاده ام.
ابراهیم چاهی ( از آنندراج ).
|| کسی که فهم سخن کماینبغی نتواند کرد و گویا از ادراک افتاده است. ( از آنندراج ). || از اصل بریده و به فرع کشانیده شده.

فرهنگ عمید

۱. آن که یا آنچه در محل دور قرار گرفته.
۲. ویژگی زمین یا خانه ای که از آبادی و از مردم دور باشد.

دانشنامه عمومی

دور افتاده (به انگلیسی: Cast Away) نام فیلمی ست حماسی درام محصول سال ۲۰۰۰، فاکس قرن بیستم و دریم ورکس به کارگردانی رابرت زمکیس و با بازی تام هنکس و هلن هانت. این فیلم در مورد یک مأمور پُست شرکت فدکس است که بر اثر سقوط هواپیمایش، ۴ سال در یک جزیره به تنهایی زندگی می کند. تام هنکس برای این فیلم علاوه بر ورزش و بدنسازی دست به رژیم غذایی سختی زد و نزدیک به ۲۵ کیلوگرم (۵۰ پوند) وزن کم کرد تا چهره واقعی تری را از یک فرد دورافتاده در یک جزیره تنها به اجرا گذشته باشد. دور افتاده بسیار مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و یک موفقیت تجاری به حساب می آمد، و تام هنکس برای عملکرد درخشانش، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در هفتاد و سومین دوره جوایز اسکار شد.
۲۲ دسامبر ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-12-۲۲)
چاک نولاند تحلیل گر سیستم شرکت پستی فدکس است که به سرتاسر جهان سفر می کند و در پی حل مشکلات بهره وری در انبارهای این شرکت است. او رابطه بسیار نزدیکی با کلی فریرز دارد و با او در ممفیس زندگی می کند. آن ها قصد دارند که با هم ازدواج کنند، ولی سر چاک خیلی شلوغ است و این فرصت ایجاد نمی شود. چاک جشن کریسمسی که با حضور اقوام برگزار می شود را نیمه کاره رها می کند زیرا برای حل یک مشکل در خارج از کشور باید اقدام کند. در فرودگاه، دو زوج هدیه های کریسمس را به همدیگر می دهند. کلی به چاک ساعت جیبی پدربزرگش را می دهد که عکس خودش هم در آن است و چاک به او ظاهراً یک انگشتر می دهد که به او هم می گوید که در روز کریسمس آن را باز کند، بعد از اینکه او برگشت. زمانی که هواپیما در آن شب طوفانی بر فراز اقیانوس آرام جنوبی در حال پرواز است توسط رعد و برق مورد اصابت قرار می گیرد که در نتیجه هواپیما در اقیانوس سقوط می کند. چاک از هواپیمای غرق شده بیرون می آید و خود را با یک قایق بادی، نجات می دهد و برای مدتی در آن هوای طوفانی بر روی آب شناور می شود تا به جزیره ای می رسد.
بزودی معلوم می شود که جزیره خالی از سکنه است. چاک خیلی زود شروع به ساخت نشانه هایی بصری برای هر گونه هواپیما می کند و تلاش های او برای فرار با قایق نجاتش بی ثمر می ماند. بعد از اینکه چندین بسته شرکت پستی فداکس به جزیره می رسند، چاک شروع به بازکردن آن ها می کند و به دنبال چیزی می گردد که به زنده ماندش کمک کند. او تعدادی وسایل مفید را در آن ها پیدا می کند و یک بسته را که روی آن تصویری از دو بال باز نشده کشیده شده است را باز نمی کند. چاک تلاش زیادی را برای درست کردن آتش صرف می کند و موفق نمی شود و دستش زخم بزرگی برمی دارد. او با عصبانیت چندین چیز را از جمله یک توپ والیبال ویلسون را که در یکی از همان بسته ها بود را به این طرف و آن طرف پرت می کند. از آنجایی که دست او خونی بوده، جای دستش روی آن توپ می ماند. چاک عکس یک صورت را روی آن توپ می کشد و او را «ویلسون» می نامد و تصمیم می گیرد که با او حرف بزند.
بعد از تلاش های بسیار چاک موفق می شود که آتش درست کند. در اینجا فیلم چهار سال به جلو می رود و چاک را نشان می دهد که به شدت لاغر و ریش و مویش بلند شده است و با مهارت یک ماهی را شکار می کند و آن را به صورت خام می خورد. مشخص می شود که در این فاصله زمانی نه تنها برای زندگی در محیط جزیره بسیار خبره شده است بلکه پیوستگی عمیقی بین او و ویلسون به وجود آمده و مرتباً با آن توپ حرف می زند و زمانی که آن را گم می کند بسیار ناراحت می شود و با زحمت بسیار آن را می یابد.

فرهنگستان زبان و ادب

{outlier} [آمار] مشاهده ای که تفاوت بسیار زیادی با سایر مشاهدات مجموعۀ داده ها داشته باشد

نقل قول ها

دورافتاده (به انگلیسی: Cast Away) نام فیلمی ست حماسی درام محصول سال ۲۰۰۰، فاکس قرن بیستم و دریم ورکس به کارگردانی رابرت زمکیس و با بازی تام هنکس و هلن هانت. این فیلم در مورد یک مأمور پُست شرکت فدکس است که بر اثر سقوط هواپیمایش، ۴ سال در یک جزیره به تنهایی زندگی می کند.

واژه نامه بختیاریکا

چُمبَه

پیشنهاد کاربران

دور افتاده: عقب مانده.
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۲۵۰ ) .


دنج

متروکه

خفه شدن در آب


کلمات دیگر: