کلمه جو
صفحه اصلی

عوالم


مترادف عوالم : عالم ها، حالات، کیفیات

مترادف و متضاد

۱. عالمها
۲. حالات، کیفیات


فرهنگ فارسی

جمع عالم
جمع عالم ۱ - جهانها . ۲ - حالات مخصوص کیفیات مخصوص . جمع : عوالمات . یا عوالم اربعه . ۱ - عالم های لاهوت ملکوت جبروت و ملک و ناسوت است . ۲ - عالم انوار مجرده و انوار مدبره و صور معلقه و عالم خلق و ماده برزخ . یا عوالم خمسه . عالم های علم عین جبروت ملکوت و خلق . یا عوالم عالی ( عالیه ) . عالم مجردات طولیه و عرضیه و صور مجرده و مثل معلقه . یا عوالم کلی ( کلیه ) . مراد عقل و نفس کل و انسان کامل است . یا عوالم لبس . تمام مراتب نازله از حضرت احدیت است زیرا که ذات قدسیه تنزل فرموده به تعینات در مرتبت و متصف شده به صفات روحانیه و مثالیه .

فرهنگ معین

(عَ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ عالَم . ۱ - جهان ها. ۲ - حالات مخصوص .

لغت نامه دهخدا

عوالم. [ ع َ ل ِ ] ( ع اِ ) ج ِ عالَم. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).رجوع به عالم شود. جهانها و عالمها. ( ناظم الاطباء ). || زمانها. || حالات و کیفیات مخصوص. ( از ناظم الاطباء ). و در فارسی بصورت غیرفصیح بر «عوالمات » جمع بسته شود. ( از فرهنگ فارسی معین ).
- عوالم اربعة ؛ عبارتند ازعالم لاهوت ، عالم ملکوت ، عالم جبروت ، عالم ملک و ناسوت ، که برخی آن را عوالم خمسه دانند. ( از فرهنگ مصطلحات عرفا ). و رجوع به عوالم خمسه شود. اما در فلسفه ٔاشراقیان عوالم اربعه عبارت از چهار عالم زیر باشد:1 - عالم انوار قاهره ، که عالم انوار مجرده عقلیه اند. 2 - عالم انوار مدبره ، که عبارت از عالم انوار مدبره اسفهبدیه فلکیه و انسانیه است. 3 - عالم برزخیات ، که عبارت از عالم حس میباشد. 4 - عالم صور معلقه ظلمانیه ، که عالم مثال و عالم خیال است که بنام عالم اشباح هم نامیده شده است و قدما آن را عالم مقدارنامیده اند. ( از فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی از شرح حکمةالاشراق ص 515 ).
- عوالم خمسة ؛ عبارت است از عالم علم ، عالم عین ، عالم جبروت ( اعلی و اسفل ) که آن را مثال مطلق و غیب مضاف هم گویند، عالم ملکوت ، که آن را عالم ارواح نیز گویند، عالم خلق ، که آن را عالم ملک و ناسوت هم نامند. ( از فرهنگ مصطلحات عرفا ). و رجوع به عوالم اربعة شود.
- عوالم عالیة ( عالی ) ؛ عبارتند از عالم مجردات طولیه و عرضیه و صور مجرده و مثل معلقه. ( از فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ).
- عوالم کلیة ( کلی ) ؛ مراد از آن عقل کل است که عقل اول باشد، و نفس کلیه. وانسان کامل است. که هر یک جامع مراتب اموری اند. ( ازفرهنگ مصطلحات عرفا ).
- عوالم لبس ؛ ( اصطلاح تصوف ) تمام مراتب نازله از حضرت احدیت است ، زیرا که ذات قدسیه تنزل فرموده به تعینات در مراتب و متصف شده به صفات روحانیه و مثالیه و حسیه. ( از فرهنگ مصطلحات عرفا از اصطلاحات شاه نعمةاﷲ ولی ص 55 ).

فرهنگ عمید

= عالَم

عالَم#NAME?



کلمات دیگر: