کلمه جو
صفحه اصلی

ماجراهای شرلوک هولمز

دانشنامه عمومی

ماجراهای شرلوک هولمز (فیلم). ماجراهای شرلوک هولمز (به انگلیسی: The Adventures of Sherlock Holmes) نام دومین فیلم از مجموعه فیلم های شرلوک هولمز با بازی نیگل بروس و بسیل راتبون است. این فیلم اقتباسی است از نمایشنامه شرلوک هولمز، نوشته ویلیام گیلت؛ با شخصیت هایی که سر آرتور کانن دویل آفریده است. این فیلم آخرین فیلم از این مجموعه فیلم بود که توسط فاکس قرن بیستم ساخته شد؛ و همین طور آخرین فیلمی بود که در زمان ملکه ویکتوریا به پخش رسید. این فیلم در سال ۱۹۳۹، و توسط "آلفرد ال. ولکر" در ژانر معمایی-جنایی ساخته شد.
کاراگاه خبره " شرلوک هلمز "، دشمن بزرگ خود " جیمز موریارتی " را که در حال برنامه ریزی بزرگترین جنایت قرن است مورد هدف قرار می دهد.

دانشنامه آزاد فارسی

ماجراهای شرلوک هولْمز (Adventures of Sherlock Holmes)
تصویر روی جلد کتاب
عنوان مجموعه ای از رمان های پلیسی، از سرآرتور کانن دویل، منتشر شده به انگلیسی از ۱۸۸۷ تا ۱۹۲۷. این سلسله کتاب ها دربارۀ شخصیت کارآگاه شرلوک هولمز و چگونگی به دام انداختن مجرمان به دست اوست، که دویل با افزودن جنبه های عامه پسند و علمی به آن، داستان هایی جذاب و پرکشش خلق کرده است. شرلوک هولمز از همان ابتدا اوگوست دوپن را، به یاد می آورد؛ یعنی همان نخستین کارآگاه رما ن های بزرگ پلیسی در ادبیات مدرن که ادگار آلن پو خلق کرده است، داستان های این مجموعه چون دیگر آثاری از این دست، بیشتر دربارۀ ماجرایی پلیسی است و همین که قاتل پیدا می شود، به روش معروف گابوریو، زمان به عقب بازمی گردد تا خواننده سَرنخ وقایع را از ابتدا پی بگیرد. پس از دویل نویسندگان بسیاری در زمینۀ رمان های پلیسی روش او را دنبال کردند، ازجمله آگاتا کریستی با خلق شخصیت معروف پوارو. از کتاب های این مجموعه است: لکۀ سرخ (۱۸۸۷)؛ نشانۀ چهارتایی (۱۸۸۹)؛ ماجراهای شرلوک هولمز، (در دو کتاب)؛ خاطرات شرلوک هولمز (۱۸۹۳)؛ بازگشت شرلوک هولمز (۱۹۰۴)؛ پرونده های شرلوک هولمز (۱۹۲۷).


کلمات دیگر: