رعایت. [ رِ ی َ ] ( ع اِمص ) رعایة. نگاهداشت. نگاهداری. نگاه داشتن حق کسی را. ( فرهنگ فارسی معین ). نگاهداشت حق. حفظ. نگاهداری. نگهداری. نگهداشت. ( ازیادداشت مؤلف ) : حقوق هواخواهی و اخلاص دولت به رعایت رسانیده شد. ( کلیله و دمنه ).
- به رعایت خدمات وی ؛ به پاس خدمات او. ( یادداشت مؤلف ).
- رعایت حق ؛ حفظ آن. ملاحظه آن. ( یادداشت مؤلف ).
- رعایت حکم الهی نکردن ؛ پاس فرمان خدای نداشتن. ( یادداشت مؤلف ).
- رعایت قانون ؛ حفظ آن. ( یادداشت مؤلف ).
|| پاس داشتن. ( یادداشت مؤلف ). پاس داشتن ( رعیت و غیره را ). ( فرهنگ فارسی معین ). پاس. ملاحظه. ( فرهنگ فارسی معین ) ( یادداشت مؤلف ). مراعات. ( یادداشت مؤلف ) : اگر رعایت و نواخت و نیکوداشت خویش را از ما دور کند حال ما بر چه جمله گردد؟ ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 125 ). رعایا از وی در ظل عنایت و رعایت باشند. ( سندبادنامه ص 6 ).
هیچکس را غم ولایت نیست
کار اسلام را رعایت نیست.
مسعودسعد.
خلایق اقالیم عالم را در کنف رعایت و حمایت او آورده. ( کلیله و دمنه ). اطراف و حواشی آن به نصرت دین حق و رعایت مناظم خلق مؤکد گشت. ( کلیله و دمنه ). گفت حسن رای و صدق رعایت پادشاه مرا از مال مستغنی کرده است. ( کلیله و دمنه ).
ناصر سبکتکین همگنان را در کنف رعایت خویش گرفت و به مصالح و مناجح همه قیام نمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 16 ).در ذمت عنایت و رعایت حاجب آلتونتاش گریخت. ( ترجمه ٔتاریخ یمینی ص 342 ). به تدبیر ملک و رعایت رعیت مشغول شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 286 ). به تقدیم لطف به رعایت مهمات حاج و اقبال بر ابواب عدل و توفر بر تیمارداشت رعیت نام نیک اندوخت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 288 ). او چون ابر به رعایت همه و به کفایت جمله فرارسیدی. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 363 ).
شاه که ترتیب ولایت کند
حکم رعیت به رعایت کند.
نظامی.
دررعایت امور مملکت سستی کردی.
( گلستان ).
جفای تو بر دل بغایت خوش است
ز شه بر رعیت رعایت خوش است.
میرشاهی.
- امثال :
یک رعایت قاضی به از هزار گواه . ( از مجموعه امثال چ هند ).
|| پاسبانی کردن. ( فرهنگ فارسی معین ) ( یادداشت مؤلف ). || تکریم. احترام. ( فرهنگ فارسی معین ). || سیاست و تدبیر. ( یادداشت مؤلف ). || بخشایش. ( یادداشت مؤلف ). || نوازش. مهربانی. ( فرهنگ فارسی معین ). مهربانی.( یادداشت مؤلف ). || دستگیری. احسان. || صیانت احوال و اعمال و اوقات. ( از فرهنگ فارسی معین ). این اصطلاح عرفانی است و مراعات و محافظت کردن است و عبارت از صیانت احوال و اعمال و اوقات باشد و گفته شده است : «الرعایة صون بالعنایة» زیرا اگر صیانت خالی از عنایت باشد صیانت کامله حاصل نشود وبالاخره اولین درجه رعایت. رعایت اعمال. دوم : رعایت احوال و سوم : رعایت اوقات است. ( از فرهنگ علوم عقلی تألیف دکتر سجادی ).