کلمه جو
صفحه اصلی

بس


مترادف بس : اکتفا، بسندگی، بسنده، کافی، مکفی، فقط، بسا، بسیار، زیاد، فراوان، کثیر، متعدد

متضاد بس : اندک، پشیز، قلیل، کم، ناچیز

فارسی به انگلیسی

enough, just, mass, sufficient

enough, sufficient, [lit.] many a


فارسی به عربی

بما فیه الکفایة , فقط , کافی

مترادف و متضاد

فقط


بسا، بسیار، زیاد، فراوان، کثیر، متعدد


۱. اکتفا، بسندگی،
۲. بسنده، کافی، مکفی
۳. فقط
۴. بسا، بسیار، زیاد، فراوان، کثیر، متعدد ≠ اندک، پشیز، قلیل، کم، ناچیز


enough (قید)
باندازه ء کافی، بس، نسبتا، انقدر، باندازه

only (قید)
فقط، صرفا، بس، محضا، فقط بخاطر

sufficiently (قید)
بس

poly- (پیشوند)
بسیار، بس، چند

قید ≠ اندک، پشیز، قلیل، کم، ناچیز


اکتفا، بسندگی


بسنده، کافی، مکفی


فرهنگ فارسی

بسیار، افزون، کافی وتمام
( اسم ) بوس بوسه قبله .
نام قومی قدیمی است که در جنوب خطه قدیم تراکی نزدیک سلسله رود وب سکونت داشته و بخونخواری و توحش شهرت یافته اند و مرکز ایشان قصبه بساپار بوده است .

فرهنگ معین

(بَ ) (ص . ) ۱ - کافی . ۲ - بسیار.

لغت نامه دهخدا

بس .[ ب ِ س س ] (ع اِ) گربه ٔ خانگی . رجوع به بَس ّ شود. || (اِمص ) کوشش و جهد و رجوع به بس شود.


بس. [ ب َ ] ( ص ، ق ) پهلوی ، وس . پارسی باستان ، وسئی ، وسی . و رجوع کنید به اسفا؛ فهرست لغات پارسی نو. ( حاشیه برهان قاطع، چ معین ) بمعنی بسیار باشد. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( دِمزن ) ( غیاث ). بسی. افزون. فراوان. ( ناظم الاطباء ) ( دِمزن ). بسیار که لفظهای دیگرش بسا و بسی است. ( فرهنگ نظام ). مخفف بسیار است. || به مجاز، چندان. زمان دراز. روزگار طولانی. مدت کافی. بقدر کفایت. به مقدار لازم. مدتی از زمان. هیچ. ( شعوری ورق 168 ) :
یا فتی ! تو به مال غرّه مشو
چون تو بس دید و بیند این دیرند.
رودکی.
نباشد زین زمانه بس شگفتی
اگر بر ما ببارد آذرخشا.
رودکی.
بس عزیزم بس گرامی سال و ماه
اندر این خانه بسان نوبیوک.
رودکی.
نباشد بس عجب از بختم ار عود
شود در دست من مانند خنجک.
ابوالمؤید.
درد گرفت و بس ثفل از زیر او بیرون آمد. ( ترجمه تفسیر طبری ).
روستایی زمین چو کرد شیار
گشت عاجز که بود بس ناهار.
دقیقی.
دلبرا دو رخ تو بس خوب است
از چه با یار کارگست کنی.
عماره.
به بهرام گفتند اندر سخن
چو پرسد ترا بس دلیری مکن.
فردوسی.
چنین داد پاسخ که دانش بس است
ولیکن پراکنده با هرکس است.
فردوسی.
نقش فلک چو می نگری پاکباز باش
زیرا که مهره دزد حریفی است بس دغا.
سراج الدین قمری.
ای خجسته پی وزیر از فرّ تو ایوان ملک
بس نماند تا به خاور خسرو خاور شود.
فرخی.
تا همی خندی همی گریی و این بس نادرست
هم تو معشوقی و عاشق ، هم بتی و هم شمن.
منوچهری.
بس نپاید تا بروشن روی و موی تیره گون
مانوی را حجت آهرمن و یزدان کند.
عنصری.
من از بس ناله چون نالم من از بس مویه چون مویم
سرشک ابر بر لاله بود چون اشک بر رویم.
قریع.
حلیم و کریم است ولیکن بس شنونده است. ( تاریخ بیهقی ).
ریشیش بس فرخج زگردن برون دمید
گویی خلاشمه است ز گردن برآمده.
طیان.
خرآس و آخر و خنیه ببردند
نبود از چنگشان بس چیز پنهان .
طیان.
پندیت داد حجت و کردت اشارتی
ای پور، بس مبارک پند پدر پذیر.

بس . [ ب َ ] (ص ، ق ) پهلوی ، وس . پارسی باستان ، وسئی ، وسی . و رجوع کنید به اسفا؛ فهرست لغات پارسی نو. (حاشیه ٔ برهان قاطع، چ معین ) بمعنی بسیار باشد. (برهان ) (انجمن آرا) (آنندراج ) (دِمزن ) (غیاث ). بسی . افزون . فراوان . (ناظم الاطباء) (دِمزن ). بسیار که لفظهای دیگرش بسا و بسی است . (فرهنگ نظام ). مخفف بسیار است . || به مجاز، چندان . زمان دراز. روزگار طولانی . مدت کافی . بقدر کفایت . به مقدار لازم . مدتی از زمان . هیچ . (شعوری ورق 168) :
یا فتی ! تو به مال غرّه مشو
چون تو بس دید و بیند این دیرند.

رودکی .


نباشد زین زمانه بس شگفتی
اگر بر ما ببارد آذرخشا.

رودکی .


بس عزیزم بس گرامی سال و ماه
اندر این خانه بسان نوبیوک .

رودکی .


نباشد بس عجب از بختم ار عود
شود در دست من مانند خنجک .

ابوالمؤید.


درد گرفت و بس ثفل از زیر او بیرون آمد. (ترجمه ٔ تفسیر طبری ).
روستایی زمین چو کرد شیار
گشت عاجز که بود بس ناهار.

دقیقی .


دلبرا دو رخ تو بس خوب است
از چه با یار کارگست کنی .

عماره .


به بهرام گفتند اندر سخن
چو پرسد ترا بس دلیری مکن .

فردوسی .


چنین داد پاسخ که دانش بس است
ولیکن پراکنده با هرکس است .

فردوسی .


نقش فلک چو می نگری پاکباز باش
زیرا که مهره دزد حریفی است بس دغا.

سراج الدین قمری .


ای خجسته پی وزیر از فرّ تو ایوان ملک
بس نماند تا به خاور خسرو خاور شود.

فرخی .


تا همی خندی همی گریی و این بس نادرست
هم تو معشوقی و عاشق ، هم بتی و هم شمن .

منوچهری .


بس نپاید تا بروشن روی و موی تیره گون
مانوی را حجت آهرمن و یزدان کند.

عنصری .


من از بس ناله چون نالم من از بس مویه چون مویم
سرشک ابر بر لاله بود چون اشک بر رویم .

قریع.


حلیم و کریم است ولیکن بس شنونده است . (تاریخ بیهقی ).
ریشیش بس فرخج زگردن برون دمید
گویی خلاشمه است ز گردن برآمده .

طیان .


خرآس و آخر و خنیه ببردند
نبود از چنگشان بس چیز پنهان .

طیان .


پندیت داد حجت و کردت اشارتی
ای پور، بس مبارک پند پدر پذیر.

ناصرخسرو.


مداح بس فراوان دارد
لیکن از آن یکیش چو من نیست .

مسعودسعد.


و خداوند این علت اندر آیینه ٔ چینی نگاه میکند و فایده اندر این آنست که آیینه ٔ چینی بس روشن نباشد. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). از بازگفتن آن فصل در این جای ، بس درازی نیفزاید. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). آنچه سخت خرد بود بس خشک باشد. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). پس از آن بس روزگار نیامد که بمرد و ملک از خاندان او برفت . (نوروزنامه ). گفت این جهان همه ملک تو گردد و ترا بس از آن برخورداری نبود . (نوروزنامه ).
بس غنچه ٔ ناشکفته بر خاک بریخت .

خیام .


کار بی علم بار و برندهد
تخم بی مغز بس ثمر ندهد.

سنایی .


بس فروتن سروری ناخویشتن بین مهتری
سرور اهل زمینی مهتر اهل زمن .

سوزنی .


بس پربهاست عمر ولیکن شکسته به ْ
آن جام گوهری که در او خون خود خورم .

مجیر بیلقانی .


بس محرومم ز آستانه ٔ تو
سگ محروم آستانه بایستی .

خاقانی .


مرا ز فرقت پیوستگان چنان روزیست
که بس نماند که مانم ز سایه نیز جدا.

خاقانی .


بحکم آنکه این شبرنگ شبدیز
بگاه پویه بس تند است و بس تیز.

نظامی .


مگر میرفت استاد مهینه
خری می برد بارش آبگینه
یکی گفتش که بس آهسته کاری
بدین آهستگی بر خر چه داری .

عطار.


قبه ای برساختستی از حباب
آخر آن خیمه است بس واهی طناب .

مولوی .


گرچه در ایمان و دین ناموقنم
لیک در ایمان او بس مؤمنم .

مولوی .


یک مؤذن داشت بس آواز بد
شب همه شب میدریدی حلق خود.

مولوی .


بس نامور بزیر زمین دفن کرده اند. (گلستان سعدی ).
در عهد تو ای نگار دلبند
بس عهد که بشکنند و سوگند.

سعدی (ترجیعات ).


بس بگردید و بگردد روزگار
دل به دنیا درنبندد هوشیار.

سعدی .


کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
وه که بس بی خبر از غلغل چندین جرسی .

حافظ.


ما می ببانگ چنگ نه امروز می کشیم
بس دور شد که گنبد چرخ این صدا شنید.

حافظ.


چو شمعهر که به افشای راز شد مشغول
بسش زمانه چو مقراض در زبان گیرد.

حافظ.


روزگار و هرچه در وی هست بس ناپایدار است
ای شب هجران تو پنداری برون از روزگاری .

داوری مازندرانی .


|| عدد بسیار. (ناظم الاطباء). :
بسا کسا که ندیم حریره وبره است
و بس کس است که سیری نیاید از ملکش .

ابوالمؤید.


در شهر نشابور بس کس نمانده بود که همه بخدمت استقبال یا نظاره آمده بودند. (تاریخ بیهقی ).
بس اندک سپاها که روز نبرد
ز بسیار لشکر برآورد گرد.

(گرشاسبنامه ).


بس کس که بمال تو کند دوست نوازی
بس کس که بجاه تو کند دشمن مالی .

سوزنی .


بس گرسنه خفت و کس ندانست که کیست
بس جان به لب آمد که برو کس نگریست .

سعدی .


- از بس و ز بس ؛ در شواهد ذیل چنانکه صاحب آنندراج نوشته است کلمه ٔ از بس قید فعل یا اجزای فعل است ، مرکب از: «از سببی + بس » بمعنی از بسیاری . از کثرت . از فراوانی . از فزونی یا بسبب و بعلت بسیاری . صاحب آنندراج آرد: و گاه با کاف بیانیه نبود و گاه چنان است که حکم قید به هم رساند و شرط و جزا نبود چنانچه گویی : از بس دیوانگی سر بصحرا زدم . (آنندراج ) :
ز بس بر سختن زرش بخان مردمان هزمان
ز ناره بگسلد کپان ز شاهین بگسلد پله .

دقیقی .


ز بس غارت و کشتن و تاختن
سر از باد توران برافراختن .

فردوسی .


دست و کف پای پیران پیر کلخج
ریش پیران زرد از بس دود نخج .

طیان .


چو بشنید این سخن ویسه ز مادر
شد از بس شرم رویش چون معصفر.

(ویس و رامین ).


و سپاه از بس تاختنهای او ستوه شدند و رنجیدند. (مجمل التواریخ والقصص ). در اثناء این خطبه از بس دلتنگی و غایت ناامیدی شکایتی کرد که بعد از صحابه ٔ نبی ... هیچکس فصلی بدین جزالت و فصاحت نظم نداده . (چهارمقاله ٔ نظامی عروضی ).
که ترسم مریم از بس ناشکیبی
چو عیسی برکشد خود را صلیبی .

نظامی .


|| در شواهد ذیل از بس ، و ز بس با «که » آمده است . صاحب آنندراج آرد: چون کلمه ٔ «از»، بر آن «بس » داخل شود معنی شرط بهم رساند در این صورت جمله ٔ دیگر که حکم جزا دارد بعد از آن می آید و آن با کاف بیانیه بود :
در کارها بتا ستهیدن گرفته ای
گشتم ستوه از تو من ، از بس که بستهی .

بوشعیب .


تاجی شده است روی من از بس که تو بر او
یاقوت سرخ پاشی و بیجاده گستری .

فرخی .


ز بس عطا که دهد هر که زو عطا بستد
گمان بری که مر او را شریک و برخوار است .

فرخی .


چندان بزند نیزه که نیزه بخروشد
بندش بهم اندر شود ازبس که بکوشد.

منوچهری .


و پیغامبر ما، علیه السلام ، او را خطیب پیغامبران خواند از بس سخنان بلیغ و موعظت که قوم خویش را گفتی . (مجمل التواریخ والقصص ).
از بس که چشم مست در این شهر دیده ام
حقا که می نمیخورم اکنون و سرخوشم .

حافظ.


حوضی ز خون ایشان پر شد میان روز
از بس که شان ز تن به لگدکوب خون دوید.

بشار مرغزی .


- ز بس ؛ رجوع به از بس ، و بس شود.
- نه بس و نه بس مدت و نه بس روزگار و نه بس دیر ؛ زود. مدتی اندک . زمانی نزدیک . زمانی کم . مترادف ، دیری نه . اندکی روزگار : و بعد حالها [ حسن بن علی علیه السلام ] سوی مدینه رفت و نه بس مدت به زهر کشته شد. (مجمل التواریخ والقصص ). پس پیغامبر شاد گشت سوی مسجد آمد و شکر کرد... و مؤمنان را بشارت داد که مسیلمةالکذاب را بکشتند و طلحه را نیز، تا نه بس مدت ، کار سپری شد و نالان بخانه اندررفت و بر وی رنج زیادت گشت تا ربیعالاوّل درآمد. (مجمل التواریخ والقصص ).
گر ملک این است نه بس روزگار
زین ده ویران دهمت صدهزار.

نظامی .


اقلیمی بدین شگرفی در ممالک موروث و مکتسب ، زادهااﷲ بسطةَ، افزود تا نه بس دیر زود ممالک شام و روم در تصرف ... (جهانگشای جوینی ). || (ص ) بسنده . سمنانی ، سرخه ای ، لاسگردی و شهمیرزادی : وس . سنگسری : وستا . گیلکی : بستا . (از حاشیه ٔ برهان چ معین : بس ) (غیاث ) (دِمزن ). بس و بسنده بهمین معنی کافی است . (انجمن آرا) (آنندراج ). بمعنی کافی یعنی کفایت کننده نیز بسیار است . (انجمن آرا). کافی . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء). بقدر کفایت . (ناظم الاطباء). و در عربی نیز بمعنی بس به فارسی استعمال شده . (انجمن آرا) (آنندراج ). صاحب بهار عجم آرد: که بس بمعنی کافی در عربی بتشدید مستعمل است . (آنندراج ). کافی . بس ّ. (دزی ج 1). و رجوع به بَس ّ. شود. مغنی .کافیه . بحد کافی . مقنع. رسا. معتد. معتد به . وافی . وافیه . وفی . وفیه :
با ادب را ادب سپاه بس است
بی ادب با هزار کس تنهاست .

شهید بلخی .


چنین داد پاسخ که گفتار بس
بکردار جویم همی دسترس .

فردوسی .


گو پیلتن با سپاه از پس است
که اندر جهان کینه خواه ، او بس است .

فردوسی .


ترا زین جهان شادمانی بس است
کجا رنج تو بهر دیگر کس است .

فردوسی .


ترا بسنده بود لاله ٔ تو، لاله مجوی
بنفشه ٔ تو ترا بس بود،بنفشه مچین .

فرخی .


چون برآری تازیانه بگسلد زنجیر وی
چون زنی نعلش شکالش بس بود بند قبای .

منوچهری .


سوار ترک بودش صدهزاری
که بس بد با سپاهی زان سواری .

(ویس و رامین ).


رسول ویس پیشش با چهل کس
که بودی هر یکی با لشکری بس .

(ویس و رامین ).


بس است ما را خدای بتنها. (تاریخ بیهقی ). خدا را از جهت خود بس دانست . (تاریخ بیهقی ).
بگیتی ندانم پناه تو کس
همه دشمنندت منم دوست بس .

(گرشاسبنامه ).


اگر بس بدی دیدن آشکار
ز بن نامدی دیدن دل بکار.

اسدی .


کزین ره سوی یزدانست راهت
ترا بس باشد این معنی گواهت .

ناصرخسرو.


امتی را یک نبی بس ملتی را یک کتاب
عالمی را یک ملک بس لشکری را یک امیر.

امیر معزی .


اول و آخر قرآن ز چه «با» آمد و «سین »
یعنی اندر، ره دین رهبر تو قرآن بس .

سنایی .


از عشوه ٔ آسمان مرا بس
از چاشنی جهان مرا بس .

خاقانی .


رفتم که مباد بی تو خوش یک نفسم
وز گردش روزگار این داغ بسم .

(از سندبادنامه ).


خدا را گرچه عبرت هاست بسیار
قیامت را بس این عبرت نمودار.

نظامی .


مرا این بس که پر کردم جهان را
ولی نعمت شدم دریا و کانرا.

نظامی .


و گفتی الهی ما را از دنیا هرچه قسمت کرده ای به دشمنان خود ده و هرچه از آخرت قسمت کرده ای به دوستان خود ده که مراتو بسی . (تذکرةالاولیاء عطار).
پیش او هیچ است لوت شصت کس
کر کند خود را اگر گوییش بس .

مولوی .


دمی چند خوردیم و گفتند بس .

سعدی (گلستان ).


قاضی به دو شاهد بدهد فتوی شرع
در مذهب عشق شاهدی بس باشد.

سعدی (رباعیات ).


بدیدار مردم شدن عیب نیست
ولیکن نه چندان که گویند بس .

سعدی (گلستان ).


شراب خانگیم بس ، می مغانه بیار
حریف باده رسید، ای رفیق توبه ، وداع .

حافظ.


- بس آمدن با کسی یا بر کسی ؛ کافی بودن در زور و قوت با حریف . (فرهنگ نظام ) :
عالمی معتبر را مناظره افتاد با یکی از ملاحده ... و بحجت با او بس نیامد سپر بینداخت و برگشت . (گلستان ).
ز دست جور نمی خواهمت که بینم روی
ولیک با دل خود کام بس نمی آیم .

امیرخسرو (از فرهنگ نظام ).


- بس آمدن بکس ؛ توانستن . قابل گشتن . برابر شدن . (ناظم الاطباء). از عهده برآمدن .
- بس بودن ؛ کافی بودن . (ناظم الاطباء).
- با کسی بس بودن ؛ با او بر مقاومت توانا بودن . برآمدن با او.برابری توانستن با کسی :
همی بگفت که با من که بس بود بسپاه
به گنج خانه و پیلان آهنین دندان .

عنصری .


نصیحت کنندگان مرا گفتند مرو آنجا که تو با خدای بنی اسرائیل نه بسی . (تفسیر ابوالفتوح ص 327).
بجهد و کوشش با خویشتن برآی و بایست
اگر بکوشش با گردش فلک نه بسی .

ناصرخسرو.


با خدا هیچ نیک و بد بس نیست
با که گویم که در جهان کس نیست .

سنایی .


با تو کجا بس بود خصم که اندر جهان
هیچ بزی را نبود گوشت ز پی چربتر.

عمادی شهریاری .


|| و گاه با حرف اضافه «از» ترکیب شود و بمعنی بسنده از چیزی باشد : پس عباد [ بن زیاد ] او را [ ابن مفرّغ را ] مالی داد و بسوی عرب بازگردانید، گفتا مرا از تو بس . (تاریخ سیستان ).
مکن مدح خود و عیب دگر کس
وگر گوید کسی گو زین سخن بس .

ناصرخسرو.


|| بمجاز، مهم . ارزنده . نیکو. لایق . باکفایت . کارآمد : امیر گرد بر گرد قلعت بگشت و جنگ جایها بدید، ننمود پیش چشمش و همت بلند و شجاعتش ، آن قلعت و مردان آن بس چیزی . (تاریخ بیهقی ).
نه بس داوری باشد آن سست رای
که سختی رساند بخلق خدای .

نظامی .


|| (ق ) ترجمه ٔ فقط و حسب باشد. (برهان ). فقط. (دِمزن ) (دُزی ) کافی و فقط. (فرهنگ نظام ). و ترجمه ٔ فقط و حسب چنانکه گفته اند: بس بمعنی حسب و آن کلمه ٔ مولده است و نیست از کلام عرب . (انجمن آرا) (آنندراج ). تنها. مخصوص . منحصر. لاغیر. بمعنی حسب یا لغتی پست است و این گفته ٔ ابن فارس است و در «المزهر» آمده است که : بس بدین معنی عربی نیست شیخ ما گفت ، آن را برخی از ائمه ٔ لغت صحیح دانسته اند و در «کشکول » شیخ بهایی عاملی است که بعضی از ائمه گویند که کلمه ٔ بس فارسی است و عامه ٔ عرب آن را بکار برند و در آن تصرف کنند و گویند: بسک و بسی و در فارسی در این معنی تنها همین کلمه است اما در عربی مترادفات آن عبارتند از: حسب ، بجل ، قط (مخفف )، امسک ، اکفف ،ناهیک ، مه ، مهلا، اقطع، اکتف . (از تاج العروس ). و دراین معنی اغلب با «و» آید : و ایشان را یکی خشک رود است ... و بوقت آبخیز اندر او آب رود و بس . (حدود العالم ). من بهر سه روز سه قدح نبید خورم و بس . (حدود العالم ). و ایشان را یک شهر است و بس . (حدودالعالم ).
صدرنشین تر زسخن نیست کس
دولت این ملک سخن راست بس .

نظامی .


ما همه فانی و بقا بس تراست
ملک تعالی و تقدس تراست .

نظامی .


- و بس ؛بس بمعنی فقط. صاحب آنندراج از بهار عجم آرد: که بس ؛ عندالتعطیف بدون واو عطف هم استعمال می یابد مثلا انوری در مدح پادشاه گفته :
سؤال ار میکند او میکند بس
سؤال او هم از بهر سؤال است .
و رجوع به بس ، بمعنی فقط شود :
نگر تا تواند چنین کرد کس
مگر من که هستم جهاندارو بس .

دقیقی .


چو تو نیست اندر جهان هیچکس
جهاندار دانش ترا داد و بس .

دقیقی .


هنر نزد ایرانیان است و بس
ندارند شیر ژیان را به کس .

فردوسی .


به نیکی گرای و میازار کس
ره رستگاری همین است و بس .

فردوسی .


فرستاد شیرین به شیروی کس
که اکنون یکی آرزو ماند و بس .

فردوسی .


خشمگین بودن توازپی دین باشد و بس
کار و کردار ترا بر دین باشد بنیاد.

فرخی .


جهان جاودانه نماند به کس
همین جاودان نام نیک است و بس .

اسدی .


نبد چیز از آغاز و اوبود و بس
نماند همیدون جز او هیچکس .

اسدی .


کار اگر رنگ و بوی دارد و بس
حبذا چین و فرّخا فرخار.

سنایی .


آینه ٔ خدای شناسی دل است و بس
و آیینه ٔ خدای شناسی گرفته زنگ .

سوزنی .


اول ز پیشگاه عدم عقل زاد و بس
آری که از یکی ، یکی آمد به ابتدا.

خاقانی .


از خط هستی نخست نقطه ٔ دل زاد و بس
لیک نه در دایره است نقطه ٔ پنهان او.

خاقانی .


مونس خسرو شده دستور و بس
خسرو و دستور و دگر هیچکس .

نظامی .


که صواب این است و راه این است و بس
کی زند طعنه مرا جز هیچکس .

مولوی .


موحد چه در پای ریزی زرش
چه شمشیر هندی نهی بر سرش
امید و هراسش نباشد ز کس
برین است بنیاد توحید و بس .

سعدی (گلستان ).


از آنان نبینم در این عهد کس
وگر هست بوبکر سعد است و بس .

سعدی (بوستان ).


ترک دنیا و شهوت است و هوس
پارسایی ، نه ترک جامه و بس .

سعدی (گلستان ).


ندارم دگر جز تو کس والسلام
امیدم همین است و بس والسلام .

نزاری قهستانی .


قدر مجموعه ٔ گل مرغ سحر داند و بس
که نه هرکو ورقی خواند معانی دانست .

حافظ.


حافظ وظیفه ٔ تو دعا گفتن است و بس
در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

حافظ.


|| (فعل امر)امر بر قطع کردن یعنی قطع کن . (برهان ). کلمه ٔ امر یعنی قطع کن و بایست . (ناظم الاطباء). افاده ٔ معنی خاموش کند نیز بامر یعنی خاموش شو. (انجمن آرا). گویا منظور قطع سخن است . بس است . کافی است . بیش مگوی . ساکت شو. بس کن . دیگر مگو. دیگر مده . دیگر مکن . دیگر مریز. کوتاه کن :
رو روکه شکایت تو ناگفته به است
بس بس که حکایت تو نشنفته نکوست .

(از آنندراج ).



- آتش بس ؛ قطع آتش . در تداول نظامیان هنگام جنگ این ترکیب متداول شده است و گویند قرارداد آتش بس منعقد شد یعنی از مخاصمه با سلاح دست بازداشتند.
|| (ق ) آری . بلی . البته . حقیقةً. یقیناً. بلاشبهه . بی شک . (ناظم الاطباء). || بیشتر اوقات . (ناظم الاطباء).
|| یکی از حروف تشبیه . (غیاث ) (آنندراج ).
- شیربس ؛ مانند شیر. (غیاث ) (آنندراج ).

بس . [ ب َ س س ] (اِخ ) ابومحجن ثوبة بن نمربسی . رجوع به ابومحجن ثوبةبن نمر، شود.


بس . [ ب َ س س ] (اِخ ) بطنی است از حمیر. (منتهی الارب ) (تاج العروس ).


بس . [ ب َ س س ] (ع مص ) دور کردن و راندن کسی را. (از متن اللغة). || نرم راندن و زجر کردن شتر را در وقت راندن . (تاج المصادر بیهقی ). نرم راندن شتر را. (زوزنی ) (آنندراج ) (از ناظم الاطباء) (از منتهی الارب ). راندن شتر را بنرمی و رفق .(از متن اللغة). راندن شتر را و گفتن او را بَس بَس وبِس بِس . (از متن اللغة). شتر را بنرمی راندن و زجر کردن آن را به بِس بِس . (از اقرب الموارد). || خرد و مرد کردن . (زوزنی ) (تاج المصادر بیهقی ) (ترجمان تهذیب عادل بن علی ص 26): بس الرجال فی ماله ؛ یعنی پاره ای از مال وی رفت . (منتهی الارب ). || خرد کردن و شکستن . (از متن اللغة). || ریزه ریزه و خاک کرده شدن کوهها . (آنندراج ). || آمیختن و بسیسه ساختن . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). اتخاذ بسیسه . (از متن اللغة). آمیختن سبوس یا آرد با روغن یا زیت . (از اقرب الموارد). تر کردن بسیسه و آنچه بدان ماند. (زوزنی ص 42) (تاج المصادر بیهقی ). || جهد و کوشش کردن . (منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء). || سخن چینی کردن . (تاج المصادر بیهقی ) (ازآنندراج ) (از ناظم الاطباء) (از منتهی الارب ). سعایت : بس عقارب ؛ گسیل کردن سخن چینها و اذیت کردن آنها را. (از منتهی الارب ). || بس ّ بالغنم ؛ خواندن گوسپند را برای دوشیدن . (از متن اللغة). || گستردن کره و عسل بر روی نان : بسست العیش بالسمن و العسل . (دزی ج 1). || پریشان رها کردن ستوررا. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). پراکنده کردن شتران . (تاج المصادر بیهقی ): بس مال در بلاد؛ رها کردن آن و پراکنده شدن در آن همچون «بث ». (از اقرب الموارد). پراکندن چیزی را. (از متن اللغة). || افزودن بیماری را میان مردم . (از متن اللغة).


بس . [ ب َ س ُ ] (اِ) (در اصطلاح هیئت ) نام یکی از جهات ، بزعم هندوان . رجوع به ماللهند ص 145 س 19، ص 173 س 8 و ص 197 س 13 شود.


بس . [ ب َس س ] (ع اِ) گربه ٔ خانگی و عامه به کسر «با» خوانند یکی آن ، بسة است . (از منتهی الارب ). ج ، بِساس . (اقرب الموارد) (متن اللغة) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). ج ، بِسَس ْ. (ناظم الاطباء). بِساس . (اقرب الموارد). || تمام کوشش و طاقت : جاء به من حسه و بسه یعنی ؛آورد آن را بتمام کوشش و طاقت خویش و همچنین است : لاطلبنه من حسی و بسی (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء). جهد. (از اقرب الموارد). جهد و طلب . (متن اللغة). || کافی و بس و آن لغت دری است . (منتهی الارب ). مأخوذ از فارسی ، کافی و بس و بسنده . (ناظم الاطباء). رجوع به بس شود. || و با ضمایر «ک » و «ه » بسه و بسک و با فعل مضارع که پس از آن آید ترکیب و صرف شود. (دزی ج 1).
- بسک تتهزا علی . و رجوع به بسه شود.
|| درختی است . (از تاج العروس ).


بس . [ ب ِ س س ] (اِخ ) نام قومی قدیمی است که در جنوب خطه ٔ قدیم تراکی نزدیک سلسله ٔ رود «وب » سکونت داشته و به خونخواری و توحش شهرت یافته اند و مرکز ایشان قصبه ٔ «بسایار» بوده است . (از قاموس الاعلام ترکی ).


بس . [ ب ُ ] (اِ) سیخی باشد آهنی که بر آن گوشت کباب کنند و به عربی سفود خوانند. (برهان ). سیخ آهنی که بر آن گوشت کشند و کباب کنند و بتازی سفود خوانند. (ناظم الاطباء). سیخ آهنی . سفود. (دمزن ). سیخ کباب است که به عربی سفود گویند. (انجمن آرا)(آنندراج ). سیخی که کباب بر آن کشند و بلسک نیز گویند و به عربی سفود خوانند. (فرهنگ سروری ). سیخ کباب که نام عربیش سفود است . (فرهنگ نظام ). || (لهجه ) مخفف بوس هم هست که عرب ، قبله میگویند. (برهان ) (انجمن آرا) (آنندراج ). بوس و بوسه و ماچ . (ناظم الاطباء). بوسه . (دِمزن ).


بس . [ ب ُ س س ] (اِخ ) بساء. خانه ای است از غطفان بن سعدبن قیس غیلان که آن را عبادت میکردند و ظالم بن اسعدبن ربیعةبن مالک بن مرةبن عوف آن را بنا کرد هنگامیکه دید قبیله ٔ قریش کعبه را طواف میکنند و بسعی بین صفا و مروه می پردازند وی آن را ذم کرد و این خانه را بساخت . و صاحب عُباب آرد:وی سنگی از صفا و سنگی از مروه برداشت و بسوی قوم خود بازگشت و گفت : ای گروه غطفان ، قریش را خانه ای است که در گرداگرد آن طواف میکنند آنانرا صفا و مروه است و شما را هیچ نیست آنگاه خانه ای باندازه ٔ کعبه بناکرد و آن دو سنگ را بر آن نهاد و گفت اینها صفا و مروه اند بدین از کعبه کفایت کنید. آنگاه زهیربن خباب بن هبل بن عبداﷲبن کنانه کلبی آن را غارت کرد و ظالم را کشت و بنای آن را ویران کرد. (از تاج العروس ). و یاقوت آرد: خانه ای است که غطفان آن را مشابه کعبه بناکرد و گویند نام آن بُسّاء است . (از معجم البلدان ).و رجوع به منتهی الارب ، ناظم الاطباء و آنندراج شود.


بس . [ ب ُ س س ] (اِخ ) زمینی است مر بنی نصربن معاویه را. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). زمینی است متعلق به بنی نصربن معاویةبن بکربن هوازن نزدیک حنین و آن را بُسّی ̍نیز گویند و آن نام کوههایی است در سرزمین ایشان و عباس بن مرداس سلمی در این شعر از آن یاد کرده است :
رکضت الخیل فیها بین بس
الی الاوراد تحنط بالنهاب .
و عاهان بن کعب گوید:
بنیک و هجمة کاشاء بس
غلاظ منابت القصرات کوم .

(از تاج العروس ).


و رجوع به معجم البلدان شود.

بس . [ ب ُ س س ] (اِخ ) کوهی است در بلاد محارب بن خصیصه . (از معجم البلدان ). و گفته اند آبی است غطفان را. (از معجم البلدان ).


بس . [ ب ُ س س ] (اِخ ) کوهی است نزدیک ذات عرق .(منتهی الارب ) (از معجم البلدان ) (از تاج العروس ).


فرهنگ عمید

۱. بسیار، افزون: بسم حکایت دل هست با نسیم سحر / ولی به بخت من امشب سحر نمی آید (حافظ: ۴۸۴ ).
۲. کافی، تمام: همین قدر بس است.
۳. (قید ) فقط: نیاساید اندر دیار تو کس / چو آسایش خویش جویی و بس (سعدی۱: ۴۲ ).
۴. (شبه جمله ) بس کن، بازبایست، دست بردار: بیندیش و آنگه برآور نفس / وز آن پیش بس کن که گویند «بس» (سعدی: ۵۶ ).
* بس آمدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] کفایت کردن.
* بس آمدن با کسی: [قدیمی] حریف شدن در زور و قدرت با کسی: آرزو خار و خسی نیست که آخر گردد / ور نه با شعلهٴ خوی تو که بس می آید (صائب: لغت نامه: بس آمدن ).
* بس کردن: (مصدر لازم )
۱. دست از کاری برداشتن و بازایستادن.
۲. بسنده کردن.

۱. بسیار؛ افزون: ◻︎ بسم حکایت دل هست با نسیم سحر / ولی به بخت من امشب سحر نمی‌آید (حافظ: ۴۸۴).
۲. کافی؛ تمام: همین‌قدر بس است.
۳. (قید) فقط: ◻︎ نیاساید اندر دیار تو کس / چو آسایش خویش جویی و بس (سعدی۱: ۴۲).
۴. (شبه‌ جمله) بس کن؛ بازبایست؛ دست بردار: ◻︎ بیندیش و آنگه برآور نفس / وز آن پیش بس کن که گویند «بس» (سعدی: ۵۶).
⟨ بس آمدن: (مصدر لازم) [قدیمی] کفایت کردن.
⟨ بس آمدن با کسی: [قدیمی] حریف شدن در زور و قدرت با کسی: ◻︎ آرزو خار و خسی نیست که آخر گردد / ور نه با شعلهٴ خوی تو که بس می‌آید (صائب: لغت‌نامه: بس آمدن).
⟨ بس کردن: (مصدر لازم)
۱. دست از کاری برداشتن و بازایستادن.
۲. بسنده ‌کردن.


دانشنامه عمومی

بس (ایزد زناشویی) از ایزدان مصر باستان به شمار میرود.ایزدی است که اغلب به هنگام تولد ظاهر می شود.اما اساساً همچون ایزد ازدواج به شمار میرفت و بر آرایش زنان نظارت داشت. بس ایزد محبوبی بود که محتملا از سرزمین پونت برخاست ع چه، در انجا "خداوندگار" خوانده میشد. او به شکل ددخویی کوتوله و ستبر ظاهر می شود. سری بزرگ، چشمانی غول آسا و گونه هایی برجسته دارد. بر چانه اش مو روییده و زبان گنده اش از دهانی باز آویزان است. دسته ای از پر شترمرغ را به عنوان دستار بر سر دارد. پوست یوزپلنگ پوشیده، دمش از پشت آویخته و از میان پاهای چنبری اش پیداست. در نقش برجسته ها و نگاره ها، بر عکس نگاره های کهن مصری که نیم رخ را می نمایانند، او را اغلب با چهره ای کامل می بینیم. معمولاً بی حرکت ایستاده و دست بر رانش نهاده است . هر چند گه گاه شادمانه اما به گونهٔ ناهنجار جست و خیز می زند و چنگ یا تنبور می نوازد، با این حال، دشنهی پهنی را با حالتی تهدیدآمیز در دست دارد.بس نخست به پایین ترین طبقهٔ ایزدان تعلق داشت و مردم در اعصار سلطنت نوین، طبقه متوسط نیز تمایل یافتند که تندیس او را در خانه های خود نگه دارند و نام او را بر فرزندان خویش گذارند. از این دوره است که اغلب بس را در مامیس پرستش گاه ها می بینیم، یعنی زایش گاه هایی که در آن ها زایمان های ایزدی انجام میگرفت. بنابراین او ناظر زایش در دیرالبحری بود و همراه تائوئرت و دیگر فرشتگان حامی به عنوان نگاه بان مادرهای باردار، در کنار بستر ملکه حاضر میشد.
هلیوپولیتان ها
حتی در پایان دوران بت پرستی نیز بس را نگاه بان مردگان میپنداشتند و به همین سبب هم چون ازیریس از محبوبیت همگان برخوردار گشت. پس از پیروزی مسیحیان، بس بی درنگ از یاد انسان محو نشد . زیرا در نوشته ها آمده که دیوی شرور به نام بس بود که حضرت موسی ناگزیر گشت آن را دفع کند، زیرا همسایگان را به وحشت می انداخت. به نظر میرسد تا امروز نیز، نگارهٔ او بر دروازهٔ یاد بود جنوب کارناک نشان گر آن است که آن جا منزل گاه کوتوله ای کج زانو است با سری بزرگ و ریشی انبوه و سهم گین. وای به حال بی گانه ای که در تیرگی شام گاه از کنارش بگذرد و به این چهرهٔ هیولا گونه بخندد ! زیرا غول مزبور بر گلویش چنگ زده، خفه اش خواهد کرد. او بس مصر باستان است که پس از سده های متمادی هنوز از اعمال شگرف خویش - که زمانی عظمتش را نشان می داد- دست بر نداشته است.

دانشنامه آزاد فارسی


بِس (Bes)
در اساطیر مصر، خدای موسیقی و رقص، حامی شادمانی و زایش. معمولاً با شمایل آدم کوتولۀ بی تناسبی ظاهر می شود که به شیر شباهت دارد و اغلب کلاه پرداری هم به سر دارد. بس نزد مصریان بسیار محبوب بود. شکل ظاهر او هنگامی که نخستین بار در دورۀ سلطنت میانه به اساطیر مصر راه یافت، حاکی از آن بود که در اصل گربه ای شکارچی بوده که مارهای خطرناک را شکار می کرده است. در افریقا کلماتی که بر گربه دلالت دارند با این واژه مرتبط اند.

گویش مازنی

پاره کن


۱بگذار ۲بایست توقف کن


۱شکسته بندی ۲وسیله ی بستن و آلت نگاهدارنده چیزی


شیل – کلهامسد چوبی در مسیر رودخانه جهت ایجاد مانع از عبور ...


/bos/ پاره کن & بگذار - بایست توقف کن & شکسته بندی - وسیله ی بستن و آلت نگاهدارنده چیزی & شیل – کلهامسد چوبی در مسیر رودخانه جهت ایجاد مانع از عبور ماهیان به بخش بالایی رود، تا ماهیان از حوزه ی صید مستاجرین رودخانه خارج نشونداین عمل مربوط به روزگار گذشته بود که رودهای شمال ایران در فصل صید مملو از ماهیان گوناگون بوده و از سوی حکومت های محلی به صورت اجاره در اختیار اشخاص قرار می گرفت

واژه نامه بختیاریکا

رَسا

جدول کلمات

کافی

پیشنهاد کاربران

وس

واژه ی بس در تاریخ بیهقی به معنی هر گز هم آمده است .
آنچه تقدیر است ناچار بباشد ، در غمناک بودن بس فایده نیست . 《 تاریخ بیهقی دکتر فیاض ص ۵ چ اول ۱۳۸۴》


بس: بس کن
( ( بس! که نامرد و خشک مغزت کرد
رنگِ کافور و مُشکِ لیل و نهار ) )
( تازیانه های سلوک، نقد و تحلیل قصاید سنائی، دکتر شفیعی کدکنی، زمستان ۱۳۸۳، ص۳۶۶. )


بس:
دکتر کزازی در مورد واژه ی بس می نویسد : ( ( بس در پهلوی در ریخت وسvas بکار برده می شده است . ) )
( ( نخستین که آتش ز جنبش دمید،
ز گرمیش بس خشکی آمد پدید؛ ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 188 )

اکتفا، بسندگی، بسنده، کافی، مکفی، فقط، بسا، بسیار، زیاد، فراوان، کثیر، متعدد، وس


امر برای ایستادن، بایست،

شکم در زبان ملکی گالی ( زبان بومیان رشته کوه مکران در جنوب شرق کشور )

بس کن:ساکت شو، تمام کن.
عده ای از دانش آموزان از معلم می خواهند که امتحان گرفته نشود تعدادی می گویند امتحان باشد سروصدای بچه ها بلند شده، معلم می گوید:خیل و خب، بس کنید. . . .

موقوف


کلمات دیگر: