زادسپرم. [ دِ پ َ رَ ] ( اِخ ) رجوع به زاتسپرم و زاداسپرم شود.
زادسپرم
لغت نامه دهخدا
دانشنامه عمومی
زادسپرم یا زاتسپرم پسر گشن جم، یکی از پیشوایان زرتشتی دوره عباسیان و دستور کرمان و سیرجان بود. وی در حدود قرن سوم هجری می زیست و پدرش گشن جم شاپوران نیز از موبدان بنام آن دوره بود. شهرت وی بدلیل نوشتن کتابی بود در فقه زرتشتی که به گزیده های زادسپرم نامور شد.زادسپرم در این کتاب سعی در آسان سازی احکام زرتشتی و ساده نمودن آن ها داشته است. این نوآوری موجب اعتراض برخی موبدان و نویسندگان زرتشتی شد تا حدی که برادر وی منوچهر کتابی موسوم به نامه های منوچهر در رد بدعت های وی تالیف نمود.
ادبیات فارسی میانه
کلام زرتشتی
ادبیات فارسی میانه
کلام زرتشتی
wiki: زادسپرم
پیشنهاد کاربران
زاد سپرم نامی است که توسط پدر بر فرزند نهاده شده است و احتمالا منظور پدر از این انتخاب " مولود سه پَرَم " بوده است. از دیدگاه پدر این نام به این معنا است که کالبد و یا تن پسرش ( و هر فرد انسانی دیگر ) از لحاظ ساختاری دارای سه بخش ماده ؛ روان و جان می باشد. پَر های دیگر یا جنبه های ساختاری دیگر وجود افراد انسانی از قبیل روح و خویشتن یا خود و نفس در نظر گرفته نشده اند. معنای دیگر این نام تولد سِپَر یا محافظ پدر می باشد. بهر حال در کتاب وی موجودات ، اول به صورت مینویی و سپس گیتی ای آفریده شده اند که شباهت زیادی به عوالم ایده ها و محسوسات افلاطونی و دو جهان معنوی و مادی زرتشت دارد. در رابطه با پیدایش جهان و موجودات زنده و غیر زنده و انسان و خداوند می توانیم با خیال راحت و خاطر جمع و با یقین و اطمینان بدانیم و باور داشته باشیم که این داستان نه تنها به پایان نرسیده است بلکه کلیه داستان هایی که تاکنون در طول تاریخ بشریت در این زمینه سروده شده اند نه تنها کاملا ناقص بلکه بسیار گمراه کننده بوده و هستند. حتا داستان علمی - تخیلی سروده شده توسط دانشمند فقید انگلیسی به نام هاوکینگ تحت عنوان " Grand Design" یا طرح بزرگ در باره پیدایش جهان ناقص و گمراه کننده می باشد، اما از لحاظ علمی دارای محتوایی غنی است و میتواند در سرودن " افسانه نوین آفرینش " مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بتوانیم طرح روشنی از پیدایش جهان و موجودات زنده و غیر زنده و معنا و مفهوم زندگی انسان و نیت و قصد و هدف و فلسفه و حکمت آفرینش ارائه دهیم ، باید خیلی از مفاهیم را دوباره از نو تعریف کنیم و از همه مهمتر مفهوم خدا را از اسارت و انحصارات معارف دینی رها نمائیم و وجود و هستی خداوند را نه تنها پیش فرض بلکه حقیقت مطلق در نظر بگیریم و آنهم بدون تلف کردن عمر و وقت و انرژی در میدان های تقدس و ستایش و پرستش و نیایش و مناجات و احداث عبادتگاه و قربانی حیوانات و عبادات و بندگی ها و خدمات و اجرای واجبات دینی - مذهبی. بینش ها و معارف وحیانی و حدیثی و روایی ادیان تنها زوایای مختلف دید بشری به نحوه و چگونگی پیدایش جهان و انسان و موجودات زنده و غیر زنده می باشند و آنهم در اعصاری که قوای ادراکی فهم و عقل یا خرد انسانی در مراحل اولیه بیداری در سطوح زندگی گروهی ؛ ایلی ؛ طایفه ای و قبیله ای و قومی به سر می برده است. امروز نباید افسون این پدیده شویم که چند میلیارد پیرو ادیان مسیحیت و اسلام وجود دارد. چنین گسترشی دال بر حقانیت یا حقیقت داشتن محتوای کتب به اصطلاح وحیانی و آسمانی این ادیان نیست. امروز اگر از یک مسیحی به پرسیم که آیا حاضر است بجای نام ایسا مسیح و پدر آسمانی از نام محمد و الله استفاده کند، مطمئنن و یقینن یک پاسخ منفی دریافت خواهیم کرد و پاسخ این سوال از دیدگاه کلیه پیروان آیین ها و ادیان و مذاهب مختلف منفی خواهد بود. بنابر این میتوان به سهولت به این نتیجه گیری و قضاوت منطقی و معقول و شهودی رسید که در طول تاریخ بشریت، روند پیدایش و تبلیغ و ترویج آیین ها و ادیان و مذاهب و مبارزه های سرسختانه آنها با همدیگر بر سر حقیقت و خداوند نبوده است بلکه اختلاف و گوناگونی الفاظ زبانی و نام و اثر بنیان گذاران ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک دینی - مذهبی و نام و اثر نزدیکان و یاران آنان بوده است. به عنوان مثال ایسا مسیح خودرا : راه ؛ حقیقت و زندگی دانسته است و به پیروان خود فرموده است که تنها از طریق او میتوانند به سرزمین آسمانی و یا به پیشگاه پدر آسمانی راه یابند و از حیات جاودانه برخوردار گردند. منظور آن بزرگوار این بوده است که راه و طریق دیگری وجود ندارد. از دیدگاه این حقیر چنین ادعایی نشانه بارز و آشکار انحصار طلبی در میادین نام آوری و شهرت طلبی می باشد. محمد مصطفی پیامبر دین اسلام هم فرموده است که اگر اآدم ها رسول بودن اورا زیر سوال ببرند و به تذکرات هدایت گر او گوش فرا ندهند، جای چنیین نافرمانانی توی جهنم خواهد بود.
مفاهیم دیگری که در این زمینه دوباره از نو باید تعریف گرددند، عبارت اند از : زمان و مکان مطلق و نسبی ؛ بیزمانی و بیمکانی ؛ بیکرانی و بینهایت ؛ ازل و ابد ؛ نزول و صعود ؛ ماده و روح و روان و جان و نفس یا من و یا خود ؛ مبداء و معاد؛ قیامت و رستاخیز ؛ بهشت و جهنم ؛ فهم و عقل و احساسات و عواطف و افکار و خیالات و اوهامات ؛ ماهیت و ساختار سیاه چاله ها و ماده و انرژی تاریک ؛ عشق ؛ کلیات و حضرات خمس یا پنجگانه ؛ کاتِگوری ها یا مفاهیم و مقولات دهگانه منطقی و فلسفی؛ زنجیره تولد و مرگ هندوان و سرنوشت های جنسی - عشقی و خویشتن های دهگانه ایرانیان باستان که در قالب واژه اوستایی " خُوا ات و دِتام" به ارث رسیده و تاکنون بطور روشن و حقیقی و مطابق بر واقعیت وجودی انسان ترجمه و شرح داده نشده است ؛ نظریات علمی - تخیلی ریسمان و ام و حلقه ؛ غایت شناسی منطقی و معقول و شهودی نظریه علمی مه بانگ یا بیگ بنگ ؛ علت و معلول ؛ قاعده اشرف ؛ امکانات اخس و اشرف ؛ عوالم هفتگانه و خیلی مفاهیم و موضوعات دیگر. این حقیر در همین سایت به اختصار مفاهیم و موضوعات اشاره شده در بالا را از نو تعریف نموده و شرح داده ام و خواننده گرامی در صورت علاقه می تواند به آنها مراجعه نماید. بهر حال سفر آفرینش دارای منازل بیشماری است و بسیار طولانی و دور و دراز و قلندران علمی و تکنیکی همیشه بیدار و آگاه و هوشیار.
در خیال فاصله بین سیاره زمین و ستاره خورشید را به یک جاده باریک مارپیچی تصور کنید که یک لاکپشت روی آن از منزل زمینی به سوی منزل خورشیدی در حرکت باشد و فاصله ای که در طول یک شبانه روز پشت سر می گذارد برابر باشد با یکی از منازل سفر آفرینش از مبداء تا معاد باضافه برگشت آن از خورشید تا زمین، مشروط براینکه در منزل گاه خورشیدی به پرتو نوری تبدیل نشود.
مفاهیم دیگری که در این زمینه دوباره از نو باید تعریف گرددند، عبارت اند از : زمان و مکان مطلق و نسبی ؛ بیزمانی و بیمکانی ؛ بیکرانی و بینهایت ؛ ازل و ابد ؛ نزول و صعود ؛ ماده و روح و روان و جان و نفس یا من و یا خود ؛ مبداء و معاد؛ قیامت و رستاخیز ؛ بهشت و جهنم ؛ فهم و عقل و احساسات و عواطف و افکار و خیالات و اوهامات ؛ ماهیت و ساختار سیاه چاله ها و ماده و انرژی تاریک ؛ عشق ؛ کلیات و حضرات خمس یا پنجگانه ؛ کاتِگوری ها یا مفاهیم و مقولات دهگانه منطقی و فلسفی؛ زنجیره تولد و مرگ هندوان و سرنوشت های جنسی - عشقی و خویشتن های دهگانه ایرانیان باستان که در قالب واژه اوستایی " خُوا ات و دِتام" به ارث رسیده و تاکنون بطور روشن و حقیقی و مطابق بر واقعیت وجودی انسان ترجمه و شرح داده نشده است ؛ نظریات علمی - تخیلی ریسمان و ام و حلقه ؛ غایت شناسی منطقی و معقول و شهودی نظریه علمی مه بانگ یا بیگ بنگ ؛ علت و معلول ؛ قاعده اشرف ؛ امکانات اخس و اشرف ؛ عوالم هفتگانه و خیلی مفاهیم و موضوعات دیگر. این حقیر در همین سایت به اختصار مفاهیم و موضوعات اشاره شده در بالا را از نو تعریف نموده و شرح داده ام و خواننده گرامی در صورت علاقه می تواند به آنها مراجعه نماید. بهر حال سفر آفرینش دارای منازل بیشماری است و بسیار طولانی و دور و دراز و قلندران علمی و تکنیکی همیشه بیدار و آگاه و هوشیار.
در خیال فاصله بین سیاره زمین و ستاره خورشید را به یک جاده باریک مارپیچی تصور کنید که یک لاکپشت روی آن از منزل زمینی به سوی منزل خورشیدی در حرکت باشد و فاصله ای که در طول یک شبانه روز پشت سر می گذارد برابر باشد با یکی از منازل سفر آفرینش از مبداء تا معاد باضافه برگشت آن از خورشید تا زمین، مشروط براینکه در منزل گاه خورشیدی به پرتو نوری تبدیل نشود.
کلمات دیگر: