کلمه جو
صفحه اصلی

ژاله قائم مقامی

دانشنامه عمومی

عالمتاج قائم مقامی متخلص به ژاله (۱۲۶۲، فراهان – ۵ مهر ۱۳۲۶، تهران) شاعر ایرانی بود. وی مادر حسین پژمان بختیاری می باشد.
یاسمن(نعیمه)آرنگ. بیدار خاموش: نقد و بررسی زندگی و شعر ژاله قائم مقامی شاعر آیینه ها، تهران: نشر برزآفرین، 1393
بنفشه حجازی (۱۳۸۲)، تذکره اندرونی: شرح احوال و شعر شاعران زن در عصر قاجار تا پهلوی اول، تهران: نشر قصیده سرا، ص. ص ۷۸ تا ۸۲، شابک ۹۶۴-۷۶۷۵-۷۶-۳ برگرفته از اندیشه نگاران زن در شعر مشروطه، ص ۱۲۹
درباره ژاله قائم مقامی- شاعر نقشی با خیال آمیخته
ژاله قائم مقامی، اولین شاعر فمینیست دوران مشروطیت
زنی با زبانی چو شمشیر
ژاله عالمتاج قائم مقامی
ژاله در اسفندماه ۱۲۶۲ خورشیدی در فراهان زاده شد. مادرش مریم یا گوهر ملک دختر معین الملک بود و پدرش میرزا فتح الله، نبیرهٔ قائم مقام فراهانی. او در پنج سالگی خواندن فارسی و عربی را نزد یک شیخ آغاز کرد و تا پانزده سالگی دروس دیگر را آموخت.
در پانزده سالگی همراه خانواده اش به تهران رفت و در سال ۱۳۱۷ ق. با دوست پدرش، علی مرادخان بختیاری (علی مراد خان میرپنج بختیاری، خواهرش همسر سردار اسعد بود ) که در خدمات لشکری و نظامی بود- و دخترانش از ژاله بزرگتر بودند - به ناچار ازدواج کرد و پسرش، حسین پژمان بختیاری را به دنیا آورد. ازدواج آن ها پس از دو یا سه سال به جدایی انجامید. پژمان ابتدا تحت سرپرستی پدرش بزرگ شد و با مرگ علی مرادخان سرپرستی او بر عهده علی قلی خان سردار اسعد و جعفرقلی خان سردار اسعد درآمد تا آن که در ۲۷ سالگی نزد مادرش رفت و تا پایان عمر ژاله با وی بود.
ژاله 23 ساله بود که نهضت مشروطه به وقوع پیوست، اما او بیشتر شاعری بود درون گرا، چنان که حتی به دلیل شرایط تاریکی که در آن می زیست و اشعار زنانه و سنت شکنی که سروده بود شاعری خود را از دیگران و حتی از فرزندش مخفی می کرد.

نقل قول ها

عالَم تاج قائم مقامی با تخلُّص ژاله (۲۷ فوریه ۱۸۸۴، فراهان - ۲۸ سپتامبر ۱۹۴۷، تهران) شاعر ایرانی؛ مادر حسین پژمان بختیاری بود.


کلمات دیگر: