ژان بودریار (به فرانسوی: Jean Baudrillard) (۲۷ ژوئیه ۱۹۲۹–۶ مارس ۲۰۰۷ میلادی) جامعه شناس، فیلسوف، عکاس و نظریه پرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی است.ژان بودریار معروفترین و جنجالی ترین نظریه پرداز پست مدرنیته است. او استدلال می کند که جوامع پسامدرن از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات اشباع و به عصر وانمایی (شبیه سازی) وارد شده اند. به نظر بودریار طلیعهٔ فرهنگ های مصرفی اساساً مرزبندی های معمول بین هنر والا و هنر نازل، امور عمیق و امور سطحی، فرهنگ و کالا، دال و مدلول و نفس ایدهٔ نیازهای انسانی را برای برآورده ساختنِ آن ها در ورطهٔ تردید افکنده است. او از طریق تحلیلی که رویکرد پساصنعتی آشکارترین به خود گرفته است، استدلال می کند که روابط واقعی تولید و مصرف، جای خود را به یک نظام نشانه ای داده اند.
نظام اشیا (۱۹۶۸)
جامعۀ مصرفی: اسطوره ها و ساختارها (۱۹۷۰)
آینۀ تولید (۱۹۷۳)
مبادلۀ نمادین و مرگ (۱۹۷۶)
فوکو را فراموش کن (۱۹۷۷)
اغوا (۱۹۷۹)
وانموده و وانمایی (۱۹۸۱)
در سایهٔ اکثریت های خاموش (۱۹۸۲)
آمریکا (۱۹۸۶)
خلسۀ ارتباط (۱۹۸۷)
جنگ خلیج رخ نداد (۱۹۹۱)
فریب پایان (۱۹۹۲)
گذرواژه ها (۲۰۰۰)
بودریار به واسطه ایده هایی همچون وانموده (simulation) و ابرواقعیت یا واقعیت حاد (hyper-reality) شهرت یافت.
به باور بودریار در دوران مدرن، هنر، واقعیت را بازنمایی (Represent) می کرد.اما در دوران پست مدرن، این رابطه به هم ریخته و مرز واقعیت و بازنمایی (Representation) از بین رفته، و گاهی رابطهٔ آن دو برعکس شده، و واقعیت تقلیدی از بازنمایی گشته است؛ و بازنمایی ها به جای بازنمایی از واقعیت، از همدیگر تقلید می کنند و به یکدیگر ارجاع می دهند. بودریار این شبکهٔ بافته شده از بازنمایی های رسانه ها را ابرواقعیت می نامد.
بودریار را به واسطه ملاحظه عجیبی که در سال ۱۹۹۱ در مورد جنگ خلیج فارس ارائه کرد نیز می شناسند؛ او گفت:
نظام اشیا (۱۹۶۸)
جامعۀ مصرفی: اسطوره ها و ساختارها (۱۹۷۰)
آینۀ تولید (۱۹۷۳)
مبادلۀ نمادین و مرگ (۱۹۷۶)
فوکو را فراموش کن (۱۹۷۷)
اغوا (۱۹۷۹)
وانموده و وانمایی (۱۹۸۱)
در سایهٔ اکثریت های خاموش (۱۹۸۲)
آمریکا (۱۹۸۶)
خلسۀ ارتباط (۱۹۸۷)
جنگ خلیج رخ نداد (۱۹۹۱)
فریب پایان (۱۹۹۲)
گذرواژه ها (۲۰۰۰)
بودریار به واسطه ایده هایی همچون وانموده (simulation) و ابرواقعیت یا واقعیت حاد (hyper-reality) شهرت یافت.
به باور بودریار در دوران مدرن، هنر، واقعیت را بازنمایی (Represent) می کرد.اما در دوران پست مدرن، این رابطه به هم ریخته و مرز واقعیت و بازنمایی (Representation) از بین رفته، و گاهی رابطهٔ آن دو برعکس شده، و واقعیت تقلیدی از بازنمایی گشته است؛ و بازنمایی ها به جای بازنمایی از واقعیت، از همدیگر تقلید می کنند و به یکدیگر ارجاع می دهند. بودریار این شبکهٔ بافته شده از بازنمایی های رسانه ها را ابرواقعیت می نامد.
بودریار را به واسطه ملاحظه عجیبی که در سال ۱۹۹۱ در مورد جنگ خلیج فارس ارائه کرد نیز می شناسند؛ او گفت:
wiki: ژان بودریار