کلمه جو
صفحه اصلی

وی اس نایپل

دانشنامه عمومی

سِر ویدیادار سوراجپراساد نایپل (به انگلیسی: Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul) ۱۷ اوت ۱۹۳۲ - درگذشته ۱۱ اوت ۲۰۱۸ که بیشتر با نام وی. اس. نایپل شناخته می شود رمان نویس و مقاله نویس ترینیدادی-بریتانیایی با ریشه هندی بود. وی در طول زندگی ادبی خویش بیش از ۳۰ کتاب نوشت. او در سال ۱۹۷۱ (میلادی) برنده جایزه ادبی من بوکر و در سال ۲۰۰۱ (میلادی) برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
مشت مالچی عارف (۱۹۵۷) برگردان (ترجمه) مهدی غبرایی
انتخابات الویرا (۱۹۵۸)
خیابان میگل (۱۹۵۹)
خانه ای برای آقای بیسواس (۱۹۶۱) برگردان (ترجمه) مهدی غبرایی
گذرگاه میانه (۱۹۶۲)
منطقه تاریکی (۱۹۶۴)
پرچمی بر فراز جزیره (۱۹۶۷)
مردان مقلد (۱۹۶۷)
ناپدید شدن ال دورادو (غیرداستانی، ۱۹۶۹)
در کشوری آزاد (۱۹۷۱)
چریک ها (۱۹۷۵)
هند تمدن مجروح (۱۹۷۷) برگردان (ترجمه) احمد میرعلائی
خم رودخانه (۱۹۷۹) برگردان (ترجمه) مهدی قراچه داغی
بازگشت اوا پرون (۱۹۸۰)
در میان مؤمنان (۱۹۸۱)
راز رسیدن (۱۹۸۷)
هند اکنون یک میلیون شورشی (۱۹۹۰)
راهی در جهان (۱۹۹۴)
فراسوی ایمان (۱۹۹۸)
جماعت نویسنده؛ شیوه نگرش و احساس (غیرداستانی، ۲۰۰۷)
رمان های خانه ای برای آقای بیسواس و خم رودخانه مهمترین نوشته های وی هستند که هر دو به زبان فارسی بازگردانی شده اند. در سال ۲۰۰۸ (میلادی) نویسنده ای به نام «پاتریک فرنچ» نخستین زندگی نامه معتبر نایپل را با نام دنیا همین است که هست نوشت.
نایپل دو بار در سال های ۱۳۵۸ (خورشیدی) و ۱۳۷۶ (خورشیدی) به ایران سفر کرده است.
نایپل در ۱۷ اوت ۱۹۳۲ (میلادی) در چاگواناس بزرگترین شهر کشور ترینیداد و توباگو در خانواده ای هندی تبار به دنیا آمد. پدربزرگ او به عنوان خدمتکار از هندوستان به ترینیداد کوچ کرده بود. شش ساله بود که با خانواده اش به پرت آو اسپاین نقل مکان کرد. در سال ۱۹۵۰ (میلادی) پس از پایان دوره دبیرستان، نایپل که برنده جایزه کمک هزینه تحصیلی شده بود دانشگاه آکسفورد را انتخاب کرد و به انگلستان رفت. در زمانی که دانشجو بود از اختلال افسردگی عمده رنج می برد و اقدام به خودکشی کرد.

نقل قول ها

سِر ویدیادار سوراجپراساد نایپل (به انگلیسی: Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul) زاده ۱۷ اوت ۱۹۳۲) که بیشتر با نام وی.اس. نایپل شناخته می شود رمان نویس و مقاله نویس هندو ترینیدادی تبار بریتانیایی است. نایپل در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
• «ممکن است اتفاقات واقعی، تحریف شوند و واقعیات، تغییر یابند. اما داستان ها هیچ وقت دروغ نمی گویند.»• «مسئله این نیست که این جا، درست و غلط وجود ندارد. بلکه این جا، هیچ چیز درستی وجود ندارد.»• «این کار، قاچاق را آسان می کرد؛ اما من می ترسیدم که خود م را درگیر این کار کنم، چون حکومتی که قوانین خودش را زیر پا می گذارد، به راحتی می تواند شما را هم زیر پا بگذارد.»


کلمات دیگر: