کلمه جو
صفحه اصلی

گفتاوردها درباره سید محمد خاتمی

نقل قول ها

موضوعاتدر آثار و سخنان او
• «جناب مستطاب حجت الاسلام آقای سید محمد خاتمی - دامت افاضاته - از آنجا که مطبوعات کشور در ساختن جامعه نقش مؤثری را ایفا می نماید، جناب عالی را به خاطر شایستگی و لیاقتی که در ادارهٔ اینگونه امور دارید به سرپرستی روزنامهٔ کیهان که مربوط به مستضعفین است منصوب می نمایم و البته متوجه هستید که مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم و کشور باشند و از آزادی های در حدود قوانین مقدس اسلام و قانون آسای به بهترین وجه تأمین شود. امید است به یاری خدا و با همکاری کارکنان متعد این روزنامه را در راه تحقق بخشیدن به آرمان های انقلاب اسلامی اداره نمائید. از خدای متعال توفیق همگان را در این راه مسئت دارم.» (۱۹ نوامبر ۱۹۸۰/ ۲۸ آبان ۱۳۵۸) -> روح الله خمینی
• «حجت الاسلام خاتمی اگر در تهران به فعالیت می پرداخت، ما می توانستیم طالقانی دیگری در تهران داشته باشیم.» به نقل از محمود دعایی (با اشاره به بازگشت خاتمی به زادگاهش پس از انقلاب و برگزیدگی او در مجلس یکم از حوزهٔ انتخابیه اردکان) (۱۹ نوامبر ۱۹۸۰/ ۲۸ آبان ۱۳۵۸) -> احمد خمینی
• : «سیاه!» : بله… رنگ سیاه را خیلی دوست دارم. بالاتر از سیاهی رنگی نیست.» ۶ نوامبر ۱۹۹۹/ ۱۵ آبان ۱۳۷۸؛ «گفت وگوی منصور ضابطیان با او، مجلهٔ گزارش فیلم، شمارهٔ ۱۳۷» -> لیلا حاتمی
• «نتیجهٔ منطقی توسعهٔ تاریخی تمدن اسلامی، این است که، یک رهبر بزرگ جهان اسلام، مانند رئیس جمهور محمد خاتمی، پرچم گفت و گوی بین تمدنها را برافرازد و این یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است که امام خمینی بنیان نهاد که جهان، ابعاد گوناگون آن را پیدا می کند.» (۳ مارس ۲۰۰۰/ ۱۳ اسفند ۱۳۷۸) رئیس مرکز فرهنگ اسلامی کلمبیا منبع -> خولیان آرتور زاپاتا فلیسیانو
• «ما با بررسی مناسب سیاسی، تاریخی و اجتماعی می بینیم که خاتمی، شخصیتی بی نظیر در تاریخ معاصر ماست و در این برهه تنها کسی است که می تواند در قلمرو ارزشها، پشت سر رهبری گام بردارد.»• «خاتمی بهترین هدایتگر قوهٔ مجریه است.» (۲۱ مه ۲۰۰۰/ ۱ خرداد ۱۳۷۹) منبع -> زهرا رهنورد
• «خاتمی با آرای مردم برگزیده شد، چون مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با مردم است، پس این مردم بودند که به خاتمی مشروعیت دادند.» (۱۰ ژوئن ۲۰۰۰/ ۲۱ خرداد ۱۳۷۹) منبع -> شهربانو امانی
• «اکنون دوران شبیه سازی، آقای خاتمی به بنی صدر سپری شده و این مسئله به وسیلهٔ شخصیت خود آقای خاتمی خنثی گشت.» (۳ سپتامبر ۲۰۰۹/ ۱۳ شهریور ۱۳۷۹) منبع -> عاتقه صدیقی
• «اتفاقی که بر اثر مسافرت های خاتمی به خارج از مرزها صورت گرفته درست مشابه آن چیزی است که در سال ۷۶٬۷۷ در داخل کشور اتفاق افتاد که برای نخستین بار مردم با رئیس جمهوری روبه رو شدند که این چنین از حقوق مردم و احترام به ملت و قانون مداری سخن می گفت.» (۳۰ ژوئن ۲۰۰۰/ ۱۰ تیر ۱۳۷۹) منبع -> صادق زیباکلام
• «من شخصاً مایل هستم از آقای خاتمی نکات بسیاری را در خصوص هم زیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و مسیحیان بیاموزم.» (۳۰ ژوئن ۲۰۰۰/ ۱۰ تیر ۱۳۷۹) منبع -> یوهانس راو
• «آقای رئیس جمهور! شما به ما بیاموزید که چگونه مانندِ شما اقتصاد و سیاست را از پنجرهٔ فرهنگ بنگریم. دنیای سیاست امروز به چنین سؤالاتی می اندیشد. اگر ما از پنجره فرهنگ به جهان بنگریم، در آن صورت نگاه ما به جهان عمیق تر خواهد بود.» (۲۲ ژوئیه ۲۰۰۰/ ۱ مرداد ۱۳۷۹) منبع -> یوهانس راو
• «افتخار ما این است که با یک فرد آزاده، میهن خواه و مردم دوست سر-و-کار داریم، زیرا روزی تمام می شود، اما خاتمیِ مردم دوست همواره می ماند.»جهانگیر اوشیدری (۱۸ اکتبر ۲۰۰۰/ ۲۷ مهر ۱۳۷۹) منبع -> خاتمیِ رئیس جمهور
• «سیاست خارجی ما یا حداقل آن مقداری که به صورت گفتمان مطرح می شد؛ پیش از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تا حدودی بر بار تهاجمی و نفی دیگران استوار بود و خاتمی در کسوت یک روحانی از کشوری که یک انقلاب تمام عیار و بزرگ در آن صورت گرفته، این سیاست را تغییر داد.»• «رئیس جمهوری کشورمان به هرکجا که پا گذاشته، توانسته تصویر نوین و جذابی از ایران، اسلام و انقلاب اسلامی برای مخاطبانش ترسیم کند… البته باید توجه داشت که این تصویر ایجاد شده از ایران توسط رئیس جمهور خاتمی اگر با اقدامات عملی هم راه و هم سو نباشد نخواهد توانست تأثیری بلند مدت و کامل را ایجاد کند.»• «آقای خاتمی شعارهای پایه ای انقلاب را بیان کرده اند که در طول سال های گذشته به آنها عمل نشده است، بنابراین حرف های آقای خاتمی همان آرمان های انقلاب و امام (ره) است و همهٔ مسؤولان و مردم باید در بیان این عقاید، افتخار کنند.» (۶ نوامبر ۲۰۰۰/ ۱۶ آبان ۱۳۷۹) -> غلامحسین مظفری
• «آنچه که خاتمی بیان کرد این بود که چرا باید بین غرب وشرق فقط تضادها مطرح باشند، حال آن که ما می توانیم درمورد تمدن هایمان گفت وگو کرده و درکنار آن سنتهایمان را حفظ کنیم، به اصول عقاید و رفتاری یکدیگر احترام بگذاریم و بدانیم که وجودتمدنهای متفاوت نمی تواند موجب ستیز وجنگ شود.» (۷ نوامبر ۲۰۰۰/ ۱۷ آبان ۱۳۷۹) -> صادق زیباکلام
• «به نظر من در پاره ای از عرصه ها، دولت خاتمی و خصوصاً شخص وی کارآمدترین دولت یکصدساله اخیر جامعهٔ ما محسوب می شود.»• «گفتمان آقای خاتمی در جامعه رسوخ پیدا کرده و مستقل از شخصیت ایشان عمل می کند، بنابراین معتقدیم که گفتمان ایشان کماکان در جامعه، گفتمان برتر خواهد بود و پروژهٔ اصلاحات نیز به راه خود ادامه خواهد داد، چرا که جامعهٔ ما نیازمند چنین پروژه ای است و هیچ عاملی نمی تواند مانع از پیشرفت این روند فزاینده باشد.» (۱۲ نوامبر ۲۰۰۰/ ۲۲ آبان ۱۳۷۹) -> محمدرضا تاجیک
• «نقد خاتمی جدا از نقد خود اصلاحات نیست. اهدافی که ایشان مطرح کردند جزو خواسته های ملت ایران بوده ولی هرگز به طور واقعی محقق نشده است… در تمام دوران دولت خاتمی کنترل اقتصادی کشور در دست مافیای اقتصادی بوده است.» (۱۹ نوامبر ۲۰۰۰/ ۲۹ آبان ۱۳۷۹) -> حبیب الله پیمان
• «اصلاحات متعلق به مردم است. دوم خرداد را نیز آقای خاتمی به وجود نیاورده است بلکه متعلق به مردم است… در این که منتخب مردم (خاتمی) شایسته بود و مردم هجوم آوردند و رأی دادند به جای خود محترم است اما تا ایران هست، حکومت ها و افراد و قشرها می روند اما مردم می مانند.» (۱۹ نوامبر ۲۰۰۰/ ۲۹ آبان ۱۳۷۹) -> مهدی کروبی
• «انتخاب آقای خاتمی از ناحیه اکثریت قاطع ملت در حقیقت اعتراض به روند موجود از قبل بود؛ و ملت از او انتظارات بجایی داشتند.» ۶ ژانویه ۲۰۰۱/ ۱۷ دی ۱۳۷۹/ ۱۰ شوال ۱۴۲۱؛ «پاسخ به پرسش هایی ده گانه فرستاده شده از پاریس» -> حسینعلی منتظری
• «در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، همهٔ احزاب، حوزه های علمیه وحتی صدا و سیما همداستان و همصدا شدند تا نامزد مورد علاقهٔ خود را تبلیغ کنند. آنها ـ حتی ـ با راه اندازی کارناوال شادی و توهین به نهضت عاشورا، خواستند چهرهٔ محبوب خاتمی را مخدوش کرده، مردم را از وی برگردانند. اما مردم ایران، پس از ۲۰ سال، تصمیم گرفته بودند تا دوم خرداد را به عنوان برگ سبزی درتاریخ انقلاب اسلامی نمایش داده، ثبت کنند. مردم سلحشور، آزاداندیش و آزاده ای ایران، این بار، خودشان انتخاب می کردند و بدین سان مردم، به کسی که اعتقاد داشتند، رای دادند. زیرا مطالبات خود را در شعارهای خاتمی می دیدند.»• «جریان فکری خاتمی باعث تقویت هویت دینی وملی درنسل جوان گردیده است ودشمنان نظام اسلامی بیش از دیگران نسبت به موفقیت خاتمی احساس نگرانی می کنند.» «آمریکا هیچ گاه موافق رشد اصلاحات درایران نبود وساده اندیشی است اگر تصور کنیم که آنان به دنبال حاکمیت نظام مردم سالار درایران هستند.» (۱۳ ژانویه ۲۰۰۱/ ۲۴ دی ۱۳۷۹) منبع -> محمد کیانوش راد
• «جنابعالی امثال ما را می شناسید، ما فرزند شهادت هستیم. اگر تمامی این حکومت را به ما بدهند ولی بخواهند از راه و آرمان شهیدان و مردم وفادار و مسلمان، دست بکشیم حتی یک لحظه بر صندلی آن تکیه نخواهیم زد و اگر ببینیم هیچ بخشی از حکومت در دست ما نیست ولی دیگرانی که حکومت می کنند راه و آرمان شهیدان و مردم را دنبال می کنند، برایمان از عسل شیرین تر خواهد بود.»• «جوانان عزیز و فرزندان امام (ره) در دستی، آرمان شهیدان و در دست دیگر، منافع مردم، به صحنهٔ انتخابات خواهند آمد و از شهادت سیاسی و جسمانی هم باکی به خود راه نخواهند داد. متواضعانه عرض می کنم هر چه جنابعالی برنامهٔ شفاف تر، صریح تر، آرمانی تر و مردمی تر ارائه کنید ما به شما نزدیک تر و هر چه از مردم و اسلام فاصله بگیرید، ما هم به میزان از شما فاصله خواهیم گرفت. ما به هیچ وجه حاضر نیستیم از معامله ای که با خدا کرده ایم که راه شهیدانمان را ادامه دهیم و به فکر منافع مردم و اسلام باشیم، صرفنظر کنیم و با هیچ کس و با هیچ قیمتی هم معامله نخواهیم کرد.» (۲۵ آوریل ۲۰۰۱/ ۵ اردیبهشت ۱۳۸۰) منبع -> محسن رضایی
• «مهمترین نتیجهٔ عملکرد اجتماعی ـ فرهنگی دولت خاتمی، کاهش فاصله طبقاتی میان حکومتگران و حکومت شوندگان می باشد.» (۲۵ مه ۲۰۰۱/ ۴ خرداد ۱۳۸۰) منبع -> فخرالسادات محتشمی پور
• «طرح گفت و گوی تمدن ها توسط خاتمی فرصتی فراهم کرد تا طرف های غربی نظرشان در مورد اسلام و نیروهای آزادی طلب نیز مساعد ترشود… با این طرح مشخص شد، حرکت هایی را که غرب ضد تمدن می داند، درگیری تمدن ها نیست بلکه دفاع از خود در برابر هر دشمنی است. این حرکت ها ارزش و باوری دارد که از اسلام عظیم به دست آمده است، اسلامی که با تمدن های دنیا و قدمت انسانیت موجود بوده است.» (۲۷ مه ۲۰۰۱/ ۸ خرداد ۱۳۸۰) منبع -> خالد مشعل
• «از سالیان گذشته آرزو داشتم به سرزمینی سفر کنم که الهام بخش گوته در سرودن دیوان شرقی ـ غربی بوده است. در طول سفر، در مطبوعات، سخنان آقای خاتمی، رئیس جمهور شما را خواندم که گفته بود، مسئله امروز جهان این است که رهبران همهٔ کشورها، علیه جنگ تمدن ها بپاخیزند. این کلام باعث خوشحالی عمیق من شد.»• «اگر جهان به ایدهٔ خاتمی دربارهٔ گفت و گوی ادیان و تمدن ها توجه کند، صلح و آشتی در دنیا برقرار خواهد شد؛ چرا که نظریهٔ گفت وگوی تمدن ها و ادیان در مقابل نظریهٔ جنگ تمدن ها مطرح شد. مردم دنیا به جای کینه توزی، حقایق یکدیگر را بشناسند و حول این حقایق زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.»، (۱۹ دسامبر ۲۰۰۱/ ۲۸ آذر ۱۳۸۰) منبع -> ژرژیک ابرامیان
• «اگر اندک درایتی در جریان راست و اقتدارگرا وجود داشته باشد باید به خوبی از جریان عقلانی که به نام اصلاحات درون حاکمیت حضور پیدا کرده، استقبال کند به خصوص خاتمی و تفکر ایشان را مورد استقبال قرار دهند؛ و بدانند که راه تنفس و زندگانی برای خود آنها و دیگران همین است و خارج از این مشکلات به صورت لاعلاج باقی خواهد ماند.» (۶ ژوئیه ۲۰۰۲/ ۱۵ تیر ۱۳۸۱) ایسنا -> محمد نعیمی پور
• «سید محمد خاتمی آمد و یک سری نصیحت ها به ما کرد تا به ما یاد دهد که مسایل اجتماعی خودمان را با همکاری هم و به دست خود حل کنیم و در مقابل استعمارگران وحدت نظر داشته باشیم.»• (۲۲ ژوئیه ۲۰۰۲/ ۳۱ تیر ۱۳۸۱) ایسنا -> خوزه ویلسون سی کی یرا کامپوس
• «ملت لبنان به رئیس جمهوری و کشور ایران عشق می ورزند و همدلی وسیعی میان ملت وجود دارد… جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه خود می تواند پیام اسلام را که صلح ودوستی است به جهانیان برساند.» (۱۱ مه ۲۰۰۳/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۲) منبع -> عبدالامیر قبلان
• «همه گرایش ها و گروه های مختلف لبنانی از رئیس جمهور ایران به خاطر ارائهٔ ایده گفت وگوی تمدن ها به نیکی یاد می کنند.» (۱۱ مه ۲۰۰۳/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۲) منبع -> حسین الحسینی
• «شما نمایندهٔ کشوری با اصالت و کهن هستید و به عنوان دولتی قدرتمند برای کشورهای عربی نقش قابل توجهی در روابط با دیگر کشورهای عربی و نیز کشورهای جهان ایفا می کنید.» «ما شاهد هستیم که رئیس جمهوری ایران مانند امام موسی صدر به قضایای فلسطین می نگرد.» (۱۴ مه ۲۰۰۳/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۲) منبع -> نبیه بری
• «خاتمی با طرح مردم سالاری دینی و یا دموکراسی سعی کرد روش جدیدی را ارایه دهند و روابط فی مابین مردم با مردم و دولت با مردم را در یک چارچوب تعریف شده ارایه بدهند… در حقیقت همه مردم اذعان دارند که صداقت آقای خاتمی در کلان و جدیت در عمل یکی از خصوصیات و مشخصه های بارز وی بوده است.» (۲۵ اوت ۲۰۰۳/ ۳ شهریور ۱۳۸۲) -> سلیم مرعشی
• «مهمترین نقطه قوت دولت آقای خاتمی، شخص آقای خاتمی است زیرا با بیان تئوری ها و اندیشه هایی که وی در طول مدت ریاست جمهوری خود ارائه داد تأثیرات زیادی در عرصه های مختلف از خود برجاگذاشت. در واقع ایشان ادبیات سیاسی موجود در کشور را از دوم خرداد ۷۶ به بعد تغییر داد و نقدپذیر بودن مسوولان را برای مردم اثبات کرد. یعنی یک مسوولان ضمن نقدپذیر بودن می توانند دوام و ماندگاری خود را نیز تضمین کنند.» (۲۵ اوت ۲۰۰۳/ ۳ شهریور ۱۳۸۲) -> محمدعلی کوزه گر
• «سید محمد خاتمی نقش بزرگی در طرح و بسط گفتمان اصلاح طلبی بر عهده داشت و توانست اصلاحات به نحو عام را به گفتمانی مقبول تبدیل سازد. وی هرچند در پیشبرد اصلاحات موفق بود لکن بعضی از افراطی های دوم خردادی در فاز تاویل اصلاحات را به انحراف کشیدند، در هر حال خاتمی در پروسه تبیین اصلاحات به مرور در حال نزدیک شدن و شکل دادن به جریان اصیل اصلاحات ملی است.» (۲۱ اکتبر ۲۰۰۳/ ۲۹ مهر ۱۳۸۲) -> امیر محبیان
• «آقای خاتمی! دوران هشت ساله مسئولیت شما به پایان خواهد رسید، کامیابی ها و ناکامی های سیاسی - که طبیعت این مسئولیت سنگین هستند- همه خواهند گذشت، اما شما در تاریخ ایران جاودانه خواهید ماند… شما فرد شایسته ملت ایرانید و افتخار هر ایرانی … و نام شما در کنار پاسداران تاریخ و فرهنگ ایرانی ثبت خواهد شد». (۸ فوریه ۲۰۰۴/ ۱۹ بهمن ۱۳۸۲) -> هارون یشایایی
• «خاتمی زمانی که رئیس جمهور شد چهره آشنایی بود و البته نه برای همه مردم. خاتمی در آن زمان در مملکتی که سرتاسر عبوس و اخم آلود بود به لبخندی مانند نسیم بهشتی بر جان مردم وزید و گفتمانی را با مردم آغاز کرد که ادب و نزاکت و اعتقاد و احترام به امر فراموش شده انسانی موج می زد و مانند آب زلال و خنکی جانهای تشنه را سیراب می کرد. وی با همین دستمایه، دل مردم را اسیر کرد و چنان شگفتی آفرید که حتی سفرایی که از ایران خارج شده بودند به این کشور بازگشتند. در آن زمان احدی نه در داخل و نه در خارج تردیدی در درستی انتخابات ایران نکرد و خاتمی به عنوان رئیس مملکتی که بیشترین پشتوانه را داشت، خوش درخشید و مردم هشت سال شاهد تلاش این مردم بزرگ برای اعتلای کشور و همچنین از سوی دیگر شاهد کارشکنی های سازمان یافته بودند.»• «اصلاحات امیرکبیر و اصلاحات خاتمی هر دو در جهت مدرن کردن جامعه بوده اند. البته روش امیرکبیر در انجام این اصلاحات، طریق سنتی بر اساس متون سیاست نامه ها و ملوک نامه های گذشتگان بود و روش خاتمی توجه به سیاست های مدرن جهانی و حکومت های دموکراتیک و اعلامیه های حقوق بشر بوده، هم چنین خصلت ها و سنت های قومی و بومی کشور را لحاظ کرده است… شیوهٔ خاتمی در به کارگیری برخی جنبه های سنتی در اصلاحات، گاهی مورد انتقاد برخی از روشنفکران قرار گرفته است، در حالی که وی با اتخاذ این روش در واقع از جریان یک سویهٔ غربی و لیبرال دوری کرده است.» (۹ ژانویه ۲۰۰۵/ ۲۰ دی ۱۳۸۳) منبع -> محمد مددپور
• «عده ای سعی می کنند فعالیت دولت و توجه آن به نسل جوان را به بی دینی و دین گریزی و از طرف آزادی خواهی محمد خاتمی این مرد بزرگ را به ولنگاری تعبیر کنند.» «آقای خاتمی، فرهنگ گفتمان جدیدی در رفتار حاکمیت با مردم بنیانگذاری کرد که ریشهٔ این گفتمان در آموزه های دوران حضرت امام (ره) بوده است.» (۱۰ فوریه ۲۰۰۵/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۳) ایسنا -> مجید انصاری
• «ایده های رئیس جمهور ایران پیرامون گفت وگوی تمدن ها بسیار الهام بخش بوده است.» (۲۲ فوریه ۲۰۰۵/ ۴ اسفند ۱۳۸۳) ایسنا -> شوکت عزیز
• «آقای خاتمی ملاحظات خودش را داشت… فکر می کنم دچار این کابوس بود که مبادا روزی گورباچف ایران بشود، اینکه در دوران ریاست جمهوری ایشان نظام دستخوش تغییرات ساختاری نشود یا در مورد قانون اساسی مواردی که حقوق ملت پایمال می شود و دیگران می توانند از حق انتصابی خود استفاده کنند، امکان تغییرش داده نشود. خط قرمز آقای خاتمی حفظ نظام بود.»• «ما شاهد بودیم که در اواخر دوران آقای هاشمی میزان رفت وآمد دیپلماتیک به حداقل خود رسیده بود و این آقای خاتمی بود که با درایت و سیاست تنش زدایی و بیش از همه اتکا به رأی بالای مردم، توانست با دیگران وارد گفتگو شود، شعارهای خود را مطرح بکند، با آن ها مذاکره بکند و برای ایران یک اعتباری را بیاورد و از همه مهم تر این است که جلوی تهدیدها را با اتکا به آرای مردم و مردمی بودن خود این خطرها را رفع و دفع کند.» (۲۲ فوریه ۲۰۰۵/ ۴ اسفند ۱۳۸۳) -> عیسی سحرخیز
• «نوع نگاه آقای خاتمی به هنر و هنرمندان و در کل اهالی فرهنگ فراموش نمی شود… در دوران ریاست جمهوری خاتمی، دخالت سیاست چندان در هنر محسوس نبوده است.»، ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۳ مرداد ۱۳۸۴) -> امین الله رشیدی
• «متأسفانه برخی آنقدر ظرفیت فضای آزاد فرهنگی که پس از دولت آقای خاتمی به وجود آمد را نداشتند و از این فضای آزاد فرهنگی برای تولید آثار چیپ و نازل سوء استفاده کردند… آزادی فرهنگی از ویژگی های مثبت دولت خاتمی محسوب می شود اما سوء استفادهٔ برخی، این ویژگی و دیگر وجوه مثبت این دولت را کمرنگ کردو به آن لطمه زد.» (۲۵ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۳ مرداد ۱۳۸۴) -> پیمان سلطانی
• «ما اهالی سینما، در سینما، مثل ماهی هستیم - که وقتی در آب است شاید زیاد متوجه اطرافش نباشد. من در جایگاهی قرار ندارم که بتوانم در مورد این شخصیت فرهنگی اظهار نظر کنم اما به عنوان یک ماهی کوچک در اقیانوس سینما آنچه از آقای خاتمی دیدم عملکرد امیدبخش و مثبت ایشان برای سینما بود. سینمای ایران نیاز به حمایت زیاد داشت و معتقدم این اتفاق از جانب ایشان افتاد و سینمای ایران از آن بهره مند شد.» (۲۵ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۳ مرداد ۱۳۸۴) -> علی رضا شجاع نوری
• «گله مندی هایی نیز وجود دارد اما با توجه به فشارها و حساسیت هایی که وجود داشت در مجموع عملکرد آقای خاتمی را مثبت ارزیابی می کنم و بیش از هر چیز از اینکه یک مرد فرهنگی رئیس جمهور ماست احساس غرور و افتخار می کردیم.» (۲۵ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۳ مرداد ۱۳۸۴) -> فرهاد توحیدی
• «خاتمی به لحاظ شخصیت فرهنگی اش نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی و ارتقاء دیدگاه ها به آثار تاریخی و فرهنگی کشور نگرش مثبت و واقعی داشته و گردشگری را لازمهٔ زندگی امروز می داند. (۲۹ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۷ مرداد ۱۳۸۴) -> حسین مرعشی
• «مهم ترین و ارزشمندترین دستاورد دولت خاتمی است… آن فضای انسانی است که او حفظ و توسعهٔ آن در جامعه را نصب العین و مهم ترین هدف خود قرار داده بود. او به واسطهٔ این اهتمام در تمامی افتخارات ملت ما در طی این مدت شریک است. تنها به عنوان یک نمونه، ما امروز با موفقیت های ارزشمند مدیران مدبر و دانشمندان جسور و خلاق خود در زمینهٔ دانش هسته ای مواجه هستیم و این دستاوردی آن چنان عظیم است که اگر قدر و اهمیت آن در رشد اعتماد به نفس ملی و توسعهٔ علمی و اقتصادی کشور به درستی شناخته شود، ارزش تاریخی آن کمتر از ملی شدن صنعت نفت نیست. آیا قابل تصور بود که دانشمندان جوان ما بدون احساس عضویت در جامعه ای که شأن انسان ها را بزرگ می شمارد به سمت موفقیت های عظیم خود گام بردارند؟ این قاعده ای است که دربارهٔ هر افتخار دیگری چه در چارچوب دولت و چه در صحنه کل جامعه صدق می کند و در طول هشت سال گذشته، این افتخارات چه بسیار بوده است.»• «هر که خاتمی را می شناسد و دوست دارد، به عنوان عالمی عامل و دانشمندی روحانی می شناسد که آرمان هایش را از شناخت عالمانه و عمیق دین خود وام گرفته است.» (۳۰ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۸ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> میرحسین موسوی
• «مطمئن باشید تاریخ ایران زحمات، تلاش ها و صداقت ها و تحمل های آقای خاتمی را فراموش نخواهد کرد؛ آقای خاتمی برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی است.» (۳۰ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۸ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> اکبر هاشمی رفسنجانی
• «عنایت ویژه و بها دادن به نخبگان و بزرگان علم و هنر و فرهنگ از سوی خاتمی و در یک کلام حفظ شان انسان از مشخصاتی است که در خاتمی قابل توجه است و هر انسان با انصافی با نگاهی به هشت سال گذشته نمی تواند گامهای دولت را با بی تفاوتی در نظر نگیرد و این واقعیت تلخ است که دستگاه های تبلیغاتی نخواستند مردم به درستی از واقعیت بی مانندشان آگاهی پیدا کنند.»• «خاتمی در عرصه بین المللی به ایران و ایرانیان عزت داد و با طرح گفتگوی تمدنها که متأسفانه در داخل کشور خودمان کمترین توجه به آن شد در این عرصه خوش درخشید.» (۳۱ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۹ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> ایرج فاضل
• «راست آمدی، راست گفتی و راست افق رو برو را به انگشت اشارت نشان دادی. مدح، شایسته تر از تو ممدوحی ندارد. اینک ماییم و کلام سپاس. ماییم و روزگار فراق. ماییم و لحظه قدر. به خانه دوست آمده ای. دوست همراه و یار ما سید محمد خاتمی.» (۳۱ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۹ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> هوشنگ مرادی کرمانی
• «امروز شاید زود باشد، باید کمی زمان بگذرد و فاصله ای میان ما با رخدادها حادث شود تا صدق و سلامت و نیز اهمیت عملکرد و وجود شما مشخص شود.»• «بغض شما در دومین دوره ثبت نام ریاست جمهوری بعضی از ناگفته ها بود و چهره خندان امروز شما درس بزرگی است؛ آمدن به قدرت با چشم گریان و رفتن با لبی خندان.»• «کارگردان توانایی داشتید که اینگونه ناب از کار درآمده اید و آن کارگردان خدای شما بوده است. دست مریزاد و خسته نباشید بابت همه توانستن ها و همه نتوانستن ها.» (۳۱ ژوئیه ۲۰۰۵/ ۹ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> مجید مجیدی
• «سید محمد خاتمی با همه نقدهایی که از او می شود، به زعم بسیاری، همچنان محبوب ترین شخصیت سیاسی ایران است. او با نگاه اخلاقی به سیاست، و با پذیرش و بیان ضرورت نقد در جامعه، مناسبات میان مردم و قدرت را در ایران دگرگون کرد.»، بی بی سی (۱ اوت ۲۰۰۵/ ۱۰ مرداد ۱۳۸۴) منبع -> مهراد واعظی نژاد
• «تدین و پایبندی و نجابت و روحیهٔ نجیب ذاتیِ ایشان واقعاً جزو امتیازات و خصال برجسته در ایشان است… ایشان در همهٔ این مدت، دشمنانی را که کمین کرده و خیز برداشته بودند، ناامید کردند. خیلی ها از سال ۷۶ - از اول تشکیل این دولت - می خواستند آقای خاتمی را در موضع مقابله و مواجههٔ با نظام قرار دهند… اما آقای خاتمی حقیقتاً مقاومت کردند.» -> سید علی خامنه ای (۱ اوت ۲۰۰۵/ ۱۰ مرداد ۱۳۸۴) منبع
• «ریاست جمهوری نتوانست محمد را از من دور کند. او همیشه از زمان کودکی اش تاکنون به من لطف داشته است… وقتی نوجوان بود، مرتب سعی می کرد با کارهایی هر چند کوچک به من و پدرش کمک کند. او تا پیش از ازدواج خود و تا زمانی که در خانه بود، هر روز از آب انبار آب می آورد، نان می گرفت، خرید می کرد، به بازار می رفت و… اما تا بچه بود، شیطنت های زیادی داشت… پرشور و شر بود. اما ما که معتقد بودیم فرزندانمان باید آزادانه زندگی کنند و تربیت شوند تا آزاده خو بارآیند و آزادگی را به دیگران بیاموزند، مانع شیطنت های او نمی شدیم و اجازه می دادیم آزاد باشد.»• «دلم می خواهد تاریخ از سید محمد خاتمی به نیکی یاد کند.» -> سکینه ضیایی، مادر او؛ (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا
• «تحمل و شکیبایی، تواضع و فروتنی، تعقل و تدین در خاتمی موجب شد که یک نگاه مثبت و مقبولی نسبت به وی در اذهان به وجود آید؛ لذا در کل می توان عملکرد خاتمی را مثبت ارزیابی کرد.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> رضا اکرمی
• «خاتمی یک استانداردی را برای ریاست جمهوری تعریف کرد که می توان از آن به عنوان استاندارد خاتمی یاد کرد. هرکس امروز در آن استاندارد نگنجد، مورد پذیرش جامعه نیست.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> مهدی رحمانیان
• «خاتمی روش های بسیار مطلوبی را با تحمل صبر و مشقت برای ادارهٔ حکومت به کار برد.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> نجفقلی حبیبی
• «خاتمی با لبخند آمد و با عذرخواهی رفت. خاتمی با شعار آزادی آمد و با شعار آزادی در چارچوب قانون اساسی رفت. خاتمی با شعار جامعهٔ مدنی آمد و با شعار جامعهٔ مدنی مبتنی بر مدینه النبی رفت. او با شعار اصلاحات آمد و با شعار اصلاحات در چارچوب قانون اساسی و با اولویت مبارزه با فقر و فساد و تبعیض رفت.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> حمیدرضا ترقی
• «قطعاً هر چه از دوران ریاست جمهوری خاتمی فاصله بگیریم هم ارزیابی عملکردش واقعی تر خواهد شد و هم قدر و قیمت و ارزشش بهتر شناخته می شود.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> رجبعلی مزروعی
• «خاتمی طی دوران ریاست جمهوری اش درس های بزرگی از انسانیت و اخلاق به همگان داد.» «اگر همهٔ گروه های سیاسی معتقد به اسلام و ایران به این شعار عمل کنند و از خودخواهی، خودمحوری و گروه محوری دست بکشند قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد… خاتمی تا آنجا که توانست در حد مقدور قانون گرایی را مورد توجه ویژه قرار داد. توجه ایشان به دانشمندان، اصحاب علم، هنر، تحقیق و پژوهش نباید از نظر دور شود… ایشان در برخورد با گروه های مختلف سعهٔ صدر لازم را داشت.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> کاظم اکرمی
• «شخصیت خاتمی ویژه بود اما دولت وی کاملاً جناحی و سیاسی عمل کرد. خاتمی بیشترین ضربه را از اطرافیانش و گروه ها و افراد موسوم به اصلاح طلب خورد.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> اسدالله بادامچیان
• «قطعاً در آینده ملت ایران و فعالان سیاسی و اجتماعی و روشنفکران این سرزمین شخصیت خاتمی را بیشتر از امروز خواهند شناخت، به ویژه آنکه دوران ریاست جمهوری وی را در مقایسه با دیگران قرار دهند.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> هادی قابل
• «من همواره به شخصیت خاتمی ارادت داشته و دارم…» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> مصطفی کواکبیان
• «خاتمی نشان داد که در جایگاه یک مصلح اندیشمند و آگاه به تحولات عمیق جهانی و نیازهای انباشتهٔ داخلی، واقع بینانه و معتدل برای توسعهٔ ایران اسلامی روشنگری می کند… خاتمی در مواقع سرنوشت ساز بین تحبیب چهرهٔ خود و انسجام نظام جمهوری اسلامی صبورانه دومی را برگزید.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> محمدباقر نوبخت
• «خاتمی توانست به این خواستهٔ معمار کبیر انقلاب که دولت باید خدمتگزار ملت باشد مفهوم ببخشد و این بزرگترین محصول هشت سال حضور مؤثر، تاریخی و جاودانهٔ خاتمی بود که در تاریخ سیاسی عصر نوین جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> محمد عطریان فر
• «زنان در دوران ریاست جمهوری خاتمی در نهادها، ارگان ها و وزارتخانه ها فعالیت داشتند و این یکی از نکات مثبت حضور محمد خاتمی در مسند ریاست قوهٔ اجرایی کشور است.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> مریم بهروزی
• «خاتمی اخلاق را ضمیمهٔ سیاست و شکیبایی را در مسند قدرت پیشهٔ خود کرد… ایشان حکومت را نقدپذیر خواست و این امکان را فراهم کرد.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> یدالله اسلامی
• «ما از زحمات و تلاش های ایشان و دولت شان در همهٔ عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکر می کنیم.»• «تنش زدایی همراه با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصحلت صورت گرفته و مصداق بارز رعایت اصل عزت را در دوران خاتمی، توجه ایشان به اهمیت مسئلهٔ هسته ای می دانیم. موضع گیری های شجاعانه، صحیح و به هنگام خاتمی در موضوع هسته ای نمونه ای از ترکیب موزون و به هنجار رعایت اصل عزت و تنش زدایی است.»• «نام خاتمی با نام اصلاحات همزمان در افکار تداعی می شود. در دوران مسوولیت ایشان هیچ کلمه ای به اندازهٔ اصلاحات شاید تکرار نشد.»• «در دوران ایشان هیچ کلمه ای به اندازه اصلاحات تکرار نشد و بنده با آشنایی که با افکار خاتمی از پیش از انقلاب دارم می گویم که اصلاحات موردنظر خاتمی جلوه ای از رویارویی اسلام و تجدد یا همان مدرنیته در دنیای امروز است.»• «چهره گشاده، صبر، حوصله و تحمل نقد و انتقاد از خصوصیات خاتمی است که هرگز فراموش نخواهد شد.» (۲ اوت ۲۰۰۵/ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> غلامعلی حدادعادل
• «نباید بی انصافی کرد؛ حقیقتاً آقای خاتمی در طول دوران ریاست جمهوری اش کارهای ارزنده ای انجام داد. البته این در حالی است که هیچ کس خوب یا بد مطلق نیست. امیدواریم خداوند پاداش کارهای نیکی را که دولت گذشته انجام داد به آنها بدهد و اگر هم کارهای نابابی صورت گرفته، خدا از سر تقصیرشان بگذرد و دولت آتی آنها را جبران کند.» (۵ اوت ۲۰۰۵/ ۱۴ مرداد ۱۳۸۴) ایسنا -> احمد جنتی
• «برای نخستین بار در دولت خاتمی فرهنگ نقد قدرت شکل گرفت و دولت به مخاطبان خود اجازهٔ نقد را داد و انصافاً مخالفان بی رحمانه نقد کردند و در عین حال هیچ مخالفی از نقد خود احساس خطر نکرد و در واقع دولت سعی کرد در جامعه از هزینهٔ نقد بکاهد و شرایط عالمانهٔ آن را فراهم کند.» (۸ اوت ۲۰۰۵/ ۱۷ مرداد ۱۳۸۴) -> احمد مسجدجامعی
• «شما منادی گفت و گوی تمدن ها هستید و مبشر صلح و این امری است که جهان امروز و بخصوص جهان آشفته اسلام و منطقه بدان نیازمند است و برای ما خشنود کننده است که از جهان اسلام این ندا را می شنویم… من با همه تجربیات و سوابقم حاضرم چون سربازی در خدمت شما و اندیشه شما باشم.» منبع -> محمدحسنین هیکل، نقل تعبیر از خاتمی (۲۰۰۵/ ۱۳۸۴ش)
• «من تحت تأثیر دیدگاه های خاتمی نسبت به دموکراسی مذهبی و گفت وگوی تمدن ها قرار گرفته ام… هر دو دورهٔ ریاست جمهوری خاتمی، آزادی را به داخل ایران هدایت کرده است و به علت روابط بهبود یافته اش با کشورهای داخل و خارج منطقه، این کشور مثال زدنی است. … دیدگاه های خاتمی روابط میان توده ها و اسلام، توده ها و کشورها و در نهایت مسلمانان و جهان معاصر را دوباره تعریف کرده است.» (نوامبر ۲۰۰۵/ آذر ۱۳۸۴) -> فؤاد سنیوره
• «پیشنهاد خاتمی برای گفت وگو میان تمدن ها باید از طریق استقرار موسسه ای که چنین مذاکراتی را ترغیب و آماده کند، اجرا شود.» (نوامبر ۲۰۰۵/ آذر ۱۳۸۴) -> محمدحسین فضل الله
• «من برادر محمد خاتمی رئیس جمهور سابق که همگی آن را می شناسیم هستم و برادر رئیس جمهور کنونی نیز حتی با وجود آنکه او را به خوبی خاتمی نمی شناسم هستم.» (۲۱ آوریل ۲۰۰۶/ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۵) ایسنا -> هوگو چاوز
• «من در این سال ها یک ربع قرن که از مرگ آیت الله طالقانی گذشته است آن تصویر مأنوس را تنها در سید محمد خاتمی سراغ کردم. در این سخن اصلاً هیچ نشانه ای از سیاست ندارم. سیاست مقوله ای دیگر است. حتی وقتی از سید محمد خاتمی و پدرش می گویم که ایشان را یک بار دیده و از آن کسانی بود که در آن اتاق کوچک و ساده اردکان انگار بهشت را به همان کوچکی ساخته بود و می خواست برای دیگران هم بسازد. خاتمی هم به همان درایت و متانت و نرمی است.» (۷ اکتبر ۲۰۰۶/ ۱۵ مهر ۱۳۸۵) ایسنا -> سید محمود دعایی
• «... فقط نماینده و رئیس و پرچمدار یک دولت اجرایی نبود او پرچمدار یک جریان اصلاحی در کشور بود که همهٔ تحولات در لایه های اجتماعی ایران را نمایندگی می کرده و تحت تاثیرقرارداده بود. هنوز هم این تأثیر احساس می شود. محبوبیت و اعتنایی که جامعهٔ ایرانی نسبت به شخص آقای خاتمی و دیدگاه ها و دولت اصلاحات و آن دوران داشتند ظرفیت بسیار بزرگی بود.» (۲۱ اکتبر ۲۰۰۶/ ۲۹ مهر ۱۳۸۵) ایسنا -> محمد عطریان فر
• «شما امروز سه پیام مهم دادید:مسئولیت ما مسلمانان در ابلاغ پیام حقیقت اسلام به جهان، وحدت و هوشیاری در برابر مسایل تفرقه انداز و تأکید بر اهمیت شهروندی در جهان.» «پیام گفت وگوی شما در جهان با استقبال و احترام روبرو شده است.» (۴ نوامبر ۲۰۰۶/ ۱۳ آبان ۱۳۸۵) ایسنا -> اقبال ساکرانی
• «تعهّدِ ایشان به گفتگوی میان فرهنگ ها و تمدن ها، بخش مهمی از روند صلح است که این همان چیزی است که جهان امروز نیازمند آن است.» (۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶/ ۳۱ مرداد ۱۳۸۵) -> ساموئل تی. لوید سوم
• «آقای خاتمی با احترامی که در دنیا دارد یکی از بزرگترین سرمایه ها ی ملی است که در این واویلای غربت ایران می تواند خیلی از مشکلات کشور را کم کند که مثل بسیاری از سرمایه های ملی از وجودش برای حل بحران های موجود استفاده نمی شود. اینکه کسی مثل خاتمی در دنیا اینقدر مورد احترام است ودر رسانه های رسمی ایران از او خبری نیست، خیلی بد است.» (۱۳ آوریل ۲۰۰۷/ ۲۴ فروردین ۱۳۸۶) -> محمدعلی ابطحی
• «برخی که با آقای خاتمی در حد یک دشمن آمریکایی برخورد می کنند و می گویند کشور را از دوران ایشان نجات دادند، گویا آقای خاتمی کشور را به سوی فنا می برد، دست از تخریب برنمی دارند؛ چراکه تلقی آن ها از اصلاحات نامطلوب است. البته این حرف ها تالی فاسدهایی نیز دارد. یعنی آن ها که تخریب می کنند دقت نکردند که اگر می گویند آقای خاتمی در زمان ریاست جمهوری خود کشور را رو به فنا می برده یعنی دیگران نیز در این زمینه سکوت کرده بودند، این بسیار بد و نامطلوب است. یعنی این حرف ها خیلی از عملکردها را زیر سؤال می برد. این داوری ها نه منصفانه است و نه عقلانی و موجب می شود کل سیستم زیر سؤال برود.» (۱۲ ژوئن ۲۰۰۷/ ۲۲ خرداد ۱۳۸۶) منبع -> داوود سلیمانی
• «سید محمد خاتمی جزو استثناهای تاریخ فرهنگ ماست و برای من جالب این بود که در دوره وزارت ایشان در ارشاد، همه ما هنرمندان را به نام می شناختند و این مسئله بزرگ ترین افتخار برای من است. پس می خواهم با این انرژی مثبتی که در نسل جدید و جوان دارند، از برای ما دعا کنند تا هرسال به هم نزدیک تر شویم و این عشق و محبت در دل هایمان بیشتر از قبل ریشه بدواند.» ۲۳ دسامبر ۲۰۰۷/ ۲ دی ۱۳۸۶؛ «در جشن شب یلدای مجله چلچراغ» -> فاطمه معتمدآریا
• «در سفرهای ایشان به نیویورک، ایرانیان مقیم آمریکا با شنیدن سخنان تحسین برانگیز خاتمی و با دیدن حسن نیت وی برای اعتلاء نام ایران و ایرانی، به ایرانی بودنشان افتخار می کردند.» (۱ ژانویه ۲۰۰۹/ ۱۲ دی ۱۳۸۷) منبع -> محمود فرشچیان
• «رسالت دولت خاتمی عبور از نظام اسلامی و تغییر ماهوی در انقلاب و نظام بود و خود دولت به یک اپوزیسیون برای نظام تبدیل شده بود و تبدیل اسلامیت به جمهوریت را به شدت دنبال می کرد.» (۲۷ ژانویه ۲۰۱۰/ ۷ بهمن ۱۳۸۸) -> غلامحسین الهام
• «خاتمی مؤسس فکر فرهنگی در ایران بعد از انقلاب بوده و با مدیریتی که در حوزه فرهنگی و اجرایی داشته است، شخصیتی بزرگ در ترویج فکر فرهنگی در ایران بوده است.» (۳ مارس ۲۰۱۰/ ۱۳ اسفند ۱۳۸۸) منبع -> سید محمدصادق خرازی
• «در دورهٔ خاتمی اصلاحات بیشتر محتوای توسعهٔ سیاسی و فرهنگی داشت… شعار توسعهٔ اقتصادی نداد ولی دستاوردهای چشمگیری در قلمرو اقتصاد کلان جامعه داشت… خاتمی هم دستاورد اقتصادی خوبی داشت و هم خطرات امنیت ملی ایران را کم کرد. ایران پیش قراول گفت وگوی تمدن ها در سازمان ملل شد. شما اوضاع آن زمان را با حالا مقایسه کنید… این مقایسه به خوبی نشان می دهد که حکومت هایی که مردم سالارانه ترند در جهان امروز برای جوامعشان مؤثرتر و کارامدتر می توانند کار کنند..»• «جان مایهٔ شعارهای خاتمی همان توسعهٔ سیاسی بود. او به مردم وعدهٔ گشایش سیاسی داد و می خواست نظام سیاسی را تبدیل به چتری بکند که همهٔ مردم را دربرگیرد؛ لذا در درجهٔ اول این شعار نخبگان و تحصیل کردگان و دانشجویان را علاقمند کرد. آن ها هم مردم اطراف خود را به پای صندوق رأی کشاندند و رخداد تاریخی دوم خرداد را خلق کردند.»• «اصلاح طلبی دوران خاتمی ظرفیت مردم سالاری را در جامعهٔ ایران بالا برد ولی خاتمی و سایر اصلاح طلبان (به خاطر مخالفت قاطع محافظه کاران) نتوانستند مطالبات اصلاح طلبانهٔ جامعه را به قانون تبدیل کنند؛ لذا جنبش اصلاحات در دورهٔ او پیروز نشد اما سرکوب هم نشد، بلکه مهار شد. این جنبش پس از انتخابات ۸۸ در قالب جنبش دموکراسی خواهی دوباره زبانه کشید.» (۲۵ مه ۲۰۱۱/ ۴ خرداد ۱۳۹۰) منبع -> حمیدرضا جلایی پور


کلمات دیگر: