کلمه جو
صفحه اصلی

نورالدین زرین کلک

دانشنامه عمومی

نورالدین زرین کلک (زاده ۲۰ فروردین ۱۳۱۶ مشهد) کارگردان نویسنده، نگارگر کتاب کودک، فیلم ساز انیمیشن است، و با عنوان پدر انیمیشن ایران شناخته می شود. او در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ رئیس آسیفای بین المللی (انجمن بین المللی فیلم های انیمیشن) بوده است.
۱۳۴۱، دکترای داروسازی (دانشگاه تهران)
۱۹۷۲، کارگردانی انیمیشن (آکادمی سلطنتی بلژیک)
۱۹۷۵، فیلم عروسکی (استودیو ییرژی ترنکا)
نورالدین زرین کلک در ۲۰ فروردین ۱۳۱۶ در مشهد به دنیا آمد. مادرش آمینه بانو اهل باکو و پدرش میرزا محمدخان اهل همدان بود. از طرف پدر، نوادهٔ میرزا تقی خان، معروف به «مدیر» بنیان گذار آموزش نوین در همدان است. میرزا تقی خان همرزم رشدیه در تبریز بود و اولین مدرسهٔ مختلط (دخترانه و پسرانه) را تأسیس کرد. هم او بود که نام «زرین کلک» را برای خاندان خود برگزید.
زرین کلک در سال ۱۳۸۶ از دانشگاه تهران اخراج شد. دلیل این امر هتک حرمت یک دانشجوی چادری اعلام شد. ماجرا از این قرار بود که: «در کلاس درس نورالدین زرین کلک به یکی از دانشجویان خود که فرشته بدون مویی را نقاشی کرده بود می گوید فرشته کچل زیبا نیست. یکی دیگر از دختران دانشجو می گوید زیبایی به کچل و مودار بودن نیست. در این زمان نورالدین زرین کلک به سمت همین دختر می رود چند تار موی او را نشان می دهد و می گوید این دختر کچل نیست».
سید عبدالحسین مختاباد در دیدار با نورالدین زرین کلک که قصد دارد تا پایان فروردین ماه به آمریکا مهاجرت کند، گفت: شورای شهر تهران و شهرداری تهران باید حداکثر تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه های مناسب برای فعالیت هنرمندان در شهر به کار برند چرا که این هنرمندان آبرو و افتخار شهر تهران هستند.

نقل قول ها

نورالدین زرین کلک (۱۳۱۶ / ۱۹۳۷م) انیماتور، هنرمند مفهومی، ویرایشگر، طراح گرافیک، تصویرگر، هنرمند طرح، عکاس، نویسنده فیلمنامه و پیکره ساز ایرانی.
• «نه تنها هیچ وقت ارتباطم را با مردم، سرزمین و کشورم قطع نمی کنم بلکه از هر هموطنی که بخواهد با من ارتباط برقرار کند، استقبال می کنم. فکر نکنید مهاجرت برایم کار آسانی است. یار و دیار را ترک کردن کار آسانی نیست. من با این جامعه ارتباط فرهنگی، عاطفی و روحی دارم و می خواهم این ارتباط دایم باشد.»


کلمات دیگر: