کلمه جو
صفحه اصلی

ایل عبدالملکی

دانشنامه عمومی

ایل عبدالملکی یک ایل عبدالملکی یکی از ایلات قوم لر.باسابقه ایران است که در فراز و نشیب های تاریخی این سرزمین، همواره از درخشان ترین چهرهای عشایری ایران بوده است. عبدالملکی ها از هستند که در دوره های مختلف تاریخی به مناطق گوناگونی از سرزمین ایران کوچانیده شدند. از جنگ های قفقاز گرفته تا هرات همواره حضور عبدالملکی ها در مقابله با بیگانگان چشمگیر بوده است.
نویسنده کتاب اشرف البلاد می نویسد که «ایل عبدالملکی به چهار قبیله مهم:۱- فهروند۲-زینوند ۳- شیخاوند ۴- کالوند تقسیم شده و هر طایفه به چند تیره و هر تیره به چند چند طایفه منقسم می شوند. قبیله فهروند ساکن زاغمرز شامل دو تیره: ۱- سرخاب ۲- چهاربنیچه می باشند. و تیره های سرخاب به شش طایفه:۱- سه طایفه شاه قلی ۲- سه طایفه هوز پاشاکلایی و تیره چهاربنیچه هم به شش طایفه:۱- سه طایفه یاسم ۲- سه طایفه وتی تقسیم می شوند»
بعضی از کتابهای تاریخی و عشایری عبدالملکی ها را قشقایی دانسته اند. ایرج افشار سیستانی به نقل از مسعود کیهان می نویسد: ایل عبدالملکی اصلاً قشقایی اند و در ابتدای دوره قاجاریه به مازندران هجرت کرده و در زاغمرز سکنی دارد. هنری فیلد در مردم شناسی ایران می نویسد: «اصلاً عبدالملکی ها یکی از قبایل قشقایی بودند که در حدود سال ۱۷۹۰ به وسیله آقامحمدخان در شهریار نزدیک تهران انتقال یافتند». البته باید گفت که زبان عبدالملکی ها یکی از شاخه های زبان کردیلکی توجه اینکه سپاهیان کریم خان زند را فقط لکها تشکیل می دادند قوی ترین فرضیه در مورد زبان لکی و مردم لک سکایی بودن آن ها است به گفته دانشمندان پروفسور سکندرامان الهی بهاروند و کیرشمن همانچنانکه تپورهای مازندران طبق گفته بطلمیوس خود را از قوم سکاها می دانند (سکاها قومی دلیر و جنگجو بودند)هم اکنون نیز عبدالملکی ها به زبان کردی سخن می گویند. ایرج افشار سیستانی نیز هنگامی که به نقل گفته های رابینو. دربارهٔ عبدالملکی ها می پردازد، شگفتی خود را از عقیده مسعود کیهان دربارهٔ قشقایی بودن عبدالملکی ها و ترک زبانی آن ها اینگونه بیان می کند: «گفته رابینو مبینی بر اینکه عبدالملکی ها به کردی سخن می گفتند با گفته دکتر مسعود کیهان که آنان را قشقایی و ترک زبان دانسته مغایرت دارد.»
ایل عبدالملکی در دستگاه دولت زندیه از مقام و جایگاه والایی برخوردار بود. کریم خان زند عبدالملکی ها را که از ایلات کرمانشاهان و لرستان بودند به شیراز کوچاند و در محله موردستان شیراز اسکان داد که در قسمت مغرب و شمال ارگ کریم خان واقع بود. ابدال خان عبدالملکی از سرداران شجاع لطفعلی خان زند صفحات بیشماری از تاریخ نبردهای نبردهای پایانی دوره زندیه را به خود اختصاص داده بود. بنابراین عبدالملکی ها به طور مستقیم در جریان تحولاتی که در دولت زندیه رخ می داده است قرار داشته اند و به همراه آنان به مناطق گوناگونی کوچانده می شده اند تا آنجا که برخی از مورخان، ایل عبدالملکی را جزو زندیه می دانند. در کوچ تاریخی زندیه به در گز خراسان در سال ۱۱۴۲ ه ق به دستور نادرشاه افشارو بازگشت ایشان به شیراز در سال ۱۱۶۲ ه ق، عبدالملکی ها نیز با آنان بوده اند و بعضی از مورخان نیز به این موضوع پرداخته اند .

پیشنهاد کاربران

باسلام خدمت اهالی قلم ، در مورد ریشه ونیاکان ایل بزرگ وغیور عبدالملکی اینکه بعضی از دوستان گفتند قبل از اسلام طی جنگ با یونانیان یا رومیان بوده اند باید گفت که قدمت این ایل تا اون زمان نیست چرا که نام ایل نامی عربی است لذا رد این ایل را باید در بعد از اسلام جست ، همچنین خواستگاه واقعی این ایل در لکستان ولرستان است وباید پراکندگی آنرا در جنگ شاه عباس با شاهوردی خان آخرین اتابک لرستان دنبال کرد که بعد از این شکست بیشتر ایلات لک ولر پراکنده وتبعید شدند که ایل عبدالملکی در اون زمان پراکنده شد ودر قروه و. . . . ساکن شد وزبانشان هم ترکیبی ازهورامی وکلهری ولکی شدکه با آمدن کریم خان زند زمانی که این ایل در لرستان ساکن بود بهمراه ایشان تا شیراز و. . . . رفتند وهم اکنون در شمال و. . . . به سر می برند، لذا در اینکه همه کرد هستیم شکی نیست طبق منابع همه الوار ولک ها کرد هستند اما اینکه ایل عبدالملکی لک هستند یا لر یا کرد فعلی اهل قلم باید تحقیق کنند ورد ایلات پراکنده شده در جنگ صفویه با اتابکان را هم دنبال کنند

آنچه که بدان اشارت می نمایم در نقاط سکونت عبدالملکی در لرستان قدیم این است که طایفه شاه قلی در اطراف خرم آباد روستایی به نام شاه قلی و طایفه زینون همپیوند با نام ایل زینیوند لرستان وطایفه کالون همپیوند با نام طایفه کلون ملکشاهی وطایفه شیخون همپیوند با نام شیخوندهای دلفان وطایفه سرخاب همپیوند با نام ایل سرخامیری لذا رد این ایل فقط در مناطق کرد نشین نیست بلکه در لرستان ولکستان هم هست

طبق گفته مستوفی در کتاب نزهت القلوب 740 ه. ق مناطق لک نشین الشتر و نهاوند جز نواحی اصلی کرد بوده و شهرهای خرم آباد و کوهدشت و دره شهر قبلاً خالی از سکنه بوده و نواحی مانرود دزفول از مناطق اصلی لرکوچک بوده باید پذیرفت زبان لکی تازه جز زبانهای کردی جنوبی نیست بلکه جز زبانهای کردی شمالی است و طبق این کتاب بیشتر مناطق کردستان عراق بجز شهرزور همگی جز بلاد عرب و بلاد دیاربکر که اصلاً کرد نبوده اند بوده است باید حقیقت را پذیرفت و کرمانشاه خواستگاه اصلی کردها است و ایل عبدالملکی بدون شک کرد یا همان لک است

شجرنامه طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ

رستم خان بختیاروند پلنگ

امیر شاه حسین خان بختیاروند ایلخان
جهانگیر خان بختیاروند ایلخان *طهماسب قلی . شاه قلی. پیلتن*
خلیل خان بختیاروند ایلخان
شاه منصور خان بختیاروند ایلخان
ملکشاه بختیاروند دوم


جد طایفه ملکشاه وند لملمی
طایفه مالکی بهداروند *ملکی*
ایل منجزی بهداروند *بختیاروند *
ایل کران منجزی *کرمنجی *
ایل لر بختیاروند


جهانگیر خان بختیاروند ایلخان
اولین رئیس ایلات لر کرمنجی

شهر کرمانجاه*کرمانشاه *
شهر بختیاران*باختران*

تیره چهاربنیچه خلیلی

****
شجرنامه طوایف ایل لر لک

نام برخی از پسران امیر شاه حسین خان بختیاروند ایلخان

یوسف. فرخشاه. یعقوب . حسن

طوایف یعقوب وند. طایفه فرخشاه وند - طایفه یوسف وند
. طایفه حسن وند*محسن وند*

******
الک خان اول پسر بلی خان*بلیان*پسر
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند پسر
طهماسب قلی خان بختیاروند ایلخان *
جهانگیر. طهمورث. شاهقلی*

تش الک طایفه بلیوند

طایفه الکی بهداروند
طایفه اورک*اولک، الک* دینارونی
تیره گوزاولکی اورک
تیره سراولکی
تیره گل بام لکی اورک

طایفه جلکی*جلکانی. زلکی *بهداروند

طایفه سر لک بختیاروند
طایفه لک بابادی


ایل بزرگ عالی جمالی بهداروند
*با جمال. باجولوند*
طوایف
جمالوند
چنگایی *چگنی*
بیرام عالی*بیرام وند. برام*
عیسی وند
شیت
کوه کن
کوپن
تردی*بردی*
گندلی وند



عالی جمال دوم پسر شاهقلی خان بختیاروند ایلخان *جهانگیر *


بدلیسی در شرفنامه اشاره به کمک بخشی از گورانها به شاهوردی لر را می کند تمام شواهد و قرائن مشخص است لک تیره از گوران و زبان لکی همان زبان گورانی است

اون بالا محمدزاده کاملا درست گفتند ولی کالوند رو از ایل کلیوند یا قلیوند یا کولیوند از منساب بزرگ ایل سلسله گرفته اند . این عبدالملکی از ایلات لک هستش جای هیچ شکی نیست


کلمات دیگر: