کلمه جو
صفحه اصلی

نا ارامی های فروردین 97 خوزستان

دانشنامه عمومی

نا آرامی های فروردین ۹۷ خوزستان. نا آرامی های فروردین ۱۳۹۷ خوزستان مجموع تجمعات اعتراضی مردم اهواز و چند شهر دیگر نسبت به یکی از برنامه های شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این اعتراضات به مرور به خشونت و پرتاب گاز اشک آور در مرکز شهر اهواز کشیده شد. رسانه ها از دستگیری ۱۰۰ نفر از معترضین را اطلاع رسانی کردند. این تجمعات از اهواز به ماهشهر، آبادان، خرمشهر و شیبان کشیده شد.
یکی از میان برنامه های برنامه نوروزی سال ۱۳۹۷ «کلاه قرمزی» بود که در آن کودکی عروسک هایی که لباس اقوام مختلف ایرانی را بر تن دارند روی نقشه ایران نصب می کند اما وقتی نوبت به خوزستان می رسد یک عروسک با لباس بختیاری روی تابلو قرار داده می شود و خبری از پوشش عربی نبود. این موضوع باعث رنجش مردم عرب اهواز و دیگر شهرستان های خوزستان شد که جرقهٔ مجموعه تجمعات اعتراضی را زد. رسانه های داخل ایران از این تجمعات با عنوان فروردین ملتهب اهواز یاد کردند. همین موضوع اعتراض شمار گسترده ای از ساکنان عرب اهواز را در پی داشت؛ آن ها معتقدند صدا و سیما، سیاست انکار عرب های خوزستان را دنبال می کند.
مردم اهواز با حضور در مقابل ساختمان صدا و سیمای خوزستان و خیابان های مرکز شهر به این برنامه اعتراض کردند. خواسته اصلی مردم خوزستان در این اعتراضات از مسئولان رسانه ملی توجه یکسان به همه اقوام با هدف تقویت اتحاد ملی بود.
پس از انتشار نامه اعتراضی عضور خبرگان رهبری نسبت به برنامه شبکه دو، این نامه البته به فروکش ناراحتی مردم خوزستان به دلیل آنچه «عرب ستیزی» تعبیر و توصیف کردند، کمکی نکرد. آنها در روز هشتم فروردین در خیابان گلستان اهواز، مقابل مرکز صداوسیما تجمعی اعتراضی به راه انداختند. تجمعی که تا دو روز بعد از آن ادامه داشت. خواست آنها تنها به رسمیت شناختن قومیت شان از سوی رسانه ملی بود. یورونیوز در این رابطه نوشت: پلیس با شلیک گاز اشک آور با تظاهرات مسالمت آمیز برخورد کرده است. فعالان محلی می گویند در جریان ناآرامی ها میان تعداد نامشخصی از معترضان دستگیر شدند. برخی منابع از دستگیری حدود یکصد نفر خبر می دهند که یورونیوز نمی تواند صحت این رقم را تایید کند.


کلمات دیگر: