کلمه جو
صفحه اصلی

حسن روحانی

دانشنامه عمومی

The Islamic legislative power with reference to the Iranian experience (۱۹۹۵)
The flexibility of Shariah (Islamic law) with reference to the Iranian experience (۱۹۹۸)
حسن روحانی (با نام پیشین حسن فریدون؛ زادهٔ ۹ دی ۱۳۲۷ (در شناسنامه: ۲۱ آبان ۱۳۲۷)‏ در سرخه، استان سمنان) روحانی و سیاست مدار ایرانی، رئیس جمهوری فعلی جمهوری اسلامی ایران، استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک و همچنین نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸ است. روحانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم هسته ای و مذاکره کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا دربارهٔ برنامه هسته ای ایران:۱۳۸، از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ عضو شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی ایران ‏ و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده است. روحانی سابقه پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم، بوده است.
در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، حسن روحانی با نام «دولت تدبیر و امید»، شعار اعتدال گرایی، نماد کلید و رنگ بنفش برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام نامزدی کرد. وی در ۱۷ اردیبهشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نام خود را برای رقابت ۲۴ خرداد ثبت کرد. سرانجام وی با اعلام وزارت کشور با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی و کسب ۵۰/۷۰ درصد آرا رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. روحانی برای انتخاب مجدد با شعار دوباره ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ رقابت کرد. در پی انتخاباتی که در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در ایران و با شرکت ایرانیان سراسر جهان برگزار شد، حسن روحانی با ۲۳٬۶۳۶٬۶۵۲ رأی و کسب ۵۷ درصد آرا رئیس جمهور ایران باقی ماند.
حسن روحانی در سال ۱۳۲۷ در شهرستان سرخه در استان سمنان زاده شد. بنا به گفته حسن روحانی وی از یازده سالگی با کار در دوره تابستان با کشاورزی و قالیبافی مخارج تحصیلش را تأمین می کرد.

نقل قول ها

حسن روحانی (زادنام:حسن فریدون؛ ۱۲ نوامبر ۱۹۴۸، سُرخه سمنان) سیاست مدار میانه رو و اصلاح گرا، دیپلمات ارشد، حقوق دان، دانشور و فقیه شیعهٔ ایرانی با پیشنهٔ پارلمانی و فرماندهی نظامی است. هفتمین رئیس جمهور ایران پس از محمود احمدی نژاد (از ۳ اوت ۲۰۱۳ - )، نمایندهٔ مجلس خبرگان رهبری از حوزهٔ انتخابیهٔ استان تهران (۱۹ فوریه ۲۰۰۷ - ) و رهبر حزب اعتدال و توسعه (۲۵ فوریه ۲۰۰۰ - ) می باشد.حسن روحانی مقام های برجستهٔ پیشین نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از حوزهٔ انتخابیهٔ استان سمنان (۱۸ فوریه ۲۰۰۰ - ۱۸ فوریه ۲۰۰۷)، نمایندگی مجلس ایران (۲۸ مه ۱۹۸۴ – ۲۷ مه ۲۰۰۰)، نایب رئیس مجلس (۲ ژوئن ۱۹۹۲ – ۲۶ مه ۲۰۰۰)، دبیر شورای عالی امنیت ملی (۱۴ اکتبر ۱۹۸۹ – ۱۵ اوت ۲۰۰۵)، رئیس تیمِ مذاکره کنندهٔ هسته ای ایران (۶ اکتبر ۲۰۰۳ – ۱۵ اوت ۲۰۰۵)، دبیرکل جنبش عدم تعهد (۳ اوت ۲۰۱۳ – ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶) و رئیس مرکز پژوهش های راهبردی (۱ اوت ۱۹۹۲ – ۳ اوت ۲۰۱۳) را برعهده داشته است.
• «هر یک از نمایندگان می توانند در کمال آزادی در محدودهٔ آیین نامهٔ مجلس که به تصویب دو-سوم خود نمایندگان رسیده، در هر مسئله ای اظهارنظر کنند.» ۸ مارس ۱۹۸۱/ ۱۷ اسفند ۱۳۵۹• «استراتژی به معنای فن و راه بکار بردن قدرت ها و نیروهای موجود در یک کشور و در یک ملت است؛ یعنی یک ملت دارای نیروها و استعدادها، امکانات و قدرت ها در زمینه های مختلف هست اینکه این قدرت ها را و این نیروها را چه جور بکار ببریم تا به هدف برسیم.»• «اگر ما استراتژی ملی را تدوین نکنیم با عوض شدن یک وزیر خیلی چیزها ممکن است عوض شود.» ۳ ژانویه ۱۹۸۲/ ۱۳ دی ۱۳۶۰؛ «دربارهٔ ، مجلس شورای اسلامی ایران» -> طرح تدوین استراتژی و اصول سیاست های کشور
• «در برابر توطئه های جهانی و منطقه، آن کسی که می تواند مردم را یک پارچه بکند، آن شخصیتی که می تواند وحدت ملی برای ما ایجاد بکند، آن کسی که می تواند پرچم مبارزه رادر برابر همه توطئه ها بردوش بگیرد، کیست؟ کدام نهاد است؟ کدام قدرت است؟ نه مجلس، نه دولت، نه قوهٔ قضائیه، نه هیچ کس دیگر نمی تواند این پرچم را بر دوش بگیرد. این پرچم تنها رهبری است که می تواند بردوش بگیرد. آن کسی که امروز می تواند در برابر این توطئه ها بایستد و بشکند، ملت بزرگ ایران هست، به رهبری یک راهبر و آن ولایت فقیه است. اگر ولایت فقیه ما نداشتیم، انقلاب ما پیروز نبود و اگر ولایت فقیه ما نداشتیم در برابر ده ها و صدها توطئه ای که در طول این ۱۰–۱۱ سال بود، ما را خرد کرده بودند.» ۷ ژانویه ۱۹۹۰/ ۱۷ دی ۱۳۶۸؛ «در نطق پیش از دستور، مجلس شورای اسلامی ایران»• «بعد از پایان جنگ سرد آمریکائی ها بنیادگرایی اسلامی را که در رأس آن جمهوری اسلامی ایران است بعنوان خطر بزرگ خود، منطقه و غرب اعلام می کنند تا معضلات خود را با اروپا بتوانند حل کنند، تا مشکلات داخلی خود را حل کنند، تا سیاست نظامی گرانه خود را در سطح جهانی و فروش تسلیحات خود را توجیه کنند و برای مداخلات خود در سطح جهان توجیه سیاسی و حقوقی برای آن بیابند.»• «آمریکا منفعتش آن است که جمهوری اسلامی ایران را کشوری خطرناک برای جهانیان و مخصوصاً برای منطقه اعلام کند تا اسلحه خود را به منطقه بفروشد تا حضور بیشتر نظامی و غیرقانونی خود را در منطقه توجیه کند. این به نفع آمریکاست که جمهوری اسلامی ایران را کشوری متجاوز اعلام کنند، کشوری خطرناک اعلام کنند.» ۷ آوریل ۱۹۹۳/ ۱۸ فروردین ۱۳۷۲؛ «سخنرانی به مناسبت حمله نظامی ارمنستان به قره باغ»• «این پایان نامه اثبات می کند که هیچ قانونی در اسلام غیرقابل تغییر نیست. غیرقابل تغییر بودن تنها در مورد باورها، ارزش ها و اهداف نهایی در شریعت کاربرد عملی دارد. حتی آن دسته از قوانینی که غیرقابل تغییر بودن را برای بخش مناسک و آداب مذهب در نظر می گیرند، در واقع غیرقابل تغییر نیستند و تحت شرایط خاص دستخوش تغییر می شوند. قوانین اسلام بر مبنای شرایط مشخص و مقتضیات زمان و مکان گسترش و رشد پیدا کرده است. در واقع باید این انعطاف پذیری را به عنوان یکی از اجزای اصلی قوانین اسلام به شمار آورد. ساختار مناسب برای این انعطاف پذیری و تغییر در منابع اصلی شریعت پیش بینی و تأیید شده است که عبارتند از: قرآن، سنت، اجماع، قیاس، عقل و عرف. در واقع منبع اساسی قوانین اسلامی (قرآن) به این دلیل انعطاف پذیر است که قوانین قرآنی در زمینه ارزیابی احکام، فضای مناسبی برای انعطاف پذیری ایجاد می کند. قرآن در مورد ارزش اصلی احکام خود صریح و روشن نیست و این احتمال وجود دارد که یک فرمان در قرآن گاهی اوقات جنبه حتمی و دستوری داشته باشد، گاهی اوقات تنها یک پیشنهاد باشد و زمانی هم تنها یک حکم جایز باشد. دستورات و ممنوعیت ها در قرآن به شیوه های مختلف بیان شده که در مقابل برداشت های مختلف، باز و آزاد است.»از پایان نامهٔ دکترای او در حقوق اساسی با عنوانِ «The Flexibility of Shariah; Islamic Law"• «انقلاب ما در هر مقطعی نیاز به یک پالایش دارد… خشونت و خشونت گرایی تحت هر عنوانی محکوم است و همه باید به سمت قانون و قانونگرایی حرکت کنیم.» ۱۴ ژوئن ۱۹۹۹/ ۲۳ تیر ۱۳۷۸؛ «سخنران در راهپیمایی مردم تهران»• «دنیای امروز به سمت جهانی شدن پیش می رود و دیگر نمی توانیم بگوئیم که ما کشوری هستیم که باید دروازه های آن به روی دنیا بسته باشد. مگر ما می توانیم به مردم بگوئیم که به رادیوهای خارجی گوش نکنند. حتی مسئله ماهواره نیز تا زمانی خاص می تواند محدود شود. با پیشرفت تکنولوژی شرایطی به وجود می آید که برای استفاده از ماهواره نیاز به آنتن روی پشت بام نیست.»• «نمی توان دیوار درست کرد ما وارد جهانی شده ایم که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید وارد رقابت با دیگران شویم. مگر می توان از قانون تجارت جهانی فرار کنیم. ما باید وارد بازار جامعهٔ جهانی شویم والا منزوی می شویم و باید قدرت مشارکت و رقابت را در عرصهٔ جهانی پیدا کنیم.»• «هنوز حزب به معنای واقعی آن که در دنیا مطرح است در ایران نداریم. حزب باید سراسری باشد و در تمام کشور عضو و نمایندگی داشته باشد و سپس کنگره و شورای مرکزی آن تشکیل شود.»• «تمام احزاب ما تا به حال از بالا به پائین بوده اند نه از پائین به بالا یعنی چند نفر با همکاری هم اعضای اصلی یک حزب را تشکیل داده اند و سپس این حزب گسترش یافته است.»• «اگر ما مشکلی در درون خود داریم نبایدآنرا به استکبار جهانی نسبت دهیم. البته در یکسری مسائل استکبار جهانی نقش دارد مثلاً ما می خواهیم از بانک جهانی وام بگیریم ولی چندین بار است که با کارشکنی و جلوگیری از طرف آمریکا مواجه شده ایم. باید نقدی که از استکبار جهانی ارائه می کنیم واقع بینانه باشد و در حدی باشد که واقعاً هست.»• «مشارکت مردم وتوسعهٔ سیاسی یکی از پایه های اصلی امنیت ملی است. هر چه بیشتر مردم احساس کنند که نماینده مجلس، نماینده آنهاست و رئیس جمهور، رئیس جمهور آنهاست، مردم خط مشی و سیاست آنها را خط مشی و سیاست خودشان خواهند دانست و هر چه ارتباط میان مردم و حکومت قویتر باشد امنیت ملی ما خرج کمتری خواهد داشت.» ۴ فوریه ۲۰۰۰/ ۱۵ بهمن ۱۳۷۸ «در جلسه ای از طرف حزب اسلامی کار (ILP)»• «تهدیدات علیه امنیت ملی در شکل جدید از طریق جنگ روانی و تبلیغاتی، مشروعیت نظام ها را زیر سؤال می برد و یا برای نظام ها منبع جدیدی از مشروعیت به وجود می آورد.» ۱۴ فوریه ۲۰۰۰/ ۲۴ مرداد ۱۳۷۹ «در گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور»• «نباید اجازه داد مسائل امنیت عمومی به تهدیدات امنیت ملی تبدیل شود و باید دانست تهدید عمدتاً از سوی دشمن نیست بلکه از طرف دوست داران نیز ممکن است.»• «یکی از خطاهای بزرگ ما این است که از در نیروی پلیس به عنوان تأمین کننده امنیت استفاده می کنیم.» -> سرباز
• «هر چه مسائل امنیت داخلی به سمت امنیت ملی پیش برود نشانهٔ ناکارآمدی است و هر چه تهیدات امنیت داخلی با برنامه ریزی صحیح از تهدید به سوی آسیب پذیری حرکت نماید، نشانهٔ مثبت است.» ۱۳ فوریه ۲۰۰۱/ ۲۵ بهمن ۱۳۷۹ «در همایش علمی کاربردی امنیت عمومی و وحدت ملی»• «اسلام برای همه ادیان الهی احترام قائل است و آینده جهان را براساس عدالت و صلح دانسته و بازگشت حضرت عیسی مسیح (ع) در آن دوران را خبر داده است.» ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۱/ ۲۷ تیر ۱۳۸۰ «در دیدار با اسقف اعظم ارمنستان»• «نماز جمعه مانند رسانه ها یکطرفه نیست، بلکه اجتماعی است که در آنها فریاد، شعار و رفتار مردم نیز در نماز جمعه حرف می زند و یک تعامل دو طرفه صورت می پذیرد؛ علاوه بر آن، نماز جمعه مظهر اقتدار ملی کشور است.»• «اگر کسی فکر کند می توان جای نماز جمعه را با رسانه های دیگری پر کرد، اشتباه بزرگی کرده است.» ۹ اکتبر ۲۰۰۱/ ۱۷ مهر ۱۳۸۰ «در شانزدهمین گردهمایی ائمه جمعهٔ سراسر کشور»• «تنها با قدرت نظامی و اقتصادی نمی توان معضلات بین المللی را حل و فصل کرد.»• «اگر پس از حادثهٔ ۱۱ سپتامبر جهان غرب به این نتیجه رسیده باید که صرفاً با اتکاء به قدرت نظامی و اقتصادی قادر به حل مسائل جهانی نخواهند بود، موفقیت بزرگی حاصل شده است.»• «قبل از پرداختن به راه حل مقابله با تروریزم، تعریف تروریزم، شناخت عوامل پیدایش تروریزم و انگیزهٔ کسانی که حاضر می شوند با دست زدن به عملیات انتحاری، زندگی خود را قربانی کنند، بیشتر مهم است.» ۱۲ نوامبر ۲۰۰۱/ ۲۱ آبان ۱۳۸۰ «در ملاقات با ریکاردو سسا، سفیر کشور ایتالیا»• «در جمهوری اسلامی ایران، نهاد غیر انتخابی نداریم و تمام نهادهای ما از جمله وزراء، رئیس جمهور، رهبری، خبرگان، نمایندگان مجلس، براساس انتخابات مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می شوند.» ۱ فوریه ۲۰۰۲/ ۱۲ بهمن ۱۳۸۰ «در حاشیه نماز جمعه»• «باید در رویهٔ رسانه های خود تجدید نظر کنیم چرا که خیلی از مسائل در دادگاه مطرح می شود، اما قبل از صدور حکم نباید اتهامات را در رسانه ها منعکس کنیم.» ۹ فوریه ۲۰۰۲/ ۲۰ بهمن ۱۳۸۰ «در گفت وگو با ایسنا»• «اصولاً آمریکایی ها علاقمندند که در منطقهٔ خاورمیانه به ویژه خلیج فارس و منطقهٔ قفقاز و آسیای مرکزی که از لحاظ استراتژیکی بسیار مهم هستند، حضور پایدار و دائمی داشه باشند. به خصوص که منابع اصلی آیندهٔ نفت جهان در مرحلهٔ اول در خلیج فارس و در مرحلهٔ دوم در دریای خزر قرار دارد. علاوه بر مسألهٔ نفت کشورهایی وجود دارند که آنها احساس می کنند در آیندهٔ کشورهایی رقیب با آمریکا هستند مثل چین یا روسیه و یا کشورهای مهم منطقه ای که با سیاست های آمریکایی ها همراه نیستند؛ لذا آمریکایی ها می خواهند در این منطقه حضور داشته باشند تا بتوانند از نزدیک حرکت این کشورها را زیر نظر داشته باشند و یک نوع مهاری را برای کشورهای مهم و مستقل منطقه به وجود بیاورند.» ۹ مارس ۲۰۰۲/ ۱۸ اسفند ۱۳۸۰ «ر گفت وگو با ایسنا»• «متأسفانه تبلیغات رسانه های غربی تغییر در جهت گیری به جنگ علیه اسلام گرایی است.» ۱۰ ژوئن ۲۰۰۲/ ۲۰ خرداد ۱۳۸۱؛ «دیدار با سفیر جدید سودان» -> جنگ علیه تروریسم
• «تنها با متوقف کردن دشمنی ها با ملت ایران، بازپس دادن دارایی ها، عذرخواهی از مردم و تعهد به عدم مداخله در مسائل داخلی ایران، می توان به ایجاد افق جدیدی در ارتباط ایران و آمریکا امیدوار بود.» ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۲/ ۲۶ تیر ۱۳۸۱؛ «در نشست خبری»• «بوش از حقوق بشر نام می برد اما بعد از حادثهٔ ۱۱ سپتامبر، هم قانونی بودن شکنجه را به طور رسمی اعلام کردند و هم قانونی بودن ترور از طرف سیا در کشورهای مختلف و دادگاه نظامی را که در آن دادگاه، نه وکیل حق شرکت دارد و نه محکوم حق اعلام تقاضای تجدید نظر، این چنین کشوری از حقوق بشر دم می زند و می گوید در چند روز گذشته شاهد این بوده است که مردم ایران در پی حقوق بشر هستند.»• «چقدر مضحک است که یک دیکتاتور جنگ طلب، قیافهٔ مصلحانه به خود بگیرد.»• «ما می دانیم دلیل اصلی تهدید دولت آمریکا علیه ایران استقلال خواهی مردم است و بزرگ ترین جرم مردم ایران از دیدگاه آمریکا، این استقلال خواهی است، مردم در این راستا هزینه های فراوانی را پرداخت کرده اند و آماده اند هرگونه بهایی را برای حفظ این استقلال بپردازند، آنها از اینکه جمهوری اسلامی ایران در ملت های دیگر و اجتماعات این منطقه تأثیرگذار است، عصبانی هستند، آمریکایی ها از ایستادگی و مقاومت ایران در برابر توطئه های خود و من جمله طرح های سلطه جویانه ای که در منطقه دنبال می کنند، عصبانی هستند.»• «برای تحقق وحدت ما به سعهٔ صدر نیاز داریم و باید تحمل داشته باشیم و نسبت به آینده ابهام زدایی کنیم تا بتوانیم بدون نگرانی این کشور را اداره کنیم، همه بدانیم در این کشور هم، تقسیم قدرت هم انتقال قدرت از طریق قانون وجود دارد، و اگر همهٔ پذیرای آن باشیم، اختلاف و شکاف، مفهومی نخواهد داشت.»• «ما در داخل کشور، جامعهٔ باز و آزاد و حق اظهار نظر داریم و حتی ممکن است که در مسائل، سیاست ها، نظرات مختلفی داشته باشیم، اما در اصول، نسبت و در مورد منافع ملی همه یکصدا هستیم، نظر واحد داریم و اجازه نخواهیم داد که کشوری مثل آمریکا، در کشور ما مداخله کند.»• «آنچه بوش در این بیانیه استفاده کرده، استراتژی فرعون است که مربوط به قرن ها پیش است، ما هم می گویم که امروز تمام حرکات آمریکا در راستای فساد در منطقه و جهان است اما ملت ایران برای حفظ حاکمیت ملی و وحدت ملی خود ایستادگی خواهد کرد.» ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۲/ ۲۸ تیر ۱۳۸۱؛ «سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران» -> محور شرارت
• «به طور کلی تمام ملت هایی که علیه اشغال، علیه استعمار مبارزه کرده اند، به فعالیت خود می بالند و افتخار می کنند. از لحاظ حقوقی هم کاملاً روشن است که مبارزه برای آزادی سرزمین اشغال شده و هر گونه دفاع مشروع با اعمال تروریستی کاملاً متفاوت است.»• «ما معتقدیم که فلسطینی ها برای آزادی سرزمین خودشان برای احقاق حقوق خودشان و برای این که مهاجم را از کشورشان بیرون برانند، حق دارند مبارزه کنند و با اسرائیل بجگند.»• «کسی که از جان خودش می گذرد و خودش را قبل از هر کس دیگر، تکه تکه می کند، معنایش این است که هیچ راه دیگری برایش باقی نمانده است. آنچه که فلسطینی ها انجام می دهند، در واقع به دنیا می گویند که چرا قدرت های بزرگ جهانی به وظیفهٔ خودشان عمل نکرده اند. چرا قطع نامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل تصویب شده است، آمریکا وتو می کند. در واقع آن کسانی که این ها را وادار کرده اند به این اعمال، قدرت های جهانی هستند که بدون هیچ منطقی از اشغال گر در طول این ۵۵ سال حمایت کرده اند. اگر قدرت های بزرگ و آمریکا از اشغال گر حمایت نمی کردند، امروز شاهد این مناظر نبودیم.» ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۲/ ۲۲ شهریور ۱۳۸۱؛ «در گفت وگو با شبکه abc»• «ایران معتقد است که به دلیل کیفی و تکاملی بودن بحث حقوق بشر، هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که هیچ نقضی در این زمینه وجود ندارد. باید به مسألهٔ حقوق بشر بر مبنای فرهنگ و ایدئولوژی یک ملت نگریست و نه بر مبنای شعارهای کلیشه ای.» ۱۸ دسامبر ۲۰۰۲/ ۲۷ آذر ۱۳۸۱؛ «در دیدار با سفیر سوئد»• «عوامل مؤثر در وحدت ملی منفعت مشترک، دشمن مشترک، مشارکت اجتماعی، عدالت، احزاب سیاسی با رقابت سالم، وحدت گروه های مرجع و هویت ملی هستند و ثبات سیاسی، اصلی مهم برای تقویت وحدت ملی است.»• «خطرآفرین است که ملت واحد، دولت واحد نداشته باشد و دسته بندی مردمی شود و این بر خلاف منافع ملی کشور است.»• «اعتصابات دانشگاه ها و تظاهراتی که با شعار همراه است، ایرادی ندارد. ما نگفتیم که هرچه در این کشور اجرا می شود، همه آن را بپذیرند، شعار مخالفت با قانون اشکالی ندارد و در مقابل آن نیز سکوت مطلق جایز نیست. مردم بر اساس اصول حق اعتراض دارند.»• «یک ملت با بینش واحد، ایدئولوژی واحد، احساسات دینی واحد و مذهبی، می تواند دارای وحدت آرمانی باشد. آرمان ها ارزش های والایی هستند که سایر ارزش ها را تحت الشعاع قرار می دهند.»• «وحدت ملی یکی از پایه های اساسی امنیت است و اگر تفرقه و دو دستگی افراد و قوم های مختلف به شکل حاد و دور از هم باشد، می تواند به امنیت آسیب برساند و خدشه وارد کند.» ۱۵ ژانویه ۲۰۰۳/ ۲۵ دی ۱۳۸۱ «در دومین همایش وحدت ملی در سمنان»• «آمریکا می خواهد به عنوان تنها ابرقدرت در دنیا باقی بماند و ابرقدرت ماندن را در توفق بر کشورهای دیگر از جنبه تکنولوژی نظامی می داند.»• «آمریکا، شارون را با همه جنایات و کشتارش، مرد صلح می داند و بر تنفر مسلمانان از این کشور می افزاید.» ۱۶ ژانویه ۲۰۰۳/ ۲۶ دی ۱۳۸۱ «در جمع نمازگزاران مسجد جامع گرمسار»• «دشمن می خواهد افتراق قومی ایجاد کند. اضطراب ها و نگرانی ها را عام کند و توقعات مردم را مرتباً بالا ببرد، زیرا در این حالت، نظام هر کاری که بکند باز هم ناکارآمد خوانده می شود.»• «از هویت ملی نباید بهراسیم؛ چرا که نزدیکی هویت اسلامی و ملی ما به نحوی است که این دو هویت یکی است.»• «مشکل ما این است که حاکمیت و اپوزیسیون یکی شده؛ این امر در هیچ جای جهان سابقه ندارد و تفکیک بین این دو، جزو قواعد اولیهٔ بازی است اما ما این قواعد را به هم ریختیم؛ چرا؟ چون نمی خواهیم قدرت را تحویل دهیم.»• «توزیع قدرت یک اصل است و ما باید به این اصل تن در دهیم.» ۱ مارس ۲۰۰۳/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۱ «در دومین همایش انجمن های اسلامی سراسر کشور»• «ما با نظرهای مختلف، مخالف نیستیم. بحث این نیست که همه باید یک جور بیندیشند اما متأسفانه غرب زده ها و روشنفکرها از یک سو و متحجرین و سنت گرایان نادان از سوی دیگر، آنچه را که امام راحل از آن به عنوان یاد می کرد، مورد حمله قرار داده اند. حرف آخر این افراد، جدایی دین از سیاست است.» ۱۴ مارس ۲۰۰۳/ ۲۳ اسفند ۱۳۸۱ «در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)» -> اسلام ناب محمدی
• «ایران کشوری است که می خواهد از هر جهت مستقل بماند و طبیعی است که مشکلات فراوانی پیش رو خواهد داشت.»۱۶ دسامبر ۲۰۰۵/ ۲۵ آذر ۱۳۸۴؛ «در نماز جمعه، گرمسار»• «ما نیاز به سلاح اتمی نداریم اما نیازمند فناوری پیشرفته هستیم و می خواهیم در این زمینه دستمان به سوی کسی دراز نباشد.»• «کم کم می خواهند هویت یکسان و واحد را به دنیا تحمیل کنند. حتی می گوید اندیشیدن هم باید یکسان باشد. همه باید فکرشان غربی باشد. غربی بیندیشند، غربی نگاه کنند و غربی عمل کنند. این چیزی است که آن ها برای دنیای امروز طراحی کرده اند.»۱۱ فوریه ۲۰۰۶/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۴؛ «سخنرانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گلزار شهدای قزوین»• «صرفاً با نمی توانیم به اهدافمان برسیم.» -> فریاد زدن
• «به صراحت می گویم در دنیای امروز آمریکا می خواهد سلطه اش را بر جهان گسترش دهد این همان هژمونی و سلطه ای است که باید سراسر جهان را فرا بگیرد، این سلطه عنوان می کند که در دنیا یک دین باید باشد و آن هم لیبرال دموکراسی است و یک فرهنگ، آن هم فرهنگ غرب و یک تفکر، آن هم تفکر آمریکایی.»۱۱ فوریه ۲۰۰۶/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۴؛ «در مراسم عزاداری محرم، حرم امام خمینی»• «صبر و استقامت خودمان را برای استقرار کشور به کار ببریم و همان گونه که برای انقلاب و دفاع مقدس بها پرداختیم، برای رشد و توسعه خود هم بها بپردازیم.»• «ما با دنیا جنگ و دعوا نداریم فقط حقوق مشروع و قانونی خود را می خواهیم و در سیاست های کشور تابع مقام معظم رهبری هستیم و مسیر همانی است که ایشان تعیین می کنند.»• «غرب به زور خودش را کدخدا کرده و کسی او را انتخاب نکرده است. آن ها به شبیه سازی فرهنگ معتقدند که همه دنیا را از لحاظ فرهنگی مشابه کنیم و اخیراً یک قدم جلوتر رفته و به یکسان سازی فرهنگی معتقدند.» ۱ مارس ۲۰۰۶/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۴؛ «جمع روحانیون استان یزد»• «مردم ما از افراط خوششان نمی آید که متأسفانه در هر دو جناح افراطیونی وجود داشته و هم چنان هستند و شاهد بودیم که در مجلس نیز برخی افراطی عمل می کردند از این رو مردم دل خوشی از افراطیون ندارند و همواره اعتدال مورد قبول مردم و جامعه ما بوده و به این لحاظ جناح ها و گروه ها عنوان می کنند که ما معتدل هستیم و این همان نقطهٔ مورد قبول جامعه است.»• «به طور کلی هیچ مشکلی با شعار دادن در اقتصاد و سیاست خارجی حل نمی شود.»• «اهانت در اسلام وجود ندارد و هتک حرمت و هتک حیثیت افرادی که حتی زندانی و تبعید شده اند، خلاف قانون است.» ۲۷ اوت ۲۰۰۷/ ۵ شهریور ۱۳۸۶؛ «نشست هفته دولت»• «باید فرهنگ سیاسی جامعه را بالا ببریم. باید سطح فرهنگ عمومی مردم را خصوصاً در امر سیاست، ارتقا دهیم تا کسی نتواند با هو و جنجال و شعار، افکار عمومی را بچرخاند.»• «من فکر می کنم باید سطح افکار را بالا ببریم. مردم ایران البته خیلی سیاسی هستند ولی اصول سیاست و حتی فوت و فن دنیای سیاست با سیاسی بودن یک جامعه کاملاً متفاوت است.»• «وقتی کسی در یک اجتماع می آید و می گوید فلان آقا یا فلان دولت خیانت کرده و بعد عده ای برایش شعار می دهند، یعنی حرفهای او مخاطب دارد. حرفش هنوز خریدار دارد. تند حرف می زند. اتهام می زند و تکبیر هم می گیرد. پس چرا ادامه ندهد؟»• «ما در کشورمان اصلاً حزب نداریم. حزبی که بخواهد کادر تربیت کند، در افکار سیاسی و فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشد، نداریم و تا زمانی که یک سیستم درست در کشور سامان ندهیم شاید دمکراسی به نتایجی که باید برسد، دست پیدا نکند.»• «دمکراسی به هر معنی، حتی همین مردم سالاری دینی که ما داریم، اگر باید رأی مردم تعیین کننده باشد، در کنارش باید سیستم حزبی نیز داشته باشیم. نمی توان گفت که حزب نباشد اما بخواهیم با انتخابات، مسوولان عالی رتبه کشور را انتخاب کنیم.» ۷ مه ۲۰۱۲/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱؛ «در مصاحبه با مجلهٔ » -> مهرنامه
• «ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی با ایجاد دلهره در دل دختران، شایستهٔ انقلاب اسلامی و ایران نیست.» ۱ مه ۲۰۱۳/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، «مراسم گرامیداشت روز زن و ولادت حضرت زهرا (س)»• «اعتدال مشخصهٔ بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است. اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خِرَدورزانه، فعّالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطهٔ افراط و تفریط است.»• «مسیر استقرار و استمرار مردم سالاری دینی از اعتدال می گذرد و تحول خواهی نیز بر مدار اعتدال می چرخد.»• «باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود، بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند، سینه ها از کینه ها پاک شود، اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهرهٔ رحمانی خود و ایران با چهرهٔ عقلانی خود و انقلاب با چهرهٔ انسانی خود و نظام با چهرهٔ عاطفی خود حماسه بیافریند.»۱۳ اوت ۲۰۱۳/ ۱۲ مرداد ۱۳۹۲؛ «مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری»• «در همهٔ مناطقی که مسلمانان با مشکلاتی مواجه هستند، یک عامل اصلی آن دخالت قدرت های خارجی است. عامل دیگر این است که کشورهای اسلامی همهٔ توان خود را برای رفع این مشکلات و رسیدن به وحدت، همفکری و همکاری بکار نمی گیرند.» ۴ اوت ۲۰۱۳/ ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، در دیدار عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس الجزایر• «من نمایندهٔ همهٔ مردم ایران هستم. سرمایهٔ این دولت در مسیر پیشِ رو، اتکال به خداوند، اعتماد به مردم گران قدر ایران و بهره گیری از همهٔ سرمایه های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است.»• «دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از دردها و رنج های ملت ایران بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانی و ایرانیان بازگرداند.» ۴ اوت ۲۰۱۳/ ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، «مراسم تحلیف، مجلس شورای اسلامی»• «این دولت بعد از امید به حق، هیچ سرمایه ای بالاتر از مردم ندارد؛ امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است.» ۶ اوت ۲۰۱۳/ ۱۵ مرداد ۱۳۹۲، «اولین کنفرانس خبری»• «اعتدال واژه ای است که آن را بر مردمان وطنم عرضه کردم تا آنان را به ضرورت آغاز راهی نو فرا بخوانم و امید را در دل افراد جامعه ایشان زنده کنم؛ من با ادراک خویش از اعتدال، آن را محملی برای بهتر زیستن ایرانیان می دانم.» ۲۷ اوت ۲۰۱۳ /۵ شهریور ۱۳۹۲، «پیام به همایش تبیین مفهوم اعتدال»• «راهبرد سازنده در دیپلماسی به معنی نادیده گرفتن حقوق دیگری نیست. بلکه بدان معنی است که بر مبنای احترام متقابل و موقعیت برابر با طرف دیگر وارد تعامل شوید تا بتوانید نگرانی های مشترک را پاسخ بگوئید و به اهداف مشترک دست یابید.» ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۲، «یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست»• «هر دولتی که تصمیم به جنگ بگیرد آن را به معنای ضعف می دانیم. هر دولتی که تصمیم به صلح بگیرد، ما با نگاه احترام به صلح به او نگاه می کنیم.»• «ملت و دولت ایران از تهدید تنفر دارد؛ همان قدر که از جنگ تنفر دارد. عشق ملت ایران محبت و دوستی در جهان است. ما دلیلی نمی بینیم برای اینکه کسی ما را تهدید کند و تهدید بر مردم ما آثاری که می گذارد، تنفر از تهدیدکننده خواهد بود.»• «من تاریخ دان نیستم. من یک سیاستمدار هستم.»• «ما به صندوق معتقدیم. در مسئله فلسطین هم می گوییم صندوق رأی باید مسئله را حل و فصل کند. آرای عمومی مردم منطقه و من جمله همه آنهایی که سرزمین فلسطین به آنها تعلق دارد مورد احترام ما خواهد بود.»• «ما دنبال صلح و دوستی در میان ملت های منطقه هستیم و اساساً دنبال این هستیم که ثبات و آرامش به جهان برگردد. سیاست ما سیاست تعامل سازنده با جهان است.»• «بیاییم همه به واقع با تروریسم، جنگ داخلی، خشونت و افراطی گری مبارزه کنیم. افراطی گری و خشونت به نفع هیچ ملت و هیچ کس نخواهد بود.»• «دولت دنبال اجرای حقوق شهروندی است. به زودی منشوری به عنوان منشور شهروندی از سوی این دولت منتشر خواهد شد. ما می خواهیم مردم در چارچوب زندگی خصوصی خود کاملاً آزاد باشند. در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات، حق گفتگو و حق تبادل اندیشه، حق همهٔ ملت ها و از جمله ملت ایران است.»• «مردم باید به همهٔ اطلاعات جهانی دسترسی داشته باشند و نظارت ما باید نظارت اخلاقی و هویت ملی ما باشد.» ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳/ ۲۹ شهریور ۱۹۳۲، «گفتگو با شبکه NBC، آمریکا»• «در طول سال های پس از انقلاب هیچگاه در کشور حکومت و دولت نظامی نداشته ایم و این افتخار نیروهای مسلح این سرزمین است.»• «نفوذ ما در منطقه، نفوذ فرهنگی و نفوذ گفتمانی است. ایران در طول ۲۰۰ سال گذشته به کشوری تجاوز نکرده است.»• «نیروهای مسلح این سرزمین البته که قدرتمندند؛ اما قدرتشان برای بازدارندگی و دفاع است و نه چیز دیگر.»• «ما اساساً با جنگ مخالفیم، ما قربانی جنگیم، ما قربانی تجاوزیم، ما می دانیم جنگ ناپسند، خسارت بار است. البته به همان نسبت دفاع در برابر تجاوز لازم، ضروری، اجتناب ناپذیر است.»• «جنگ را نمی توان با جنگ خاموش کرد. جنگ را باید با منطق و سیاست و همکاری و همدلی کشورهای منطقه خاموش نمود.» ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲؛ «مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس»• «نیازها و مطالبات همهٔ انسان ها تقریباً بی پایان است. امکانات و منابع در هر جامعه ای محدود است و اینجاست که تعارض مطالبات و خواست با امکانات موجود آغاز می شود و در چنین شرایطی است که ما نیاز به مقررات و قانون داریم.»• «دانش آموزان باید بدانند از حق آموختن به طور مساوی برخوردارند؛ دانش آموزان باید بدانند از احترام و کرامت برخوردارند و همه از امکانات مدرسه به طور مساوی برخوردار خواهند بود؛ دانش آموزان باید بدانند از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.»• «هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد که به دانش آموزی توهین کند و با لحن و کلام درشت با دانش آموز صحبت کند. اهانت به دانش آموز اهانت به کل ملت ایران است.»• «دانش آموز باید بداند که اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله گرفت باید عواقب و تبعات آن را بچشد و بداند تخلف از قانون دارای تبعات خواهد بود. دانش آموز باید بداند که اگر حقش تضییع شد حق دارد که اعتراض کند. حق اعتراض دانش آموز باید از مدرسه آغاز شود و اگر اعتراض او به معلم تأثیر نگذاشت، باید بداند که می تواند این شکایت و اعتراض را با مدیر مطرح کند و در غیر این صورت باید بداند که در مراحل بعد می تواند در مناطق اعتراض خود را مطرح کند.»• «حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و ما باید از مدرسه آغاز کنیم و این می تواند جامعه ما را به سمت قانون مداری سوق دهد. سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانون مداری است. استبداد و خودکامگی در کشور از قانون گریزی آغاز می شود.»• «تلاش کنیم فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم. بسیاری از مردم جامعه ما می توانند خواست خود را با زبان بیان کنند اما توان ندارند آن را با قلم روی کاغذ بیاورند و چقدر حقوق مردم در سایه همین نقص و کاستی پامال می شود.» ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۳/ ۱ مهر ۱۳۹۲، سخنرانی در مراسم بازگشایی مدارس کشور• «صریحاً و با قاطعیت تمام و با استناد به مدارک و شواهد متقن اعلام می دارم که آنهایی که از تهدید ایران دم می زنند یا خود تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی اند یا به تهدید دامن می زنند. ایران نه فقط تهدید نیست، بلکه در آرمان و عمل، پیوسته منادی صلحِ عادلانه و امنیت همه جانبه بوده است.»• «آنچه بر مردم مظلوم فلسطین می رود، چیزی جز یک خشونت ساختاری نیست. سرزمین فلسطین در اشغال است. حقوق اولیه فلسطینیان به طور فاجعه باری نقض می شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسی به سرزمین مادری محروم اند. جنایاتی که بر مردم بی گناه فلسطین می رود، خشونت نهادینه ای را به نمایش می گذارد که برای توصیف آن، آپارتاید مفهوم و واژه کم وزنی به نظر می آید.»• «تروریزم و کشتن انسان های بی گناه، اوج افراط و خشونت است. تروریزم، بلایی خشن، فراگیر و فرامرزی است، اما خشونت ها و افراط هایی که تحت عنوان مبارزه با تروریزم و از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه مردم بی گناه صورت می گیرد نیز محکوم است.»• «تحریم های غیرعادلانه، به عنوان جلوهٔ دیگری از خشونت، ذاتاً ضد صلح و ضد بشری هستند که برخلاف تبلیغات تحریم گران، دولت ها و نخبگان سیاسی را هدف قرار نمی دهند، بلکه بیش از همه، مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی خود می کنند. میلیون ها عراقی را فراموش نکنیم که در اثر تحریم هایی که با زَروَرق های حقوقی در نهادهای بین المللی پیچیده شده بودند، آسیب دیدند؛ جان باختند و هنوز عدهٔ قابل توجهی از آنها در سرتاسر زندگی باید زجر بکشند. این تحریم ها خشونت آمیزند. هوشمند و غیرهوشمند و یک جانبه و چندجانبه ندارند. این تحریم ها ناقض حقوق مسلم بشری، از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت، حق آموزش و فراتر از همه حق حیات می باشند. نتیجه تحریم ها، علی رغم هرگونه لفاظی و بازی با واژه ها، همان آتش افروزی، جنگ طلبی و نابودی انسان هاست. این آتش فقط دامن قربانیان تحریم را نمی گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردمِ جوامع تحریم کننده نیز، لطمه وارد می کند.»

پیشنهاد کاربران

رئیس جمهور دولت یازدهم جمهوری إسلامی. إیران که در سال 1392 توسط مردم برگزیده شد

کلیدساز

بی رگ و بی ذات!
حرومزاده به تمام معنا: )


کلمات دیگر: